Gyurkity Péter

3D-szabványban gondolkodik a Blu-ray Szövetség

A nagy felbontású formátum mögött álló szövetség elsőként honosítaná meg a televízión a háromdimenziós sztereó videók szabványát, amely a formátum egy új változata keretében születne meg.

A Blu-ray Disc Association Andy Parsons, a szervezet marketingrészlegének első embere nyilatkozata szerint egy új szabványon töri a fejét, első lépésben pedig egy hivatalos bejelentésben közölnék elképzelésüket. A cél a háromdimenziós sztereó videók szabványának kidolgozása és meghonosítása az új televíziók szegmensében, amely nemcsak a Blu-ray formátum terjedését gyorsítaná fel, de a filmstúdiók számára is jól jönne.



A 3D-filmek piacra dobása egyáltalán nem újdonság, hiszen számos ilyen kiadvány található meg jelenleg is a piacon. Egyes filmek speciális 3D-szemüveggel érkeznek, más alkotások bizonyos post-processing eljárások révén szintén így tekinthetők meg az erre alkalmas kijelzőkön, az egységes szabvány hiánya azonban nem sok reményre jogosítja fel a stúdiókat és a szabvány fejlesztéséért felelősöket. Éppen ezért álltak elő ez utóbbi ötletével, amelyről azonban nem árultak el részleteket. Azt sem tudni, hogy a 3D-megjelenítést lehetővé tévő adatokat egyszerűen áteresztenék a HDMI-interfészen, avagy helyben, a lejátszón belül végeznék el a szükséges feladatokat - ez utóbbi a készülékek és a formátum jelentős módosítását igényelné.

Abban az elnök teljesen biztos, hogy az első ilyen szabvány a Blu-ray keretében lát majd napvilágot, mégpedig 2010-11 során, amennyiben minden jól alakul majd. Mivel ez általában nem így szokott lenni, nyilván némi késedelemre is számíthatunk, a szabvány elkészülte azonban a formátum további erősödését, a stúdiók számára pedig a meglévő alkotások újraértékesítésének lehetőségét jelenti majd. Parsons azt reméli, hogy elkerülhető lesz az újabb formátumháború és időben előállnak majd a végeredménnyel.

Időközben az is kiderült, hogy a nagy stúdiók a Consumer Electronics Association kötelékében kezdik meg a közös munkát a 3DTV szabvány kidolgozása érdekében. A munka java részét a Society of Motion Picture and Television Engineers (SMPTE) által felállított új munkacsoport végzi majd el, ők 18-30 hónapos fejlesztési periódusra számítanak.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • Tetsuo #17
    Hm.. gondolom azert Flac az van v hasonlo..
    Es hol marad az alternativ befejezes, v az interaktiv film meg egyeb nyalanksagok, amit mar a DVD megjelenesekor rebesgettek??
  • dez #16
    Ne légy már ilyen véresszájú. :P Egy DL DVD-re nem férne fel egy HD-s mozifilm jó minőségben (jóval magasabb bitrátával, mint a HD-s tévéadások). És ha már ott a hely, teljesen mindegy, hogy üresen hagyják, vagy adatot nyomnak oda. Így legalább nincs szükség tucatnyi külön kiadásra.
  • Sanyix #15
    Pedig de. Azért kellett a bluréj, hogy rátegyenek egy hd filmet, majd teleszarják 40 hangsávval, tömörítés nélkül, merazjó.
  • Tetsuo #14
    Persze, a hangtomoritest nem lehet osszekeverni a keptomoritesi eljarasokkal.
    Mire kiforrja magat a kozos szabvany, addigra ugyis jonnek a tobbretegu BD-k, tehat semmi gond, ami gond lesz (vagyis nem fer el) az a Ultra HD elbontas, amit mar laser TVn jelenitunk meg gondolom sztereokepben. Persze az is meg csak 2D, de remeljuk az utolso..
  • Tetsuo #13
    Az durva lenne, ha a hang tobb adat lenne a lemezen mint a video.. BD-Audio-nal esetleg (ha van olyan) ill nehany spec esetben, de altalaban a full HD megkoveteli a magaet.
  • Tetsuo #12
    Miert, szerinted a sztereo kep ugy keszul h eltoljak a monokepet?? :D
    Pont az a lenyege h kulonbozik. Latszolag csak kicsit, de mindenhol 1 kicsit. Az eltolas akkor lenne ervenyes, ha minden 1enlo tavolsagra lenne a kameratol, de egy normalis film eseteben nem igy van, sot.
  • Tetsuo #11
    LOL ezt hogy szamoltad ki?? szvsz attol fugg milyen algoritmusokkal nezed a kulonbseget, ami erdemben tomorithetne is, az komolyabb mint a targyfelismeres.. vagyis nem valoszinu, ami pedig a 2 kep pixelenkenti kulonbseget nezi az meg tobb kulonseget eredmenyez mint 50% szvsz.. persze attol fugg mennyire 1szeru a kep, de feltetelezzuk nem a 8szinu Rumcájsz-rol van szo.
  • kvp #10
    Elvileg tarolhato egy kep 3d informacioval, ekkor a ket kepbol ki kell emelni a tavolsagi adatokat es az igy kapott kep es melysegi buffert elmenteni. A gond, hogy ahogy a jatekok eseten, a melysegi buffer pont akkora mint maga a kep, tehat a legolcsobban akkor jovunk ki, ha a ket eredeti kepet egymas melle tesszuk es igy mentjuk el. Ekkor az mpeg kulonbozeti kepek is mukodokepesek maradnak, tehat nem romlik a tomorites aranya, csak kb. 2x annyi adat lesz. A joint stereo is inkabb azzal nyer, hogy az alacsonyabb frekvenciakat mono-ban tarolja, viszont sztereokepek eseten feltunne az embereknek, ha a tavolabbi targyakat csak sik hatterposzterkent latnak.
  • emerte #9
    Miért? Manapság minden BD-n lossless dolby, DTS és linear PCM is van egyszerre?
    Mert a video bitráta felmehet 30-40mbit-ig is!
    infok itt
  • emerte #8
    Felejtsétek már el ezt az "el kell tolni a képet ennyivel és ennyivel" dolgot a 3D témában! Elárulnám hogy a 2 kép vizszintes tologatásával csupán azt határozod meg, hogy a kép síkjához képest hol helyezkedjen el a 3D téma. Mögötte (akvárium) vagy előtt is (pop up!)

    Az meg a legjobb duma mikor azt mondják egyesek, hogy egy képből is lehet 3d-set csinálni, csak a piros szint toljuk el erre, a kékeket meg arra! Hát megaLOL!