Berta Sándor

Megváltozhat az emberi gondolkodás az internet miatt?

Több szakember is egyöntetűen úgy véli, hogy a világháló megváltoztathatja az emberek szokásait és gondolkodását.

Niklas Luhmann szociológus matematikai értelemben katasztrófának tartja azokat a kulturális áttöréseket, amiket először az írás, majd a nyomtatott könyvek, végül pedig a számítógépes kommunikáció megjelenése okozott. Ezek az általa brutálisnak minősített ugrások tették lehetővé, hogy az emberi környezet túléljen, még akkor is, amikor fennállt az ember kihalásának veszélye.

Luhmann elmondta, hogy a számítógépes technika legnagyobb veszélye, hogy megkérdőjelezi a szakértelmet és a szakértők létét, hiszen napjainkban szinte bárkinek lehetősége van nem csak ellenőrizni, de megkérdőjelezni vagy akár meg is cáfolni a tudósok, vállalkozók vagy éppen a politikusok állításait. A számítógépek segítségével az adatok feldolgozása és az információk lekérdezése minden korábbinál egyszerűbb és könnyebb. Aki azonban bead a rendszerbe egy adatot, az nem tudja, hogy más ezt hogyan használja fel.

Marshall McLuhan médiakutató már az 1960-as években felállította azt a tézisét, miszerint az új médiák alapvetően befolyásolják az ember gondolkodását. A mai olvasók például a gyorsan megszerezhető információkra vágynak és nem a hosszú anyagokra, elemzésekre. Az internet pedig csak elősegíti és erősíti ezt a folyamatot.

"Két vagy három oldal után egyszerűen untat egy szöveg, türelmetlenné válok és végül elveszítem a fonalat. Az info-felhasználó ma már nem szavakat keres, hanem hullámokra ugrik, mintha egy jetskiző lenne" - szögezte le Nicholas Carr.
A szakemberek szinte kivétel nélkül egyetértettek abban, hogy a kommunikáció egyre rövidebb és gyorsabb, elég például csak az e-mailekre vagy az SMS-ekre gondolni. Ma már teljesen elfogadott dolog, hogy valaki a mondanivalóját 160 karakterbe sűríti be. Az emberek célzottan keresnek, kommunikálnak és emiatt ellaposodhat a gondolkodás, hiszen úgy gondolják: nincs idő másra, az eltérő dolgokra. Végül egy elgondolkoztató adat: a telefontársaságok ma háromszor akkora forgalmat zsebelnek be az SMS-ekből, mint Hollywood a mozijegyek eladásából.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • USAMEN POWER #33
    Végülis teljesen igazad van. De az oktatási rendszerhez hozzátenném. A legtöbb iskolában pl úgy működik egy magyar, vagy matek... stb stb óra. -> az osztály ül a pad tetején, mp3 at hallgat, és basznak arra amit a tanár mond. Ebben egyértelműen megnyilvánul, hogy a fiatal társadalom cseszettül nem fogékony arra amit bekéne "magolni" azért hogy "megbecsült emberek" legyünk. Kimegy a tanár az óráról, és már mindenki elfelejtette hogy miről is volt szó. A következő órán amikor meg a tanár visszakérdezi az előző órai tananyagot, mindenki bambán néz és senki nem tud semmit. A tanár meg egyböl naplónyitogatásal és karók irkálásával reagál, majd elmondja a következö anyagot,,,, ami láncban így megy hónapokon keresztül. Persze az ilyen dolgok függnek a tanár szigorától, és hogy milyen benyomással hat a diákokra.
    Egyik ismerősöm meg folyékonyan beszéli az angolt, és mégse kitűnö... kb közepesre áll mert olyanokra kap jegyet pl. hogy órán fölöslegesen beszél.
    A jegyeket elvileg a tudásra adják nem ? Az is kérdőjeles hogy az érdemjegyek mennyire tükrözik egy ember képességeit, tudását.
    Am az implantátum nem rossz ötlet, mert ha a gyerek megkéri az apját vagy anyját, hogy segítsen a házi megoldásában, a szülö elutasítja azzal az indokkal hogy ő ezt már rég tanulta. Akkor mire való az iskola ? Hogy embert neveljenek a fiatalságból, esetleg amikor nagykorú lesz Vágó műsorában megnyerje a 40 milliót ? Háth pl. ember nevelésre ott a katonaság, mert elvileg ott embert nevelnek, és belédrágják ki az ellenség, majd egy háborúban a felsőbb rangú tiszt parancsát kell teljesítsed mint egy robot....
    Nem az oktatási rendszer van elcseszve, hanem ez az egész világ.
  • NEXUS6 #32
    Pláne, hogy a suli gyak olyan ismereteket oktat a jelenlegi állapotokhoz kapcsolódó ismeretekként, amik már akkor sem voltak igazak, amikor a diák reggel belépett az ajtón. Hányszor van, hogy a gyerekek javítják ki a tanár balfaxkodásait számtek órán. Vagy a műegyetemen pl a plazmát nem tartják az anyag halmazállapotának, olyanokról, hogy BEC meg ne is beszéljünk.

