Alex
Az interneten sem akar országhatárokat az EU
Az Európai Bizottság ma útjára indította az eYouGuide elnevezésű új online eszközt, amely gyakorlati tanácsokat ad arról, hogy az uniós szabályozás szerint milyen "digitális jogok" illetik meg a fogyasztókat.
Az Európai Parlament 2007-es felkérése nyomán készült útmutató olyan, a fogyasztókat érintő kérdésekre tér ki, mint a széles sávú szolgáltatóval szembeni jogok, az internetes vásárlás, a zeneletöltés, valamint az interneten továbbított és a közösségépítő honlapokon megjelenő személyes adatok védelme. Noha az uniós háztartások 48,5%-a rendelkezik széles sávú internetkapcsolattal, egy nemrégiben készült Eurobarométer-felmérés szerint a bizalom hiánya sok fogyasztót még mindig visszatart az internetes ügyletektől.
Az uniós internethasználóknak mindössze 12%-a érzi biztonságosnak az internetes ügyleteket, míg 39%-uknak komoly biztonsági kételyei vannak, 42%-uk pedig tartózkodik az online pénzügyletektől. Az Európai Unióban az internethasználók 65%-a nem tudja, honnan kaphat tájékoztatást és tanácsot az Európai Unió belső határain átnyúló vásárláshoz. A fogyasztók harmada gondol arra, hogy más országban vásároljon, mert ott olcsóbb vagy jobb az áru, ám végül ezt csak 7%-uk teszi meg. A fogyasztók jogairól adott egyértelmű tájékoztatás meg fogja növelni a bizalmat, és hozzá fog segíteni a 106 milliárd euró bevételt jelentő egységes európai online piacban rejlő gazdasági lehetőségek teljes kiaknázásához.
"A fogyasztók online jogainak az Európai Unióban nem szabad attól függeniük, hogy az adott céget vagy honlapot honnan működtetik. Nem engedhetjük többé, hogy online könyvvásárláskor vagy zeneletöltéskor az európai fogyasztók életét megnehezítsék az országhatárok" - mondta Viviane Reding, az Európai Unió információs társadalmi és médiaügyi biztosa. "A már elért eredményeken túlmenően gondoskodnunk kell az internetes fogyasztók és vállalkozások egységes piacának meglétéről."
"Ha internetes vásárlásra és a digitális távközlésben rejlő lehetőségek kihasználására szeretnénk bírni a fogyasztókat, meg kell győznünk őket arról, hogy jogaik védelmet élveznek. Ez azt jelenti, hogy ugyanolyan színvonalas és áttekinthető fogyasztói jogokat kell kialakítani, mint a bevásárlóutcákban, és ezeknek a jogoknak érvényt is kell szerezni. Az internet végtelen távlatokat nyit meg a fogyasztók előtt, csak bizalmat kell keltenünk az emberekben, hogy nyugodt lélekkel vásárolgathassanak" , mondta Meglena Kuneva uniós fogyasztóügyi biztos.
Az eYouGuide elmagyarázza, hogy konkrétan melyek azok a jogok, amelyek - 25 évnyi uniós fogyasztóvédelmi szabályozásnak köszönhetően - megilletik az interneten böngésző vagy vásároló európai fogyasztót. Az interneten egy európai fogyasztónak vásárlás előtt egyértelmű tájékoztatást kell kapnia az árakról és a feltételekről, rendelkezhet személyes adatai kezeléséről, az árut 30 napon belül meg kell kapnia, legalább 7 munkanapon át meggondolhatja magát és a megvásárolt áruhoz legalább kétéves jótállásnak kell járnia.
A fogyasztók biztosra vehetik, hogy ezek a jogok minden .eu-ra végződő című honlapon érvényesülnek. A .com-ra vagy .net-re végződő című honlapokkal ellentétben a .eu-ra (vagyis a 2006-ban bevezetett, azóta már 3 millió honlapot számláló uniós felső szintű doménnévre) végződő című honlapokat a 27 EU-tagállam valamelyikében letelepedett személynek vagy cégnek kell bejegyeztetnie, és az uniós szabályozás vonatkozik rájuk.
