SG.hu
OFE: Megtéveszti a fogyasztókat az Invitel
Az Országos Fogyasztóvédelmi Egyesülethez (OFE) ismételten több olyan panasz érkezett, amelyben fogyasztók arról számolnak be, megtévesztő módszerekkel próbálják őket rávenni, hogy régi telefonos előfizetésüket cseréljék újabbra.
Az OFÉ-nak a panaszosok a következőket mondták el: a "Magyar Telecom" nevében keresik meg őket telefonon, kedvezményes, vonalas telefonra szóló előfizetői ajánlattal. Fontos megjegyezni, hogy olyan fogyasztókról van szó, akik a Magyar Telekom (T-Com) vállalatnál már előfizetéssel rendelkeznek. Ugyancsak a történethez tartozik, hogy az Invitel Távközlési Zrt tulajdonosa, az egyesült államokbeli HTTC cégcsoport még 2007-ben felvásárolta a Tele 2-t, amely a felvásárlás időpontjától Invitel Telecom Kft néven működik tovább.
Az előfizetők számára csak jóval a kedvezményesnek tűnő ajánlat elfogadása után válik nyilvánvalóvá, hogy előfizetői jogviszonyuk megváltozott, és már nemcsak a T-Commal, hanem az Invitel Telecom Kft-vel (Invitel) is szerződéses kapcsolatban állnak. Ezek után az előfizető továbbra is a T-Comnak fizet alapdíjat, a kapcsolási és percdíjat viszont már az Invitel számlázza. A telefonon hangoztatott kedvezmény csak a percdíjra vonatkozik, de panaszosaink szerint ez nem lényeges nagyságú különbség, így adott esetben (alapdíj, kapcsolási díj és percdíj kombinációja) a fogyasztó akár többet is fizethet, mint a "kedvezményes" ajánlat előtt.
Számos esetben panaszosaink arról is beszámolnak, hogy a személyesen megjelenő ügynökök ingyenes telefonálási lehetőséget ígérnek, főként idősebb embereknek, akikkel apró betűs, olvashatatlan tudnivalókat tartalmazó szerződéseket iratnak alá. A fogyasztókat előzetesen arról sem tájékoztatják, hogy a "kedvezményes" ajánlattal együtt jár egy meghatározott hűségidő vállalása is. Mindezekről az előfizetők csak akkor értesülnek, amikor számukra az első számlát, vagy az írásos szerződést kipostázzák. Ilyenkor azonban már kész helyzet elé vannak állítva, hiszen, mivel távközlési szerződés telefonon, illetve bármilyen ráutaló magatartással is létrejöhet, az írásban megküldött szerződéstől már nem tudnak visszalépni.
Az Országos Fogyasztóvédelmi Egyesület megítélése szerint az Invitel és/vagy az Invitel szolgáltatását értékesítő alvállalkozók magatartása alkalmas a fogyasztói döntések tisztességtelen befolyásolására, ezért mindent meg fog tenni a megtévesztő eljárás megakadályozása érdekében. Az OFE kérte a Magyar Telekomtól, hogy csak az előfizetők írásos kérelmére engedélyezzék a szolgáltató váltást, amit a vállalat a törvény által engedélyezett rövid határidőre hivatkozva elutasított.
Az egyesület már jelezte a fenti problémákat az Invitel felé. Egy internetes portálon megjelent korábbi cikkből az derül ki, hogy a szolgáltató is elismeri, igaz önhibáján kívüli esetekként értékeli, a problémákat, és mindent megtesz a gyors rendezés érdekében. Sajnos a gyakorlat nem ezt mutatja, több jelenlegi panasz is azt mutatja, hogy a megtévesztő gyakorlattal az Invitel és/vagy alvállalkozói nem hagytak fel, az Invitel pedig továbbra sem ismer el minden kifogást, nem a fogyasztó javára dönt.
Az esetek kapcsán ismételten felhívják a fogyasztók figyelmét egy fontos tanulságra, melyet megfogadva elkerülhetőek a hasonló helyzetek: fontos tudni, hogy a távközlésben szerződés telefonon vagy bármilyen ráutaló magatartással is létrejöhet. Éppen ezért mindenkinek azt tanácsoljuk, bármilyen új, kedvezményes ajánlattal hívnak fel minket, döntésünk előtt kérjünk írásos szerződéstervezetet, és csak annak alapos áttanulmányozása után hozzunk döntést. Telefonon keresztül semmilyen, mégoly kedvezményesnek tűnő ajánlatra se mondjunk igent. És mivel természetesen az ördög a részletekben rejlik, mindig olvassuk el az apró betűs részeket is.
