MTI
Uniós szintű vásárlói jogokat javasolt Brüsszel
A külföldi és internetes vásárlást kívánja megkönnyíteni és megbízhatóbbá uniószerte az Európai Bizottság abban a javaslatában, amelyet ma mutattak be a fogyasztóvédelmi jogok uniós szintű garantálására.
Mint Meglena Kuneva fogyasztóvédelmi biztos kifejtette, az új javaslat biztosítani fogja például a fogyasztók számára, hogy már a szerződés aláírását megelőzően egyértelmű tájékoztatást kapjanak az árakról és a további költségekről és díjakról függetlenül attól, hogy hol vásárolnak az Európai Unión belül. A szabály megerősíti a fogyasztók védelmét és jogait a szállítási késedelem és a szállítás elmulasztása esetén, valamint erős uniós fogyasztóvédelmi jogokat állapít meg a megfontolási időre, a termék visszaküldésére, árának visszatérítésére, a termék javítására, a garanciára, valamint a tisztességtelen szerződési feltételekre vonatkozóan.
Az internetes kereskedelem esetében cél a fogyasztók bizalmának erősítése és a bürokrácia mérséklése is, amely utóbbi Brüsszel szerint "a kereskedelmet nemzeti határok közé szorítja, és amelynek következtében a fogyasztók csak kisebb választékból és kevésbé versenyképes ajánlatok közül választhatnak". A javasolt irányelv olyan kulcsfontosságú területeken javítja a meglévő fogyasztóvédelmet, amelyekkel kapcsolatban az elmúlt években sok panasz érkezett, mint például az agresszív értékesítés.
A jogi szabályozást Brüsszel úgy módosítaná, hogy az lefedje az olyan új technológiákat és értékesítési módszereket is, mint a mobiltelefonon keresztül történő kereskedelem és az internetes árverések. Az új javaslat egyértelműen előírja, hogy értékesítéskor világos tájékoztatást kell nyújtani a fogyasztóvédelmi jogokról.
"A háztartások szűk költségvetése és a polgároknak a vásárlóerővel kapcsolatos aggodalmai miatt minden eddiginél fontosabb, hogy a fogyasztók összehasonlíthassák az árakat, és ott vásárolhassanak, ahol a legjobb ár-érték arányt találják. Az új szabályokat úgy alkották meg, hogy azok nagyobb védelmet nyújtsanak, és betöltsék az azokon a kulcsfontosságú területeken meglévő joghézagokat, amelyek aláássák a fogyasztók bizalmát. A belső piacnak köszönhetően még nagyobb választékot és még több lehetőséget lehetne a fogyasztók rendelkezésére bocsátani. Ehhez azonban a jogok uniós szintű biztonsági hálózatára van szükség annak érdekében, hogy a fogyasztók rendelkezzenek az ahhoz szükséges biztonsággal, hogy Európa-szerte nyugodtan kedvükre válogathassanak." - jelentette ki Kuneva.
Az EU-ban már 150 millió uniós polgár vásárol az interneten. A határokon átnyúló vásárlást folytató fogyasztók évente átlagosan 800 eurót, tehát összesen 24 milliárd eurót költenek - derül ki az adatokból. A javaslatot az EU többi intézményének is jóvá kell hagynia, hogy életbe lépjen,
Mint Meglena Kuneva fogyasztóvédelmi biztos kifejtette, az új javaslat biztosítani fogja például a fogyasztók számára, hogy már a szerződés aláírását megelőzően egyértelmű tájékoztatást kapjanak az árakról és a további költségekről és díjakról függetlenül attól, hogy hol vásárolnak az Európai Unión belül. A szabály megerősíti a fogyasztók védelmét és jogait a szállítási késedelem és a szállítás elmulasztása esetén, valamint erős uniós fogyasztóvédelmi jogokat állapít meg a megfontolási időre, a termék visszaküldésére, árának visszatérítésére, a termék javítására, a garanciára, valamint a tisztességtelen szerződési feltételekre vonatkozóan.
Az internetes kereskedelem esetében cél a fogyasztók bizalmának erősítése és a bürokrácia mérséklése is, amely utóbbi Brüsszel szerint "a kereskedelmet nemzeti határok közé szorítja, és amelynek következtében a fogyasztók csak kisebb választékból és kevésbé versenyképes ajánlatok közül választhatnak". A javasolt irányelv olyan kulcsfontosságú területeken javítja a meglévő fogyasztóvédelmet, amelyekkel kapcsolatban az elmúlt években sok panasz érkezett, mint például az agresszív értékesítés.
A jogi szabályozást Brüsszel úgy módosítaná, hogy az lefedje az olyan új technológiákat és értékesítési módszereket is, mint a mobiltelefonon keresztül történő kereskedelem és az internetes árverések. Az új javaslat egyértelműen előírja, hogy értékesítéskor világos tájékoztatást kell nyújtani a fogyasztóvédelmi jogokról.
"A háztartások szűk költségvetése és a polgároknak a vásárlóerővel kapcsolatos aggodalmai miatt minden eddiginél fontosabb, hogy a fogyasztók összehasonlíthassák az árakat, és ott vásárolhassanak, ahol a legjobb ár-érték arányt találják. Az új szabályokat úgy alkották meg, hogy azok nagyobb védelmet nyújtsanak, és betöltsék az azokon a kulcsfontosságú területeken meglévő joghézagokat, amelyek aláássák a fogyasztók bizalmát. A belső piacnak köszönhetően még nagyobb választékot és még több lehetőséget lehetne a fogyasztók rendelkezésére bocsátani. Ehhez azonban a jogok uniós szintű biztonsági hálózatára van szükség annak érdekében, hogy a fogyasztók rendelkezzenek az ahhoz szükséges biztonsággal, hogy Európa-szerte nyugodtan kedvükre válogathassanak." - jelentette ki Kuneva.
Az EU-ban már 150 millió uniós polgár vásárol az interneten. A határokon átnyúló vásárlást folytató fogyasztók évente átlagosan 800 eurót, tehát összesen 24 milliárd eurót költenek - derül ki az adatokból. A javaslatot az EU többi intézményének is jóvá kell hagynia, hogy életbe lépjen,