    A jelen/közeljövő kultúráját meg éppen hogy a tanárnak kéne a diáktól megkérdeznie ugye, ha leereszkedne ilyen szintre egyáltalán.
  • remark #31
    Az oktatás feladata hogy bégető báránnyá neveljen. Nem oktatás folyik, hanem indoktrináció. A társadalmi normákra való nevelés. Megtanítják neked mi az ami elfogadott, és mi az ami nem. Nem megtanítják neked hogy el tudd dönteni hogy mi az ami elfogadott, hanem visszaböfögtetik veled a szabályokat, és arra nevelnek hogy piros pont azért jár ha tudod a szabályokat és be is tartod őket. Magyarul az oktatási rendszer az emberek átprogramozásáról szól. Mindez annak álcája alatt, hogy olyan embereket nevelnek melyek aztán a való világban könnyebben érvényesülnek. Ezt persze úgy értik (csak nem mondják ki), hogy a mókuskerékben és a kísérleti egerek labirintusában jobban teljesítő embereket nevelnek. Az senkinek nem célja, hogy a való világgal tisztában legyél, és ott jól teljesíts. Mert ha a való világban jól teljesítesz, akkor kilépsz a mókuskerékből, és a mókuskerék üzemeltetői éhen maradnak...
  • Gamecube86 #30
    Én sosem szerettem olvasni, sőt egyenesen utálom.
    De ennek semmi köze az internethezvagy a tv-hez.
    Mivel amikor még se számitógépem se internetem nem volt, már akkor sem szerettem.
    Persze ez alól kivétel jónéhány téma ami érdekel, hisz azokból elolvasok egy egy könyvet is. Még ha gyülölök is olvasni....

    "Online papok lesznek az eredményei. Letilthatatlan pop-up egyház reklámok."