Az Európai Parlament 2007-es felkérése nyomán készült útmutató olyan, a fogyasztókat érintő kérdésekre tér ki, mint a széles sávú szolgáltatóval szembeni jogok, az internetes vásárlás, a zeneletöltés, valamint az interneten továbbított és a közösségépítő honlapokon megjelenő személyes adatok védelme. Noha az uniós háztartások 48,5%-a rendelkezik széles sávú internetkapcsolattal, egy nemrégiben készült Eurobarométer-felmérés szerint a bizalom hiánya sok fogyasztót még mindig visszatart az internetes ügyletektől.
Az uniós internethasználóknak mindössze 12%-a érzi biztonságosnak az internetes ügyleteket, míg 39%-uknak komoly biztonsági kételyei vannak, 42%-uk pedig tartózkodik az online pénzügyletektől. Az Európai Unióban az internethasználók 65%-a nem tudja, honnan kaphat tájékoztatást és tanácsot az Európai Unió belső határain átnyúló vásárláshoz. A fogyasztók harmada gondol arra, hogy más országban vásároljon, mert ott olcsóbb vagy jobb az áru, ám végül ezt csak 7%-uk teszi meg. A fogyasztók jogairól adott egyértelmű tájékoztatás meg fogja növelni a bizalmat, és hozzá fog segíteni a 106 milliárd euró bevételt jelentő egységes európai online piacban rejlő gazdasági lehetőségek teljes kiaknázásához.
"A fogyasztók online jogainak az Európai Unióban nem szabad attól függeniük, hogy az adott céget vagy honlapot honnan működtetik. Nem engedhetjük többé, hogy online könyvvásárláskor vagy zeneletöltéskor az európai fogyasztók életét megnehezítsék az országhatárok" - mondta Viviane Reding, az Európai Unió információs társadalmi és médiaügyi biztosa. "A már elért eredményeken túlmenően gondoskodnunk kell az internetes fogyasztók és vállalkozások egységes piacának meglétéről."
"Ha internetes vásárlásra és a digitális távközlésben rejlő lehetőségek kihasználására szeretnénk bírni a fogyasztókat, meg kell győznünk őket arról, hogy jogaik védelmet élveznek. Ez azt jelenti, hogy ugyanolyan színvonalas és áttekinthető fogyasztói jogokat kell kialakítani, mint a bevásárlóutcákban, és ezeknek a jogoknak érvényt is kell szerezni. Az internet végtelen távlatokat nyit meg a fogyasztók előtt, csak bizalmat kell keltenünk az emberekben, hogy nyugodt lélekkel vásárolgathassanak" , mondta Meglena Kuneva uniós fogyasztóügyi biztos.
Az eYouGuide elmagyarázza, hogy konkrétan melyek azok a jogok, amelyek - 25 évnyi uniós fogyasztóvédelmi szabályozásnak köszönhetően - megilletik az interneten böngésző vagy vásároló európai fogyasztót. Az interneten egy európai fogyasztónak vásárlás előtt egyértelmű tájékoztatást kell kapnia az árakról és a feltételekről, rendelkezhet személyes adatai kezeléséről, az árut 30 napon belül meg kell kapnia, legalább 7 munkanapon át meggondolhatja magát és a megvásárolt áruhoz legalább kétéves jótállásnak kell járnia.
A fogyasztók biztosra vehetik, hogy ezek a jogok minden .eu-ra végződő című honlapon érvényesülnek. A .com-ra vagy .net-re végződő című honlapokkal ellentétben a .eu-ra (vagyis a 2006-ban bevezetett, azóta már 3 millió honlapot számláló uniós felső szintű doménnévre) végződő című honlapokat a 27 EU-tagállam valamelyikében letelepedett személynek vagy cégnek kell bejegyeztetnie, és az uniós szabályozás vonatkozik rájuk.