MTI

Futótűzként terjed a mobilfizetés

Évről évre mintegy 40 százalékkal nő azoknak a száma, akik a mobilszolgáltatóknál mobiltelefonon keresztül autópálya-matricát vagy lottót vesznek, mondta Jeszenszky Zsolt, a T-Mobile üzletfejlesztési menedzsere egy mobilfizetéssel foglalkozó konferencián Budapesten.

Közlése szerint a három legnépszerűbb mobilfizetéssel elérhető szolgáltatás a autópálya-matrica vásárlás, a mobil lottó és a parkolás. A mobillal fizetők többsége a húszas éveinek végén jár, az átlagnál többet telefonál, nyitott az új, innovatív megoldásokra, s kényelmes megoldást választ. A három szolgáltató a közös operátori együttműködés keretében havonta 200 ezer mobilfizetési tranzakciót bonyolít le: ezen belül matricát mintegy 80 ezren vesznek, míg lottót több mint 30 ezren. Ez utóbbi szolgáltatást ma még csak a T-Mobile és a Pannon nyújtja, a Vodafone pedig hamarosan csatakozik hozzá.

Egy újabb alkalmazásként a három mobilcég felhasználi hamarosan BKV-jegyet is vehetnek majd mobillal. A tesztidőszak hamarosan elkezdődik, majd a tapasztalatok alapján dönt a BKV a kereskedelmi bevezetésről. A hamisíthatatlan, át nem ruházható SMS-alapú jegy vétele ugyanolyan egyszerű lesz, mint a matricavásárlás, s a BKV ellenőrök is másodpercek alatt tudják ellenőrizni az utazási jogosultságot. Az ügyfél egy kód segítségével szintén tudja ellenőrizni jegyét: az ellenőrző kommunikáció ingyenes az ügyfélnek. A jegy független lesz az átszállások számától, s megadott időtartamra, hétköznap például 60 perc utazásra lesz érvényes.

Berkes Tibor, a Pannon GSM Távközlési Zrt. mobilfizetési csoportjának vezetője elmondta: a közeljövőben kiterjed a mobilfizetés, a SIM-kártya lesz a fizető eszköz. Terméket, szolgáltatást és pénzügyi szolgáltatást lehet majd vásárolni vele. Az ügyfelek számára egy hitelkeret áll rendelkezésre 7x24 órában, s az elszámolás is így történik, azaz a kereskedő is azonnal a pénzéhez jut.

A szakember szerint négy nagy terület lesz, ahol az ilyen típusú fizetés megvalósulhat: a tradicionális vásárlások, például a boltokban; a távoli, így az interneten keresztüli fizetés; a közműszámlák kiegyenlítése; illetve mobillal lehet majd pénzügyi tranzakciókat is végrehajtani, például pénzt küldeni a gyereknek. Berkes Tibor elmondta: a nemzetközi tapasztalatok azt mutatják, hogy a mobilfizetés ott terjed gyorsan, ahol a szolgáltatóknak összefognak és közösen valósítanak meg projekteket. Ez történik a magyar piacon.

Szalai Erika, az Első Mobilfizetés Elszámoló Zrt. (EME) vezérigazgatója előadásában elmondta: az EME nem klasszikus értelemben vett fizetési szolgáltatásokat végez, mivel nem bank, hanem viszonteladóként értékesít, illetve közvetített szolgáltatást ad el. Az EME háromféle fizetést tesz lehetővé: az előre befizetett egyenlegről történőt, az utólagos elszámolás-alapút a vállalati ügyfelek számára, illetve a minden vásárlás utáni számlaterheléssel járó tranzakció alapú fizetést, amihez azonban egy speciális banki szerződésre van szükség. Jelenleg ezt a magyar piacon egy kereskedelmi bank, az OTP Bank Nyrt. teszi lehetővé.

