SG.hu
Zöld út az Invitel - Tele2 házasságnak
Az Invitel Távközlési Szolgáltató Zrt. megvásárolhatja a Tele2 Magyarország Kommunikációs és Szolgáltató Egyszemélyes Kft.-t - döntött a Gazdasági Versenyhivatal (GVH).
Az Invitel Magyarország második legnagyobb helyi vezetékes telefonszolgáltatója. Az ország lakosságának 14 százalékának nyújt saját vezetékes hálózatán különféle elektronikus hírközlési szolgáltatásokat, de alternatív szolgáltatóként jelen van más társaságok területein is. Az Invitel irányító tulajdonosa a Teledenmark A/S, amely 50 százalékot meghaladó tulajdonrésszel bír a Hungarian Telephone and Cable Corporation (HTCC) nevű amerikai társaságban.
A HTCC több társaságon keresztül irányítja a Teledenmark-csoport magyar tagjait, az Invitelt, a Hungarotel Zrt.-t, a Pantel Távközlési Kft.-t, a Pantel Technocom Kft.-t valamint az Euroweb Zrt.-t. A Tele2 hívásonkénti közvetítőválasztás és közvetítő előválasztás útján kínál beszédcélú hívásszolgáltatást, valamint internetszolgáltatást, ám ezek nyújtásához nem rendelkezik hang továbbítására alkalmas hálózattal. A cég közvetlen tulajdonosa a Tele2 Europe S.A., amelyet Európa vezető alternatív telekommunikációs szolgáltatója, a svéd Tele2 AB irányít.
A GVH vizsgálata szerint a két vállalkozás egyesülése egyetlen területen sem fenyeget a piaci verseny beszűkülésével. A lakossági vezetékes hívásszolgáltatási piacon a fúzió hatása nem lesz azonos a Magyar Telekom területén és a HTCC területén. Utóbbi esetben ugyanis a Tele2 komoly versenynyomást fejtett ki az Invitelre és a Hungarotelre, ám ez a versenytárs felvásárlásával elvileg megszűnik. A GVH szerint azonban az árak emelkedésére mégsem kell számítani. A piacon ugyanis az alternatív szolgáltatók mellett megjelentek a kábelszolgáltatók (a HTCC területén leginkább a T-Kábel és a UPC), amelyek hasonló szolgáltatást nyújtanak, így tartós és komoly versenynyomást jelentenek az Invitelre és a Hungarotelre.
A fúziónak a Magyar Telekom területein sem lesz káros hatása a versenyre, mivel ezeken a piacokon a HTCC- csoport az egyesülést megelőzően sem volt erőfölényes helyzetben. Így inkább arra lehet számítani, hogy a fúziót követően HTCC-csoport még inkább képes lesz arra, hogy versenynyomást gyakoroljon a legnagyobb szolgáltatóra, azaz a Magyar Telekomra.
A piaci folyamatok elemzése során az a kép rajzolódott ki a GVH számára, hogy a hírközlési piac liberalizálását követően keletkezett piaci lehetőséget, a Tele2 és más alternatív szolgáltatók kihasználták. Az alternatív szolgáltatók kezdeti sikeres piacszerzésére a hívásforgalmi piacon a hálózattal rendelkező korábbi koncessziós szolgáltatók (így például az Invitel, Hungarotel és a Magyar Telekom) díjaik megfelelő kiigazításával reagáltak. Ennek következtében a volt koncessziósok piacvesztése megállt.
A korábban megnyílt és vonzónak tűnő piaci lehetőségek bezárultak, illetve kevésbé bizonyulnak vonzónak az alternatív szolgáltatók számára. Mindezt a folyamatot csak felerősítette az, hogy a szóban forgó piac stagnáló, vagy inkább szűkülő. Míg 2000-ben országosan 3,798 millió volt a bekapcsolt fővonalak száma, addig 2006 végére ez a szám 3,381 millióra esett vissza. A csökkenést elsődlegesen az egyéni előfizetések számának visszaesése magyarázza.
Bár átmenetileg a hívásonkénti közvetítőválasztás és közvetítő előválasztás útján beszédcélú hívásszolgáltatásokat nyújtó alternatív szolgáltatók jelentős versenynyomást fejtettek ki a hálózattulajdonos volt koncessziós szolgáltatókra, e hatás mellett felértékelődni látszik a kábelszolgáltatók által kifejtett versenynyomás. A volt koncessziós szolgáltatók megfelelő árazási válaszlépései miatt alapvetően a párhuzamos kábelhálózatokkal rendelkező versenytársak képesek ma már inkább tartós és sikeres versenynyomást gyakorolni a volt koncessziós szolgáltatók árképzési döntéseire, hiszen ők képesek a vezetékes telefonhálózattal rendelkező szolgáltatók árképzésére megfelelő ár kialakításával hatékony választ adni.
