Gyurkity Péter
Gyorsan tölthető akkumulátorokon dolgozik az MIT
Az amerikai kutatók már előálltak egy mintapéldánnyal, amely 10-20 másodperc alatt teljesen feltöltődik - a cél a mobiltelefonoktól az elektromos autókig terjedő terület néhány év alatti lefedése.
Az MIT által közzétett beszámolóból kiderül, hogy a kutatók nem új, hanem nagyon is megszokott anyagokat használtak fel munkájuk során - éppen ezért is reménykednek abban, hogy az eredmények néhány éven belül megjelenhetnek a hétköznapokban. A legfontosabb előny, hogy az újratöltéshez szükséges idő radikális mértékben lecsökken, idővel pedig a gyártási költségek is mérséklődhetnek.
A kutatócsoport öt évvel ezelőtt jutott el az első igazán fontos felismeréshez, akkor ugyanis rájöttek, hogy a manapság használatos, sok energiát tároló lítiumion akkumulátoroknál nem magától értetődő a lassú feltöltési sebesség, emögött valamilyen, eddig nem ismert ok bújhat meg. További munka eredményeként az is kiderült, hogy a lítium-vas-foszfát esetében az lítiumionoknak sokkal gyorsabban kellene mozogniuk, mégpedig a felszínről hozzáférhető csatornák révén, amelyek lehetővé teszik a nagyobb sebességet. A probléma abban állt, hogy nem minden ion volt ilyen "bejárat" közelében, a kívül maradók pedig nem is fértek hozzá a csatornákhoz.
A kutatás folytatásaként egy olyan rendszerrel sikerült előállniuk, amely a városok körgyűrűihez hasonlóan lehetővé teszi az ionok számára a bejáratokhoz történő egyszerű navigálást. A felszín átalakításával tehát sikerült megoldaniuk a korábbi problémát, ez pedig azt eredményezte, hogy a prototípusként használt, kisebb méretű akkumulátor alig 10-20 másodperc alatt teljesen feltöltődjön.
A felhasználásnak elméletileg nincsenek korlátai, az új fejlesztések a mobiltelefonoktól kezdve az elektromos autókig mindenhol megjelenhetnek, ez pedig a méret és a súly csökkenését is eredményezi majd, amely különösen a hordozható készülékek esetében jön majd jól. Emellett a gyártási költségek is mérséklődhetnek - amennyiben valóban a piacra kerülnek majd az új példányok az előirányzott 2-3 év múlva.
Az MIT által közzétett beszámolóból kiderül, hogy a kutatók nem új, hanem nagyon is megszokott anyagokat használtak fel munkájuk során - éppen ezért is reménykednek abban, hogy az eredmények néhány éven belül megjelenhetnek a hétköznapokban. A legfontosabb előny, hogy az újratöltéshez szükséges idő radikális mértékben lecsökken, idővel pedig a gyártási költségek is mérséklődhetnek.
A kutatócsoport öt évvel ezelőtt jutott el az első igazán fontos felismeréshez, akkor ugyanis rájöttek, hogy a manapság használatos, sok energiát tároló lítiumion akkumulátoroknál nem magától értetődő a lassú feltöltési sebesség, emögött valamilyen, eddig nem ismert ok bújhat meg. További munka eredményeként az is kiderült, hogy a lítium-vas-foszfát esetében az lítiumionoknak sokkal gyorsabban kellene mozogniuk, mégpedig a felszínről hozzáférhető csatornák révén, amelyek lehetővé teszik a nagyobb sebességet. A probléma abban állt, hogy nem minden ion volt ilyen "bejárat" közelében, a kívül maradók pedig nem is fértek hozzá a csatornákhoz.
A kutatás folytatásaként egy olyan rendszerrel sikerült előállniuk, amely a városok körgyűrűihez hasonlóan lehetővé teszi az ionok számára a bejáratokhoz történő egyszerű navigálást. A felszín átalakításával tehát sikerült megoldaniuk a korábbi problémát, ez pedig azt eredményezte, hogy a prototípusként használt, kisebb méretű akkumulátor alig 10-20 másodperc alatt teljesen feltöltődjön.
A felhasználásnak elméletileg nincsenek korlátai, az új fejlesztések a mobiltelefonoktól kezdve az elektromos autókig mindenhol megjelenhetnek, ez pedig a méret és a súly csökkenését is eredményezi majd, amely különösen a hordozható készülékek esetében jön majd jól. Emellett a gyártási költségek is mérséklődhetnek - amennyiben valóban a piacra kerülnek majd az új példányok az előirányzott 2-3 év múlva.