A vezérigazgató úgy vélte, a mobilfizetést a használatalapú szolgáltatásoknál érdemes bevezetni akkor, ha ez sokkal kényelmesebb mint más fizetési mód. Ilyen például a parkolás, ahol a mobil a fémpénzt váltja ki. Az EME célja az, hogy a mobilfizetők számára egyszerűsítse a regisztrációt például hírlapárusoknál kapható kártyával, illetve a háttér-számlaegyenleg-feltöltés helyett a tranzakcióalapú fizetést elterjeszteni a bankok segítségével.

A vezérigazgató közölte: napjainkban közterületi parkolásért mobillal a fővárosban és 18 vidéki városban lehet fizetni, ám május 5-től Szombathelyen is lehetővé válik. Cél az is, hogy a parkolóházakat bevonják a fizetésbe: az idén elsőként Debrecenben 3 mélygarázsban lehet fizetni mobillal, illetve később a P+R parkolókban is az országban. A vezérigazgató a másodlagos piacokról elmondta: az idén az EME egy kiadóval együttműködve lehetővé teszi egy napilapra való előfizetést, később pedig a fővárosi strandokra lehet majd belépőt venni mobillal.

A III. Magyarországi Mobil Konferencián a mobiltelefonnal való fizetés helyzetéről és jövőjéről elhangzott: az egyik problémát az jelenti, hogy miközben már több tranzakció is lebonyolítható mobiltelefonnal, például mobil játékot, csengőhangot, autópálya matricát, lottószelvényt lehet vele vásárolni, még mindig nem fogadták el az érdekeltek azt az univerzális mobilfizetési rendszert, ami mindenütt, egyebek mellett a közértben, moziban is alkalmazható lenne. Napjainkban két technológiai megoldás van arra, hogy az ügyfél mobillal fizessen: az NFC (Near Field Communication) és a remote payment. Az utóbbi esetében, amit az EME is alkalmaz, a fizetés egy SMS-küldésével vagy egy hívás aktiválásával történik. A remote payment mindig valamilyen, akár előre fizetett egyenleg-feltöltés vagy utólagosan fizetett számla terhére történik a regisztrált felhasználók számára.

A remote paymentnél gyorsabb NFC megoldás esetében a mobiltelefon úgy működik mint egy pénztárca vagy mint egy folyószámla kártya. A vásárláshoz speciális mobilkészülékre és egy, a fizetési kommunikációt végző intelligens kártyára van szükség a telefonban, ami nem a SIM-kártya. A telefonra egy speciális automatával vagy átutalással feltöltött egyenleget úgy lehet felhasználni, hogy a mobiltelefont meghatározott távolságra, legtávolabb mintegy 10 centiméterre kell tartani a fizetést regisztráló, szintén intelligens kártyával rendelkező például kávéautomatától, illetve interneten keresztül is lehet vele fizetni. Az NFC technológiához részben új infrastruktúrához, internetes vagy más hálózati kapcsolatrendszerre van szükség.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • aDannyBoy #4
    Ezt én sem hagyhattam annyiban :)
    Nesze neked futótűz

  • archelf #3
    A 40% elég távol van a futótűztől. Most nagyjából 120.000 felhasználó lehet. Ez a jelenlegi (elméleti) 105%-os mobil-penetrációnál még bőven 1.5% alatti teljesítmény, ami komoly 0.6%-al fog nőni. Ha 40% a fejlődés, akkor jövőre akár már 170.000 is lehet.
    :D
    AE
  • gabr #2
    Ugyan már! :) Inkább fizetnek 2.5 milliárdot olyan tanácsért, hogy legyen sárga madzag bizbaz a metrólépcsőknél! Muhahahaha!
  • Gerygrey #1
    Én azt olvastam valahol, hogy 500 Ft lesz egy egy órás BKV-jegy. Elmehetnek a p*csába.

    Inkább azt oldják meg, hogy interneten keresztül, bankkártyával is lehessen bérletet venni, és ne kelljen minden hónap tizenvalahanyadikán félórát sorban állnom érte.