Berta Sándor
Nvidia: frontális támadás az Intel ellen
A grafikus chipgyártó komoly terveket sző, amelyek megvalósulásuk esetén alapvetően befolyásolhatják a számítástechnikát. Jen-Hsun Huang, az Nvidia elnöke nyilatkozott cége vizíóiról.
"Mivel a grafikus chipek egyre nagyobb teljesítményűek, ezért azt szeretnénk, hogy ezek a jövőben fokozatosan tehermentesítsék a számítógépek processzorait. Ennek megvalósítása azonban nem könnyű feladat. Az ember már évekkel korábban kigondol valamit, de nagyon sok időbe és pénzbe kerül, mire abból valóság válik. Mi a művészet és a technológia közötti interfész kialakításán fáradunk. A munkánk egyik része művészi, mivel a végeredménynek, a látványnak szépnek kell lennie, de az inspiráció szintén része a folyamatnak. Ezenkívül a munkánk másik része úgy mondanám, hogy inkvizítori, hiszen mindig kérdéseket teszünk fel a velünk együtt dolgozó és az új technológiákat kifejlesztő, valamint az azokra igényt tartó szakembereknek. Vagyis egyszerre kell intuitívnak és inkvizítorinak lennünk" - jelentette ki Jen-Hsun Huang, az Nvidia elnöke a WELT ONLINE-nak adott interjújában.
"Az első innovációnk annak megállapítása volt, hogy a vizuális számítástechnika hamarosan egy óriási piaccá válhat. Rájöttünk, hogy szükség van egy grafikus processzor létrehozására. A második innováció az volt, amikor felismertük, hogy a GPU nem csak egy egyszerű processzor, hanem a művészeti tapasztalatok továbbító eszköze. A harmadik innováció pedig a CUDA bevezetése. Ezen jelenleg is dolgozunk. A CUDA egy olyan programozói felület, amely lehetővé teszi, hogy a képszerkesztést, a videokonvertálást, az e-mailek titkosítását, az audioszoftverek és a vírusirtók futtatását a grafikus mag végezze."
"A mai PC-k processzorai egyik utasítást a másik után hajtják végre. De a GPU-kban több száz processzor van. Ezek felosztják egymás között a feladatokat és egy időben dolgozzák fel az adatokat. A megoldás előnye, hogy a teljesítmény rendkívüli módon megnő. A grafikus chipek teljesítménye évente megduplázódik" - tette hozzá a vezető. Huang elmondta, hogy a CPU és a GPU egyre inkább ki fogják egészíteni egymást. A CUDA segítségével pedig még gyorsabbá válhat az alkalmazások futtatása. Egy film konvertálása például nem órákat vesz majd igénybe, hanem csupán 30 percet.
Az Nvidia elnöke szerint a grafikus chipek lehetővé teszik a számunkra, hogy lemásoljuk az élet fizikáját, a füstöt, a vizet, a tüzet, egy meglibbenő ruhadarabot vagy hajat a szélben. Azonban ez csak a kezdet. A jövőben a GPU-k lehetővé teszik majd a 3D-s látásmódot a képernyőkön, különleges szemüvegek nélkül is. A fotorealisztikus megjelenítés tíz éven belül megvalósulhat. Az eső esőnek néz majd ki, ugyanígy látjuk majd a füstöt, a tüzet és a vizet is. Azonban eddig még sok időnek kel eltelnie.
"Az egyik kedvenc innovációs területem a 3D-s grafika ötvözése a valós idejű élő videókkal. Ezt használni lehetne többek között a közlekedésbiztonság növelésére. Egy HUD folyamatosan megjeleníthetné az autó közvetlen környezetét és a közelben lévő, de mondjuk a sűrű köd miatt vagy az éjszakai viszonyok mellett nem látható más járműveket is. De ugyanígy futtathatók lesznek ezek a videók egy televízión vagy egy PC kijelzőjén."
"Úgy vélem, hogy a mobil készülékek jelentik majd tíz éven belül a számítástechnika első vonalát. Feltaláltuk a Tegrát, amely a világ jelenlegi legkisebb nagy felbontású videókat is lejátszó számítógépe. Ez egy akkora chip köré épül, amely kisebb, mint egy amerikai tízcentes és csak egy ezrelékét fogyasztja egy mai PC-nek. Egyetlen feltöltéssel tíz órányi nagy felbontású videót nézhetünk meg. A Tegra várhatóan jövőre jelenik majd meg a piacon elsősorban okostelefonokban, hordozható multimédiás lejátszókban és mobil internetes eszközökben. Segítségével szörfölhetünk a világhálón, videókat játszhatunk le, de akár játékokat is futtathatunk. Ez egy olyan nagyszerű számítógép, amely az igényeink 90 százalékát kielégíti. Az első készülék várhatóan 199 dollárba fog kerülni. A jövő multimédiás számítógépe elfér egy kabátzsebben. Ez a számítástechnika jövője. A nagy technológiákat alig lehet megkülönböztetni a mágiától" - szögezte le végül Jen-Hsun Huang.