Az OFÉ-nak a panaszosok a következőket mondták el: a "Magyar Telecom" nevében keresik meg őket telefonon, kedvezményes, vonalas telefonra szóló előfizetői ajánlattal. Fontos megjegyezni, hogy olyan fogyasztókról van szó, akik a Magyar Telekom (T-Com) vállalatnál már előfizetéssel rendelkeznek. Ugyancsak a történethez tartozik, hogy az Invitel Távközlési Zrt tulajdonosa, az egyesült államokbeli HTTC cégcsoport még 2007-ben felvásárolta a Tele 2-t, amely a felvásárlás időpontjától Invitel Telecom Kft néven működik tovább.
Az előfizetők számára csak jóval a kedvezményesnek tűnő ajánlat elfogadása után válik nyilvánvalóvá, hogy előfizetői jogviszonyuk megváltozott, és már nemcsak a T-Commal, hanem az Invitel Telecom Kft-vel (Invitel) is szerződéses kapcsolatban állnak. Ezek után az előfizető továbbra is a T-Comnak fizet alapdíjat, a kapcsolási és percdíjat viszont már az Invitel számlázza. A telefonon hangoztatott kedvezmény csak a percdíjra vonatkozik, de panaszosaink szerint ez nem lényeges nagyságú különbség, így adott esetben (alapdíj, kapcsolási díj és percdíj kombinációja) a fogyasztó akár többet is fizethet, mint a "kedvezményes" ajánlat előtt.
Számos esetben panaszosaink arról is beszámolnak, hogy a személyesen megjelenő ügynökök ingyenes telefonálási lehetőséget ígérnek, főként idősebb embereknek, akikkel apró betűs, olvashatatlan tudnivalókat tartalmazó szerződéseket iratnak alá. A fogyasztókat előzetesen arról sem tájékoztatják, hogy a "kedvezményes" ajánlattal együtt jár egy meghatározott hűségidő vállalása is. Mindezekről az előfizetők csak akkor értesülnek, amikor számukra az első számlát, vagy az írásos szerződést kipostázzák. Ilyenkor azonban már kész helyzet elé vannak állítva, hiszen, mivel távközlési szerződés telefonon, illetve bármilyen ráutaló magatartással is létrejöhet, az írásban megküldött szerződéstől már nem tudnak visszalépni.
Az Országos Fogyasztóvédelmi Egyesület megítélése szerint az Invitel és/vagy az Invitel szolgáltatását értékesítő alvállalkozók magatartása alkalmas a fogyasztói döntések tisztességtelen befolyásolására, ezért mindent meg fog tenni a megtévesztő eljárás megakadályozása érdekében. Az OFE kérte a Magyar Telekomtól, hogy csak az előfizetők írásos kérelmére engedélyezzék a szolgáltató váltást, amit a vállalat a törvény által engedélyezett rövid határidőre hivatkozva elutasított.
Az egyesület már jelezte a fenti problémákat az Invitel felé. Egy internetes portálon megjelent korábbi cikkből az derül ki, hogy a szolgáltató is elismeri, igaz önhibáján kívüli esetekként értékeli, a problémákat, és mindent megtesz a gyors rendezés érdekében. Sajnos a gyakorlat nem ezt mutatja, több jelenlegi panasz is azt mutatja, hogy a megtévesztő gyakorlattal az Invitel és/vagy alvállalkozói nem hagytak fel, az Invitel pedig továbbra sem ismer el minden kifogást, nem a fogyasztó javára dönt.
Az esetek kapcsán ismételten felhívják a fogyasztók figyelmét egy fontos tanulságra, melyet megfogadva elkerülhetőek a hasonló helyzetek: fontos tudni, hogy a távközlésben szerződés telefonon vagy bármilyen ráutaló magatartással is létrejöhet. Éppen ezért mindenkinek azt tanácsoljuk, bármilyen új, kedvezményes ajánlattal hívnak fel minket, döntésünk előtt kérjünk írásos szerződéstervezetet, és csak annak alapos áttanulmányozása után hozzunk döntést. Telefonon keresztül semmilyen, mégoly kedvezményesnek tűnő ajánlatra se mondjunk igent. És mivel természetesen az ördög a részletekben rejlik, mindig olvassuk el az apró betűs részeket is.