    Szerintem pedig a Second Life mintájára megalkotják a Second Church elnevezésü mmo-t. A raid pedig abból fog állni hogy más játékokba belépve 10-es vagy annál nagyobb csoportokban fognak énekelni a lvl 80 püspökök, papok, apácák :D
  • cateran #29
    Uhh öreg,én akkor 15 éves voltam és kurva sok könyvet,újságot olvastam...éppenséggel a kötelező olvasmányokat nem:D
    "Manapság sms-email-internet blogok,cikkek,cset...stb mindent kénytelen elolvasni nap mint nap"
    WTF? Kénytelen?
  • waterman #28
    az emberek agya nem attól fejlődik vissza, mert a civilizációval és számítógépesítéssel elfelejtünk gondolkodni, hanem mert népbutítás folyik.
    a történelem könyvekből kihagyják az aktuális rezsim számára nem megfelelő részeket (én óvodában még építettem az auróra cirkálót fakockából, aztán rendszert váltottunk, a töri könyvben már azt hiszem egy apróbetűs szemelvényként esett róla csak szó), a biológia tankönyvben csak az szerepel ami a vallási meggyőződésnek megfelel (lásd usákia, ahol pár magániskolában 2 oldalon szerepel darwini evolúció), a hírekben az szerepel amire pozitívan harap a közvélemény (horák nóra ügy állásáról nem igazán van infó, mióta megjelent lacházán a magyar gárda..) és hát ott a média, ahol tömik a fejedbe a szutykot, hogy egy wc duguláshoz azonnal hozd a tiret turbót mert az hat - marhára hat én wc pumpát használok és védem a környezetet. ugye hogy nem is gondoltál a wc pumpára mikor a wc dugulást említettem? hanem megszoktad, hogy az megy a tv-ben hogy bele kell önteni valamit. és ez megy magasabb szinteken is.
    szociológusok és biológusok is megmondhatják, hogy az ember az egy olyan átlagos faj. nem vagyunk gyorsak, nem vagyunk erősek, nem tudunk repülni, nincs mérgünk, sőt megfagynánk télen csak úgy magunkba, nem látunk jól messzire, és nem is hallunk valami túl jól, a szaglásunk is gyatra hiszen ugyanazt a szagot szagolva a receptorok kifáradnak az orrunkban. de mégis megkülönböztet minket két dolog az állatkáktól: az egyik az hogy képesek vagyunk elvont dolgokról beszélni, így azt is kifejezhetjük a nyelv segítségével ami épp nem kézzelfogható, pl egy tegnapi érzés. a másik pedig a fejlett eszközhasználat. az előbbit rombolja a média és amit fentebb leírtam, az eszközhasználatba pedig belefér a számítógép is ugye. nem akartunk megfagyni - megnyúztunk egy bölényt, repülni akartunk - építettünk repülő masinát, látni akartunk - építettünk mikroszkópot meg távcsövet. a felgyülemlett tudást eltároltuk könyvtárakban, és végül megosztottuk a tudást a számítógép segítségével. a számítógép így csak egy eszköz, meg kell tanulni használni, mint ahogy az ősember megtanulta használni a tüzet vagy a fabunkót.
    nekem van egy olyan teóriám, hogy a mostani oktatási rendszerünk például úgy szar, ahogy van. nem arra gondolok, hogy nincs minden teremben digitális tábla (még), hanem, hogy az egész oktatás úgy folyik, hogy valaki elmondja az anyagot, a diákok befogadják és ha tetszik ha nem az van. nem kell azt átgondolni, hidd el, írd le, tanuld meg. ki nem sz*rj* le, hogy nekem nem jöttek be józsef attila elvont komplex képei? és mégis dolgozatot kellett írnom róla és istenítenem kellett, mert ha mást írok (a véleményem), akkor akkora karót kapok, hogy az oroszok két népdalt írnak róla. tehát a diák-felnőtt-idős a nekik megfelelő forrásból (iskola-politika-mónikasó) kapják az ívet - azt hogy mit kell gondolni, és mivel ebben az országban az elmúlt 1100 évben mindig megmondta valaki, hogy mi a jó nekünk, elfelejtettünk (vagy nem is fejlődött ki) logikusan gondolkodni. mert ha a diáknak felolvasnák a verset és előtte a tanár kiemeli, hogy na ezekre figyelj benne (pl konstancinápoly pictúra-nagytotál, sentencia-zoom- gyerekek figyeljétek), és a végén megkérdi a tanárnő, hogy mi tetszett vagy mi nem tetszett? akkor a gyerek gondolkodásra van késztetve, és lehet nekiállunk használni az agyunkat. ellenben most mi van? megkapjuk stringként az input adatot előre megrágva:
    cin >> "Bús donna barna balkonon mereng a bíbor alkonyon. - ebben a b betű alliterál." ; - és snitt. gondolkodik a gyerek? fenét.