Az Invitel Magyarország második legnagyobb helyi vezetékes telefonszolgáltatója. Az ország lakosságának 14 százalékának nyújt saját vezetékes hálózatán különféle elektronikus hírközlési szolgáltatásokat, de alternatív szolgáltatóként jelen van más társaságok területein is. Az Invitel irányító tulajdonosa a Teledenmark A/S, amely 50 százalékot meghaladó tulajdonrésszel bír a Hungarian Telephone and Cable Corporation (HTCC) nevű amerikai társaságban.
A HTCC több társaságon keresztül irányítja a Teledenmark-csoport magyar tagjait, az Invitelt, a Hungarotel Zrt.-t, a Pantel Távközlési Kft.-t, a Pantel Technocom Kft.-t valamint az Euroweb Zrt.-t. A Tele2 hívásonkénti közvetítőválasztás és közvetítő előválasztás útján kínál beszédcélú hívásszolgáltatást, valamint internetszolgáltatást, ám ezek nyújtásához nem rendelkezik hang továbbítására alkalmas hálózattal. A cég közvetlen tulajdonosa a Tele2 Europe S.A., amelyet Európa vezető alternatív telekommunikációs szolgáltatója, a svéd Tele2 AB irányít.
A GVH vizsgálata szerint a két vállalkozás egyesülése egyetlen területen sem fenyeget a piaci verseny beszűkülésével. A lakossági vezetékes hívásszolgáltatási piacon a fúzió hatása nem lesz azonos a Magyar Telekom területén és a HTCC területén. Utóbbi esetben ugyanis a Tele2 komoly versenynyomást fejtett ki az Invitelre és a Hungarotelre, ám ez a versenytárs felvásárlásával elvileg megszűnik. A GVH szerint azonban az árak emelkedésére mégsem kell számítani. A piacon ugyanis az alternatív szolgáltatók mellett megjelentek a kábelszolgáltatók (a HTCC területén leginkább a T-Kábel és a UPC), amelyek hasonló szolgáltatást nyújtanak, így tartós és komoly versenynyomást jelentenek az Invitelre és a Hungarotelre.
A fúziónak a Magyar Telekom területein sem lesz káros hatása a versenyre, mivel ezeken a piacokon a HTCC- csoport az egyesülést megelőzően sem volt erőfölényes helyzetben. Így inkább arra lehet számítani, hogy a fúziót követően HTCC-csoport még inkább képes lesz arra, hogy versenynyomást gyakoroljon a legnagyobb szolgáltatóra, azaz a Magyar Telekomra.
A piaci folyamatok elemzése során az a kép rajzolódott ki a GVH számára, hogy a hírközlési piac liberalizálását követően keletkezett piaci lehetőséget, a Tele2 és más alternatív szolgáltatók kihasználták. Az alternatív szolgáltatók kezdeti sikeres piacszerzésére a hívásforgalmi piacon a hálózattal rendelkező korábbi koncessziós szolgáltatók (így például az Invitel, Hungarotel és a Magyar Telekom) díjaik megfelelő kiigazításával reagáltak. Ennek következtében a volt koncessziósok piacvesztése megállt.
A korábban megnyílt és vonzónak tűnő piaci lehetőségek bezárultak, illetve kevésbé bizonyulnak vonzónak az alternatív szolgáltatók számára. Mindezt a folyamatot csak felerősítette az, hogy a szóban forgó piac stagnáló, vagy inkább szűkülő. Míg 2000-ben országosan 3,798 millió volt a bekapcsolt fővonalak száma, addig 2006 végére ez a szám 3,381 millióra esett vissza. A csökkenést elsődlegesen az egyéni előfizetések számának visszaesése magyarázza.
Bár átmenetileg a hívásonkénti közvetítőválasztás és közvetítő előválasztás útján beszédcélú hívásszolgáltatásokat nyújtó alternatív szolgáltatók jelentős versenynyomást fejtettek ki a hálózattulajdonos volt koncessziós szolgáltatókra, e hatás mellett felértékelődni látszik a kábelszolgáltatók által kifejtett versenynyomás. A volt koncessziós szolgáltatók megfelelő árazási válaszlépései miatt alapvetően a párhuzamos kábelhálózatokkal rendelkező versenytársak képesek ma már inkább tartós és sikeres versenynyomást gyakorolni a volt koncessziós szolgáltatók árképzési döntéseire, hiszen ők képesek a vezetékes telefonhálózattal rendelkező szolgáltatók árképzésére megfelelő ár kialakításával hatékony választ adni.