Berta Sándor
Közösségi hálózatok lehetnek a jövő iskolái
Az oktatásnak nem kell feltétlenül unalmasnak lennie. Az e-képzésnek köszönhetően új lehetőségek nyíltak meg mind a diákok, mind a tanárok előtt.
Az oktatási rendszer változik. Ma már mást várnak el a tanulóktól, mint két évtizeddel ezelőtt. A tanárok nem cipelnek magukkal 30 feladatgyűjteményt, hanem a megoldandó feladatokat gyakran elektronikusan osztják ki. A dolgozatok kijavítása is sokszor már online történik. Ausztria az e-oktatás egyik éllovasának számít. Jelenleg már több mint száz osztrák iskola vesz részt az E-Learning im Schulalltag (ELSA) nevű programban, amit a helyi oktatási és kulturális minisztérium támogat. A projektet négy intézmény bevonásával 2002-ben indították és a nagy sikerre való tekintettel 2005 több mint száz iskolára terjesztették ki.
"Az eredeti cél az volt, hogy az e-képzési platformokat integrálják a meglévő rendszerbe, de már akkor felismerte néhány tanár, hogy az új megoldásokkal személyre szabott oktatás is megvalósítható. Az elmúlt években azonban az internet világa extrém módon megváltozott, így napjainkban már a web 2.0-s alkalmazások kerültek előtérbe" - nyilatkozta Erika Hummer, az Erlgasse Gimnázium tanára. A program következő szakasza a web 2.0-s iskola, ahol a cél, hogy a diákok ugyan továbbra is együtt, de többé ne egy hagyományos osztályteremben tanuljanak. "20 hetedikes osztály közösen dolgoz fel a weben például egy meghatározott fejezetet" - említett egy példát Helmut Stemmer, az ELSA projektvezetője.
A bécsi tizedik kerület egyik gimnáziumában a tanulók már egy közösségi hálózat tagjaiként sajátítják el a tananyagot. Az intézményben az oktatási platformon chatelnek. A 10 évesek már megtanulják, hogy hogyan kell egy csatolt fájlt tartalmazó e-mailt elküldeni vagy hogy miként hasznosíthatják a weboldalak tartalmát. A gyerekek a legnagyobb előnynek azt tartják, hogy így nem unalmas az oktatás és még azok is, akiknek korábban fogalmuk sem volt a számítógépekről és azok használatáról, most már nagyon jól eligazodnak rajta.
"Mindig lenyűgöz, hogy a fiatalok mennyire könnyen tanulnak meg új dolgokat. Gyakran előfordul, hogy ha a kolléganőmnek azt mondom, küldd el ennek az oldalnak a linkjét, akkor közli, hogy nem tudja, azt hogyan kell. Elszomorító, hogy sok fiatal tanár nem tudja, hogy mi a blog vagy a podcast" - szögezte le Erika Hummer. Stemmer hozzátette, hogy ha egy technikai eszköz támogatja a gyerekek motivációját, akkor azt nem kellene ördögtől valónak nevezni. Ebben a kérdésben még a felnőtteknek sok tanulni valójuk van.
Gyakran gondot okoznak a technikai problémák, vagy hogy ha nincs megfelelő infrastruktúra egy iskolában, azonban ezeket a problémákat megfelelő forrásokkal meg lehet oldani. Sokkal nagyobb probléma, hogy a jelenlegi osztrák kormányprogramban egy szó sem esik az e-oktatásról és annak kiterjesztéséről vagy jövőjéről a helyi iskolákban. A fejlődés ettől függetlenül töretlen és könnyen elképzelhető, hogy néhány éven belül a közösségi portálok lesznek az új oktatási platformok.
Az oktatási rendszer változik. Ma már mást várnak el a tanulóktól, mint két évtizeddel ezelőtt. A tanárok nem cipelnek magukkal 30 feladatgyűjteményt, hanem a megoldandó feladatokat gyakran elektronikusan osztják ki. A dolgozatok kijavítása is sokszor már online történik. Ausztria az e-oktatás egyik éllovasának számít. Jelenleg már több mint száz osztrák iskola vesz részt az E-Learning im Schulalltag (ELSA) nevű programban, amit a helyi oktatási és kulturális minisztérium támogat. A projektet négy intézmény bevonásával 2002-ben indították és a nagy sikerre való tekintettel 2005 több mint száz iskolára terjesztették ki.
"Az eredeti cél az volt, hogy az e-képzési platformokat integrálják a meglévő rendszerbe, de már akkor felismerte néhány tanár, hogy az új megoldásokkal személyre szabott oktatás is megvalósítható. Az elmúlt években azonban az internet világa extrém módon megváltozott, így napjainkban már a web 2.0-s alkalmazások kerültek előtérbe" - nyilatkozta Erika Hummer, az Erlgasse Gimnázium tanára. A program következő szakasza a web 2.0-s iskola, ahol a cél, hogy a diákok ugyan továbbra is együtt, de többé ne egy hagyományos osztályteremben tanuljanak. "20 hetedikes osztály közösen dolgoz fel a weben például egy meghatározott fejezetet" - említett egy példát Helmut Stemmer, az ELSA projektvezetője.
A bécsi tizedik kerület egyik gimnáziumában a tanulók már egy közösségi hálózat tagjaiként sajátítják el a tananyagot. Az intézményben az oktatási platformon chatelnek. A 10 évesek már megtanulják, hogy hogyan kell egy csatolt fájlt tartalmazó e-mailt elküldeni vagy hogy miként hasznosíthatják a weboldalak tartalmát. A gyerekek a legnagyobb előnynek azt tartják, hogy így nem unalmas az oktatás és még azok is, akiknek korábban fogalmuk sem volt a számítógépekről és azok használatáról, most már nagyon jól eligazodnak rajta.
"Mindig lenyűgöz, hogy a fiatalok mennyire könnyen tanulnak meg új dolgokat. Gyakran előfordul, hogy ha a kolléganőmnek azt mondom, küldd el ennek az oldalnak a linkjét, akkor közli, hogy nem tudja, azt hogyan kell. Elszomorító, hogy sok fiatal tanár nem tudja, hogy mi a blog vagy a podcast" - szögezte le Erika Hummer. Stemmer hozzátette, hogy ha egy technikai eszköz támogatja a gyerekek motivációját, akkor azt nem kellene ördögtől valónak nevezni. Ebben a kérdésben még a felnőtteknek sok tanulni valójuk van.
Gyakran gondot okoznak a technikai problémák, vagy hogy ha nincs megfelelő infrastruktúra egy iskolában, azonban ezeket a problémákat megfelelő forrásokkal meg lehet oldani. Sokkal nagyobb probléma, hogy a jelenlegi osztrák kormányprogramban egy szó sem esik az e-oktatásról és annak kiterjesztéséről vagy jövőjéről a helyi iskolákban. A fejlődés ettől függetlenül töretlen és könnyen elképzelhető, hogy néhány éven belül a közösségi portálok lesznek az új oktatási platformok.