    akkor nem fog majd hanyatlani a nyelvi készség és akkor fogunk 160 karakternél hosszabb üzeneteket igényelni, ha végre abbamarad a butítás és nem megtanulni kell az anyagot és egzakte pontosan visszaadni, hanem a tanár (az oktatás) kíváncsi lesz a gyerek véleményére.
    például milyen hatékony lenne a jövőben egy olyan oktatási mód, ahol egy pár tíz gigás egy forintos méretű agyi-implantátumon eltárolhatsz pár diplományi infót és személyes könyvtárat, aztán bármikor használhatod majd amikor szükség van rá. nem az lenne a kihívás, hogy az analízis vizsgára szó szerint megtanuld a newton-leibniz tételt meg, hogy pontosan add vissza a lipschitz tulajdonság formuláját, hiszen az ott van belül pontosan, hanem használni kell majd a megszerzett tudást az eltárolt anyagra építkezve. a verseket nem megtanulni kéne, hanem megérteni a mondandójukat. és ekkor is a számítógép csak egy eszköz lenne, hogy egy egy ember többet érjen.
    de csak, hogy ne szaladjak ennyire előre az időben: például nekünk gimiben ritkán engedték használni a négyjegyű függvénytáblát. számtalan eset volt, hogy még az oldalszámot is tudtam, hogy hol lenne egy hiányzó képlet, de mivel a memóriám kb 8 bites, így arra kaptam osztályzatot, hogy mennyire nagy az agyam kapacitása és nem arra, hogy ha az eszköz rendelkezésre állt volna, akkor mire lettem volna képes (többre). esőemberek és egyéb nehezen szocializálódó figurák előnyben. tehát a jelen oktatási rendszerben, ha én is szó szerint meg tudnék tanulni egy telefonkönyvet, akkor a gimi és a fősuli is simán ment volna, függetlenül attól, hogy felfogtam-e egyáltalán azt hogy mit olvasok, mert csak vissza kell mondani mindent, mint valami visszhang. amíg ez a helyzet nem javul, addig butulás lesz és 160 karakter.
  • atomkrumpli #27
    Érdekes hogy egyre többet hallom/olvasom hogy ma a fiatalok nem olvasnak már annyit.
    Mondjuk '89 környékén mit olvasott egy fiatal (átlagos proli gyerek)a kötelező olvasmányokon kívül ?
    Manapság sms-email-internet blogok,cikkek,cset...stb mindent kénytelen elolvasni nap mint nap, szóval kajla egy gondolat ez a "ma nem olvasnak" dolog.
  • USAMEN POWER #26
    Olvasom itt a hozzászolásokat, a legtöbb embernek igaza van.
    De viszont bele kéne gondolni abba ha kevesebbet olvasunk, pörgetjük az életet, és kevesebbet gondolkozunk, ez emberi életben mérve nem néz ki nagy problémának...
    De a civilizáció fejlödése során, hosszú távon rengeteg gondot okozhat, ha az emberek agya visszafejlődik... Tulajdonképpen arról van szó, ha nem fejlesztjük az agyunkat, megpróbálunk mindent úgy intézni hogy a legtöbb dolgot a számítógép végezze, az emberi agy az evolúcióban visszafejlődésnek indul... manapság már ott tartunk lassan hogy az egy + egyet is számítógépen, vagy számológépen számoljuk. Ami szerintem vicces.
    Ne értsétek félre, nem a számítógépet ellenzem, csak elmondtam, hogy az agymunkák erős kerülése hosszútávon szerintem nem sók jót okozhat... Am az okos tudósok ezért híresek, merthogy ilyeneket állításokat tesznek álltalában, amiket egymás közt cáfolgatnak, vagy egyetértenek. Ilyen következtetésekre szerintem átlagember is jut diploma nélkül.
  • zolis #25
    "Luhmann elmondta, hogy a számítógépes technika legnagyobb veszélye, hogy megkérdőjelezi a szakértelmet és a szakértők létét, hiszen napjainkban szinte bárkinek lehetősége van nem csak ellenőrizni, de megkérdőjelezni vagy akár meg is cáfolni a tudósok, vállalkozók vagy éppen a politikusok állításait."

    Hát igen, cudar világ jön a kiválasztott elitre, ha már egy magára valamit is adó utcaseprő is meg tudja majd őket cáfolni. Szegény politikusainkról nem is beszélve, hiszen ők mindig becsületesek. Egyébként meg még mindig jobb, ha valaki úgy okoskodik, hogy valamit olvasott a témában, mint úgy, hogy köze nincs hozzá.
  • darkhill #24
    Ez a cikk is eléggé rövid lett! legközelebb 5 oldalon keresztül szeretném olvasni ugyanezt.
    1ébként nem meglepő ez a dolog, ahogy a életünk is felgyorsul a kommunikáció is felgyorsul mi ezzel a bajj? aki sokat akkar olvasni irány a könyvtár