"Mivel a grafikus chipek egyre nagyobb teljesítményűek, ezért azt szeretnénk, hogy ezek a jövőben fokozatosan tehermentesítsék a számítógépek processzorait. Ennek megvalósítása azonban nem könnyű feladat. Az ember már évekkel korábban kigondol valamit, de nagyon sok időbe és pénzbe kerül, mire abból valóság válik. Mi a művészet és a technológia közötti interfész kialakításán fáradunk. A munkánk egyik része művészi, mivel a végeredménynek, a látványnak szépnek kell lennie, de az inspiráció szintén része a folyamatnak. Ezenkívül a munkánk másik része úgy mondanám, hogy inkvizítori, hiszen mindig kérdéseket teszünk fel a velünk együtt dolgozó és az új technológiákat kifejlesztő, valamint az azokra igényt tartó szakembereknek. Vagyis egyszerre kell intuitívnak és inkvizítorinak lennünk" - jelentette ki Jen-Hsun Huang, az Nvidia elnöke a WELT ONLINE-nak adott interjújában.
"Az első innovációnk annak megállapítása volt, hogy a vizuális számítástechnika hamarosan egy óriási piaccá válhat. Rájöttünk, hogy szükség van egy grafikus processzor létrehozására. A második innováció az volt, amikor felismertük, hogy a GPU nem csak egy egyszerű processzor, hanem a művészeti tapasztalatok továbbító eszköze. A harmadik innováció pedig a CUDA bevezetése. Ezen jelenleg is dolgozunk. A CUDA egy olyan programozói felület, amely lehetővé teszi, hogy a képszerkesztést, a videokonvertálást, az e-mailek titkosítását, az audioszoftverek és a vírusirtók futtatását a grafikus mag végezze."
"A mai PC-k processzorai egyik utasítást a másik után hajtják végre. De a GPU-kban több száz processzor van. Ezek felosztják egymás között a feladatokat és egy időben dolgozzák fel az adatokat. A megoldás előnye, hogy a teljesítmény rendkívüli módon megnő. A grafikus chipek teljesítménye évente megduplázódik" - tette hozzá a vezető. Huang elmondta, hogy a CPU és a GPU egyre inkább ki fogják egészíteni egymást. A CUDA segítségével pedig még gyorsabbá válhat az alkalmazások futtatása. Egy film konvertálása például nem órákat vesz majd igénybe, hanem csupán 30 percet.
Az Nvidia elnöke szerint a grafikus chipek lehetővé teszik a számunkra, hogy lemásoljuk az élet fizikáját, a füstöt, a vizet, a tüzet, egy meglibbenő ruhadarabot vagy hajat a szélben. Azonban ez csak a kezdet. A jövőben a GPU-k lehetővé teszik majd a 3D-s látásmódot a képernyőkön, különleges szemüvegek nélkül is. A fotorealisztikus megjelenítés tíz éven belül megvalósulhat. Az eső esőnek néz majd ki, ugyanígy látjuk majd a füstöt, a tüzet és a vizet is. Azonban eddig még sok időnek kel eltelnie.
"Az egyik kedvenc innovációs területem a 3D-s grafika ötvözése a valós idejű élő videókkal. Ezt használni lehetne többek között a közlekedésbiztonság növelésére. Egy HUD folyamatosan megjeleníthetné az autó közvetlen környezetét és a közelben lévő, de mondjuk a sűrű köd miatt vagy az éjszakai viszonyok mellett nem látható más járműveket is. De ugyanígy futtathatók lesznek ezek a videók egy televízión vagy egy PC kijelzőjén."
"Úgy vélem, hogy a mobil készülékek jelentik majd tíz éven belül a számítástechnika első vonalát. Feltaláltuk a Tegrát, amely a világ jelenlegi legkisebb nagy felbontású videókat is lejátszó számítógépe. Ez egy akkora chip köré épül, amely kisebb, mint egy amerikai tízcentes és csak egy ezrelékét fogyasztja egy mai PC-nek. Egyetlen feltöltéssel tíz órányi nagy felbontású videót nézhetünk meg. A Tegra várhatóan jövőre jelenik majd meg a piacon elsősorban okostelefonokban, hordozható multimédiás lejátszókban és mobil internetes eszközökben. Segítségével szörfölhetünk a világhálón, videókat játszhatunk le, de akár játékokat is futtathatunk. Ez egy olyan nagyszerű számítógép, amely az igényeink 90 százalékát kielégíti. Az első készülék várhatóan 199 dollárba fog kerülni. A jövő multimédiás számítógépe elfér egy kabátzsebben. Ez a számítástechnika jövője. A nagy technológiákat alig lehet megkülönböztetni a mágiától" - szögezte le végül Jen-Hsun Huang.