MTI

Fellendülőben az információs társadalom Magyarországon

Mérföldkő volt az elmúlt év az internet magyarországi terjedése szempontjából: 14 százalékkal nőtt az internet-hozzáféréssel rendelkező háztartások aránya, ezzel 2007-ben már a magyar otthonok 35 százalékában van internetelérés. A hozzáférések 83 százaléka szélessávú - derül ki a World Internet Project (WIP) kutatássorozatának idei eredményeiből.

A 35 százalékos internetelérés azonban meglehetősen szerénynek tekinthető európai összehasonlításban. A legnépszerűbb alkalmazási forma az emailezés, de sokan használják különböző irányú informálódásra is a világhálót. Az online tranzakciók kevésbé elterjedtek, de a közösségi portálok meglehetően népszerűek - mutatnak rá a kutatók. AZ ITHAKA Kht, a TÁRKI ZRT. és a Budapesti Műszaki Egyetem által közösen megvalósított WIP minden évben vizsgálja a magyar információs társadalom fejlődését, az internet-használattal kapcsolatos legújabb jelenségeket, trendeket.


Akinek nincs otthon számítógépe annak azért nincs, mert nincs rá szüksége

Magyarországon ma már egyértelműen a szélessávú kapcsolat a meghatározó hozzáférési forma. Az otthoni internet kapcsolatok 83 százaléka valamilyen szélessávú technológián alapul. Különösen elterjedt az ADSL, ami az otthoni hozzáférések 43 százalékát teszi ki, de az elmúlt időszakban a kábeles hozzáférés aránya nőtt a legnagyobb arányban. A hagyományos, telefonos modem ezzel szemben gyakorlatilag eltűnt: az internet-hozzáféréssel rendelkező otthonok alig 5 százalékában használják ezt a technológiát. Az internethasználók aránya is szokatlanul meredeken nőtt az elmúlt egy évben: a 9 százalékpontos növekedés több mint duplája a korábbi, évekig változatlan átlagos 4 százalékpontos bővülésnek. A 14 éven felüli lakosságnak ma már 45 százaléka tekinthető internet-használónak.


A fiatalok szinte mindegyike internethasználó

A kutatási adatok szerint a magyar használók elsősorban informálódásra használják a világhálót, de egyes kommunikációs alkalmazások is igen elterjedtek. A mindigis legelterjedtebb emailezés mellett a chat már kevésbé népszerű, de a használók több mint fele azért kisebb-nagyobb gyakorisággal szokott online beszélgetni. Az információszerzésre irányuló alkalmazások nagyon népszerűek: a hírolvasás, a termékinformációk keresése, de még az egészségügyi és utazással kapcsolatos információszerzés is igen elterjedt. Nem véletlen, hogy idén először az internethasználók a televíziót megelőzve a világhálót jelölték meg a számukra legfontosabb információforrásként.

Az online zeneletöltés és zenehallgatás szintén igen népszerű: a felhasználók 65 százaléka használja erre a világhálót több-kevesebb rendszerességgel. A fentiekkel ellentétben az interneten keresztüli tranzakciók nem éppen elterjedtek. Csupán a használók 6 százaléka szokott online fogadásokat kötni, és az internetes banki szolgáltatásokat is csak 18 százalék használja valamilyen gyakorisággal. Interneten keresztül vásárolni a használók 22 százaléka szokott, de csupán 1 százaléka teszi ezt gyakran.

Az online közösségi oldalak igen népszerűek: az internetezők 51 százaléka tagja valamilyen közösségnek. Különösen magas a közösségi szájtok használóinak aránya a legfiatalabbak körében: a 14-17 éves internetezők 73 százaléka rendelkezik ilyen tagsággal. Blogot a magyar használók 8 százaléka ír valamilyen gyakorisággal, a gyakran bejegyzők aránya 3 százalék Ez az arány, tekintve a tevékenység jellegét, meglepően magas.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • gregor #3
    Kolbajov:Nem olvastam,belinkeled?
  • Kobaljov #2
    Igen, csak az információs társadalomhoz kicsit több kéne, lásd a múlt heti Infórumos cikket..
  • tproli #1
    "a magyar használók elsősorban informálódásra használják a világhálót" -> szép körülírása a wareznek...