Gyurkity Péter
Pénztárcaként funkcionálnak a japán mobilok
A mobiltelefonok gyártói a pénzintézetekkel fognának össze, hogy a hordozható készülékek idővel helyettesítsék, vagy akár leváltsák a hitelkártyákat - Japán elöl jár a változásban.
A szigetország a friss beszámolók szerint már kialakította a szükséges feltételeket és 50 millió aktív felhasználóval (a teljes mobiltelefonos piac felével) bizonyította, hogy ezek a megoldások a mindennapi életben is beváltak. A pénzintézetek, valamint a kártyás fizetéseket lehetővé tévő hagyományos szolgáltatások bevonásával a mobiltelefonok ugyanis a készpénzhez és a hitelkártyákhoz hasonló szerepet tölthetnek be, a lehető legnagyobb kényelmet kínálva a vásárlóknak.
Szakértők arra számítanak, hogy az ágazatban órási változásokra kerül majd sor az elkövetkező néhány évben, és a mobiltelefonos fizetési lehetőségeket 2013-ra világszerte mintegy 700 millió előfizető veszi majd igénybe. A bankokkal összefogva a készülékek gyártói és a szolgáltatók lehetővé teszik majd, hogy szinte bármilyen fizetést a mobil eszközökön bonyolítsunk le, a megfelelő biztonsági szint mellett - Japánban az eddigi tesztelések igazolták, hogy a mobilok betölthetik a hitelkártyák, a tömegközlekedési és mozijegyek, vagy akár az elektronikus lakáskulcsok szerepét.
A különböző vállalatok összefogására is megvan a példa: a szigetországban a KDDI nemrég a Mitsubishi UFJ Financial Group segítségével állította fel saját bankját, az NTT DoCoMo pedig a harmadik legnagyobb bankkal közösen kínál hitelkártyákat a készülékek mellett. A nagy nemzetközi cégek figyelemmel követik a teszteket és maguk is felkészülnek az átállásra, az új szolgáltatások bevezetésére. A Mastercard jelenleg több pénzintézettel folytat tárgyalásokat a mobil-pénztárcák közeli debütálásáról, a Nokia és a Visa pedig maguk is tesztelik az új szolgáltatásokat, hogy lehetőleg problémamentesen bonyolítsák le a rajtot.
Globális szinten is gondot jelenthet az új készülékek magasabb ára: a Nokia által használt chipek miatt például észrevehető a különbség a hagyományos készülékekhez képest, az NFC (Near Field Communications) technológiát támogató chipek ugyanis még mindig viszonylag sokat kóstálnak. A japán gyártók ehelyett a Sony FeliCa chipjét alkalmazzák, ennek révén pedig versenyképes áron tudják piacra dobni új készülékeiket.
A tagadhatatlan sikerek ellenére a készülékek tulajdonosai azonban továbbra is óvatosak: Japánban az erre alkalmas mobiltelefonok használóinak egyharmada veszi igénybe a szolgáltatásokat, főként a 20-as és 30-as éveiket taposók próbálják ki az új lehetőséget. Az első pozitív tapasztalatok után azonban gyakran visszatérnek a még újnak számító fizetési formához, főként a nagyobb kényelem miatt.
A szigetország a friss beszámolók szerint már kialakította a szükséges feltételeket és 50 millió aktív felhasználóval (a teljes mobiltelefonos piac felével) bizonyította, hogy ezek a megoldások a mindennapi életben is beváltak. A pénzintézetek, valamint a kártyás fizetéseket lehetővé tévő hagyományos szolgáltatások bevonásával a mobiltelefonok ugyanis a készpénzhez és a hitelkártyákhoz hasonló szerepet tölthetnek be, a lehető legnagyobb kényelmet kínálva a vásárlóknak.
Szakértők arra számítanak, hogy az ágazatban órási változásokra kerül majd sor az elkövetkező néhány évben, és a mobiltelefonos fizetési lehetőségeket 2013-ra világszerte mintegy 700 millió előfizető veszi majd igénybe. A bankokkal összefogva a készülékek gyártói és a szolgáltatók lehetővé teszik majd, hogy szinte bármilyen fizetést a mobil eszközökön bonyolítsunk le, a megfelelő biztonsági szint mellett - Japánban az eddigi tesztelések igazolták, hogy a mobilok betölthetik a hitelkártyák, a tömegközlekedési és mozijegyek, vagy akár az elektronikus lakáskulcsok szerepét.
A különböző vállalatok összefogására is megvan a példa: a szigetországban a KDDI nemrég a Mitsubishi UFJ Financial Group segítségével állította fel saját bankját, az NTT DoCoMo pedig a harmadik legnagyobb bankkal közösen kínál hitelkártyákat a készülékek mellett. A nagy nemzetközi cégek figyelemmel követik a teszteket és maguk is felkészülnek az átállásra, az új szolgáltatások bevezetésére. A Mastercard jelenleg több pénzintézettel folytat tárgyalásokat a mobil-pénztárcák közeli debütálásáról, a Nokia és a Visa pedig maguk is tesztelik az új szolgáltatásokat, hogy lehetőleg problémamentesen bonyolítsák le a rajtot.
Globális szinten is gondot jelenthet az új készülékek magasabb ára: a Nokia által használt chipek miatt például észrevehető a különbség a hagyományos készülékekhez képest, az NFC (Near Field Communications) technológiát támogató chipek ugyanis még mindig viszonylag sokat kóstálnak. A japán gyártók ehelyett a Sony FeliCa chipjét alkalmazzák, ennek révén pedig versenyképes áron tudják piacra dobni új készülékeiket.
A tagadhatatlan sikerek ellenére a készülékek tulajdonosai azonban továbbra is óvatosak: Japánban az erre alkalmas mobiltelefonok használóinak egyharmada veszi igénybe a szolgáltatásokat, főként a 20-as és 30-as éveiket taposók próbálják ki az új lehetőséget. Az első pozitív tapasztalatok után azonban gyakran visszatérnek a még újnak számító fizetési formához, főként a nagyobb kényelem miatt.