waterman#28
az emberek agya nem attól fejlődik vissza, mert a civilizációval és számítógépesítéssel elfelejtünk gondolkodni, hanem mert népbutítás folyik.
a történelem könyvekből kihagyják az aktuális rezsim számára nem megfelelő részeket (én óvodában még építettem az auróra cirkálót fakockából, aztán rendszert váltottunk, a töri könyvben már azt hiszem egy apróbetűs szemelvényként esett róla csak szó), a biológia tankönyvben csak az szerepel ami a vallási meggyőződésnek megfelel (lásd usákia, ahol pár magániskolában 2 oldalon szerepel darwini evolúció), a hírekben az szerepel amire pozitívan harap a közvélemény (horák nóra ügy állásáról nem igazán van infó, mióta megjelent lacházán a magyar gárda..) és hát ott a média, ahol tömik a fejedbe a szutykot, hogy egy wc duguláshoz azonnal hozd a tiret turbót mert az hat - marhára hat én wc pumpát használok és védem a környezetet. ugye hogy nem is gondoltál a wc pumpára mikor a wc dugulást említettem? hanem megszoktad, hogy az megy a tv-ben hogy bele kell önteni valamit. és ez megy magasabb szinteken is.
szociológusok és biológusok is megmondhatják, hogy az ember az egy olyan átlagos faj. nem vagyunk gyorsak, nem vagyunk erősek, nem tudunk repülni, nincs mérgünk, sőt megfagynánk télen csak úgy magunkba, nem látunk jól messzire, és nem is hallunk valami túl jól, a szaglásunk is gyatra hiszen ugyanazt a szagot szagolva a receptorok kifáradnak az orrunkban. de mégis megkülönböztet minket két dolog az állatkáktól: az egyik az hogy képesek vagyunk elvont dolgokról beszélni, így azt is kifejezhetjük a nyelv segítségével ami épp nem kézzelfogható, pl egy tegnapi érzés. a másik pedig a fejlett eszközhasználat. az előbbit rombolja a média és amit fentebb leírtam, az eszközhasználatba pedig belefér a számítógép is ugye. nem akartunk megfagyni - megnyúztunk egy bölényt, repülni akartunk - építettünk repülő masinát, látni akartunk - építettünk mikroszkópot meg távcsövet. a felgyülemlett tudást eltároltuk könyvtárakban, és végül megosztottuk a tudást a számítógép segítségével. a számítógép így csak egy eszköz, meg kell tanulni használni, mint ahogy az ősember megtanulta használni a tüzet vagy a fabunkót.
nekem van egy olyan teóriám, hogy a mostani oktatási rendszerünk például úgy szar, ahogy van. nem arra gondolok, hogy nincs minden teremben digitális tábla (még), hanem, hogy az egész oktatás úgy folyik, hogy valaki elmondja az anyagot, a diákok befogadják és ha tetszik ha nem az van. nem kell azt átgondolni, hidd el, írd le, tanuld meg. ki nem sz*rj* le, hogy nekem nem jöttek be józsef attila elvont komplex képei? és mégis dolgozatot kellett írnom róla és istenítenem kellett, mert ha mást írok (a véleményem), akkor akkora karót kapok, hogy az oroszok két népdalt írnak róla. tehát a diák-felnőtt-idős a nekik megfelelő forrásból (iskola-politika-mónikasó) kapják az ívet - azt hogy mit kell gondolni, és mivel ebben az országban az elmúlt 1100 évben mindig megmondta valaki, hogy mi a jó nekünk, elfelejtettünk (vagy nem is fejlődött ki) logikusan gondolkodni. mert ha a diáknak felolvasnák a verset és előtte a tanár kiemeli, hogy na ezekre figyelj benne (pl konstancinápoly pictúra-nagytotál, sentencia-zoom- gyerekek figyeljétek), és a végén megkérdi a tanárnő, hogy mi tetszett vagy mi nem tetszett? akkor a gyerek gondolkodásra van késztetve, és lehet nekiállunk használni az agyunkat. ellenben most mi van? megkapjuk stringként az input adatot előre megrágva:
cin >> "Bús donna barna balkonon mereng a bíbor alkonyon. - ebben a b betű alliterál." ; - és snitt. gondolkodik a gyerek? fenét.
akkor nem fog majd hanyatlani a nyelvi készség és akkor fogunk 160 karakternél hosszabb üzeneteket igényelni, ha végre abbamarad a butítás és nem megtanulni kell az anyagot és egzakte pontosan visszaadni, hanem a tanár (az oktatás) kíváncsi lesz a gyerek véleményére.
például milyen hatékony lenne a jövőben egy olyan oktatási mód, ahol egy pár tíz gigás egy forintos méretű agyi-implantátumon eltárolhatsz pár diplományi infót és személyes könyvtárat, aztán bármikor használhatod majd amikor szükség van rá. nem az lenne a kihívás, hogy az analízis vizsgára szó szerint megtanuld a newton-leibniz tételt meg, hogy pontosan add vissza a lipschitz tulajdonság formuláját, hiszen az ott van belül pontosan, hanem használni kell majd a megszerzett tudást az eltárolt anyagra építkezve. a verseket nem megtanulni kéne, hanem megérteni a mondandójukat. és ekkor is a számítógép csak egy eszköz lenne, hogy egy egy ember többet érjen.
de csak, hogy ne szaladjak ennyire előre az időben: például nekünk gimiben ritkán engedték használni a négyjegyű függvénytáblát. számtalan eset volt, hogy még az oldalszámot is tudtam, hogy hol lenne egy hiányzó képlet, de mivel a memóriám kb 8 bites, így arra kaptam osztályzatot, hogy mennyire nagy az agyam kapacitása és nem arra, hogy ha az eszköz rendelkezésre állt volna, akkor mire lettem volna képes (többre). esőemberek és egyéb nehezen szocializálódó figurák előnyben. tehát a jelen oktatási rendszerben, ha én is szó szerint meg tudnék tanulni egy telefonkönyvet, akkor a gimi és a fősuli is simán ment volna, függetlenül attól, hogy felfogtam-e egyáltalán azt hogy mit olvasok, mert csak vissza kell mondani mindent, mint valami visszhang. amíg ez a helyzet nem javul, addig butulás lesz és 160 karakter.