MTI
Az SMS-ezés fejleszti a nyelvi készséget
Brit szakemberek kimutatták, hogy a mobiltelefonon írott rövid szöveges üzenetek fejlesztik a gyermekek nyelvi készségeit.
A brit Coventry Egyetem kutatói által végzett felmérésben 88, tíz és tizenkét éves kor közötti gyermek vett részt. "Ahogy a gyerekek az SMS-nyelvezetet használják, az nem csak a szavak olvasásának képességét fejleszti, hanem hozzájárulhat az olvasási készségnek a fejlődéséhez is" - olvasható a British Journal of Development Psychologyban megjelent tanulmányban.
A kutatás során a gyerekek tíz különböző forgatókönyvet kaptak és feladatuk az volt, hogy ezekről SMS-ekben értekezzenek. Az így megszületett üzeneteket olyan kategóriákba osztották a szakemberek, mint a rövidítések, a különböző szimbólumok, a sajátos betűzések és a mozaikszavak. "Az a riadalom, amelyet a média gerjeszt a témával kapcsolatban, csupán egyszerű anekdotákra épül, ugyanis ha az SMS-nyelvben használt kifejezések után kezdenénk kutatni például egy iskolai dolgozatban, akkor nagyon keveset találnánk belőlük" - idézte Beverley Plestert, a Coventry Egyetem professzorát, a tanulmány vezetőjét a BBC hírszolgálata.
Plester véleménye szerint a SMS-ezés, a gyerekek tanulási fejlődésének egy meghatározó része. "Minél jobban használja valaki az írott nyelvet, annál jobban fejlődik az olvasási készsége is, az olyan dolgokban pedig amelyeket örömmel csinálunk, még jobban hajlunk arra, hogy egyre ügyesebbek legyünk" - tette hozzá. A tanulmány nem talált bizonyítékokat arra, hogy az SMS-nyelv negatív hatással lenne a hagyományos helyesírásra. "Amit mi hibás helyesírásnak tartunk, az valójában nem mond ellent a nyelv szabályainak, és a gyerekeknek nagyon is kifinomult érzékük van a szavak megfelelő használatához" - mondta a szakértő.
Más felmérések is hasonló eredményekre jutottak. A Torontói Egyetemen végzett kutatás például kimutatta, hogy a tinédzserek között nagy népszerűségnek örvendő azonnali üzenetküldés, pozitív hatással van a fiatalok nyelvtudására.
A brit Coventry Egyetem kutatói által végzett felmérésben 88, tíz és tizenkét éves kor közötti gyermek vett részt. "Ahogy a gyerekek az SMS-nyelvezetet használják, az nem csak a szavak olvasásának képességét fejleszti, hanem hozzájárulhat az olvasási készségnek a fejlődéséhez is" - olvasható a British Journal of Development Psychologyban megjelent tanulmányban.
A kutatás során a gyerekek tíz különböző forgatókönyvet kaptak és feladatuk az volt, hogy ezekről SMS-ekben értekezzenek. Az így megszületett üzeneteket olyan kategóriákba osztották a szakemberek, mint a rövidítések, a különböző szimbólumok, a sajátos betűzések és a mozaikszavak. "Az a riadalom, amelyet a média gerjeszt a témával kapcsolatban, csupán egyszerű anekdotákra épül, ugyanis ha az SMS-nyelvben használt kifejezések után kezdenénk kutatni például egy iskolai dolgozatban, akkor nagyon keveset találnánk belőlük" - idézte Beverley Plestert, a Coventry Egyetem professzorát, a tanulmány vezetőjét a BBC hírszolgálata.
Plester véleménye szerint a SMS-ezés, a gyerekek tanulási fejlődésének egy meghatározó része. "Minél jobban használja valaki az írott nyelvet, annál jobban fejlődik az olvasási készsége is, az olyan dolgokban pedig amelyeket örömmel csinálunk, még jobban hajlunk arra, hogy egyre ügyesebbek legyünk" - tette hozzá. A tanulmány nem talált bizonyítékokat arra, hogy az SMS-nyelv negatív hatással lenne a hagyományos helyesírásra. "Amit mi hibás helyesírásnak tartunk, az valójában nem mond ellent a nyelv szabályainak, és a gyerekeknek nagyon is kifinomult érzékük van a szavak megfelelő használatához" - mondta a szakértő.
Más felmérések is hasonló eredményekre jutottak. A Torontói Egyetemen végzett kutatás például kimutatta, hogy a tinédzserek között nagy népszerűségnek örvendő azonnali üzenetküldés, pozitív hatással van a fiatalok nyelvtudására.