Napi Online
Százmilliós bírság a "Hülye, aki nem ünnepel" szlogenért
A cigarettagyártókra kirótt büntetés után újra tekintélyes bírságot szabott ki a Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság (NFH) : 100 millió forintra büntette a Media Markt Saturn Holding Magyarország Kft.-t a "Hülye, aki nem ünnepel" szlogen miatt.
A büntetést a Közép-magyarországi Regionális Közigazgatási Hivatal Fogyasztóvédelmi Főfelügyelősége rótta ki összesen 23 írásos bejelentés alapján, majd a bírságról szóló (a közüzemi díjak miatt jól ismert) sárga csekket egy borítékban adta fel a társaság számára. Ezt követően a regionális fogyasztóvédelmi szervezeteket összefogó NFH másodfokon jóváhagyta a bírság összegét és a regionális szervezet indoklását.
A regionális szervezet a reklámtörvényben szereplő tilalomra hivatkozik, amely szerint tilos olyan reklámábrázolás, amely károsíthatja a gyermek- és fiatalkorúak fizikai, szellemi vagy erkölcsi fejlődését, és különösen tilos az olyan reklám, amely a gyermek- és fiatalkorúakat veszélyes, erőszakos, továbbá szexualitást hangsúlyozó helyzetben mutatja be. A hatóság arra az álláspontra jutott, hogy a reklám silány kifejezésmódja a gyermekeknél értékrendbeli torzulást, értékzavart idézhet elő. Sőt, ennél erősebb pszichológiai okfejtést alkalmaz a hatóság, e szerint a reklámban bemutatott hamis értékrend a gyermekek személyiségét, erkölcsi fejlődését és erkölcsi érzékét nagymértékben hátrányosan befolyásolja.
A százmilliós bírság mellett a regionális fogyasztóvédelmi hatóságok összesen 2,6 millió forint büntetést róttak ki köztéri reklámozókra is ugyanezen ügy miatt. Ám meglepő módon a kampányban részt vevő elektronikus médiumokat a hatóság nem piszkálta. A megfejthetetlennek tűnő titok nyitja az lehet, hogy az Önszabályozó Reklámtestület első körben még kifogástalannak minősítette a kampány kreatív részeit, majd amikor a szervezetet is megtámadták a szlogen miatt, a reklámtestület azzal védekezett, hogy a tévés szpotokból kiderül, valójában miért használják a szlogent, de álláspontja szerint az óriásplakátokról ez nem derült ki, kvázi kihátrált a Media Markt mögül.
Nem véletlen tehát, hogy Maurer Andor, a Media Markt Saturn Holding Magyarország Kft. ügyvezető igazgatója értetlenül áll a bírságolás előtt. Mint elmondta: a cég a kampány előtt kikérte a reklámtestület véleményét, amely nem talált benne etikai kifogást. Ráadásul a szlogenre épülő kampány mondanivalója az élet ünnepléséről, nem pedig a máshol vásárlók megbélyegzéséről szólt - mondta az ügyvezető igazgató. Hozzátette: a cég több országban használta ugyanezt a szlogent, de csak itthon találták törvénysértőnek.
Maurer lapunknak kifejtette azt is, hogy a reklámtörvény NFH által hivatkozott passzusa szubjektív elbírálásra ad módot és gumiszabályként alkalmazható. Mivel véleménye szerint ezen a területen nincs jogbiztonság, a reklámozónak, ha azt valamely hatóság akarja, esélye sincs elkerülni a bírságolást. Az ügyvezető lapunknak elmondta: a büntetést bíróságon támadják meg, mert az szerinte megalapozatlan, rendkívül eltúlzott és igazságtalan.
Információnk szerint a közterületi reklámcégekhez a bírságok jócskán a május és június között zajlott kampány után érkeztek, amikor már nem lehettek kint a plakátok. A százmilliós bírság pedig augusztus 9-én érkezett és csak most vált jogerőssé. Meglepő, hogy a csekk egy kft. nevére szól, miközben a Media Markt minden egyes áruházát más jogi személyiségű cég vezeti, így azt sem tudni, hogy ki fizesse be a büntetést. Úgy tudjuk, a fogyasztóvédők egyszer sem figyelmeztették a céget, hogy a kampány törvénysértő lehet.
A büntetést a Közép-magyarországi Regionális Közigazgatási Hivatal Fogyasztóvédelmi Főfelügyelősége rótta ki összesen 23 írásos bejelentés alapján, majd a bírságról szóló (a közüzemi díjak miatt jól ismert) sárga csekket egy borítékban adta fel a társaság számára. Ezt követően a regionális fogyasztóvédelmi szervezeteket összefogó NFH másodfokon jóváhagyta a bírság összegét és a regionális szervezet indoklását.
A regionális szervezet a reklámtörvényben szereplő tilalomra hivatkozik, amely szerint tilos olyan reklámábrázolás, amely károsíthatja a gyermek- és fiatalkorúak fizikai, szellemi vagy erkölcsi fejlődését, és különösen tilos az olyan reklám, amely a gyermek- és fiatalkorúakat veszélyes, erőszakos, továbbá szexualitást hangsúlyozó helyzetben mutatja be. A hatóság arra az álláspontra jutott, hogy a reklám silány kifejezésmódja a gyermekeknél értékrendbeli torzulást, értékzavart idézhet elő. Sőt, ennél erősebb pszichológiai okfejtést alkalmaz a hatóság, e szerint a reklámban bemutatott hamis értékrend a gyermekek személyiségét, erkölcsi fejlődését és erkölcsi érzékét nagymértékben hátrányosan befolyásolja.
A százmilliós bírság mellett a regionális fogyasztóvédelmi hatóságok összesen 2,6 millió forint büntetést róttak ki köztéri reklámozókra is ugyanezen ügy miatt. Ám meglepő módon a kampányban részt vevő elektronikus médiumokat a hatóság nem piszkálta. A megfejthetetlennek tűnő titok nyitja az lehet, hogy az Önszabályozó Reklámtestület első körben még kifogástalannak minősítette a kampány kreatív részeit, majd amikor a szervezetet is megtámadták a szlogen miatt, a reklámtestület azzal védekezett, hogy a tévés szpotokból kiderül, valójában miért használják a szlogent, de álláspontja szerint az óriásplakátokról ez nem derült ki, kvázi kihátrált a Media Markt mögül.
Nem véletlen tehát, hogy Maurer Andor, a Media Markt Saturn Holding Magyarország Kft. ügyvezető igazgatója értetlenül áll a bírságolás előtt. Mint elmondta: a cég a kampány előtt kikérte a reklámtestület véleményét, amely nem talált benne etikai kifogást. Ráadásul a szlogenre épülő kampány mondanivalója az élet ünnepléséről, nem pedig a máshol vásárlók megbélyegzéséről szólt - mondta az ügyvezető igazgató. Hozzátette: a cég több országban használta ugyanezt a szlogent, de csak itthon találták törvénysértőnek.
Maurer lapunknak kifejtette azt is, hogy a reklámtörvény NFH által hivatkozott passzusa szubjektív elbírálásra ad módot és gumiszabályként alkalmazható. Mivel véleménye szerint ezen a területen nincs jogbiztonság, a reklámozónak, ha azt valamely hatóság akarja, esélye sincs elkerülni a bírságolást. Az ügyvezető lapunknak elmondta: a büntetést bíróságon támadják meg, mert az szerinte megalapozatlan, rendkívül eltúlzott és igazságtalan.
Információnk szerint a közterületi reklámcégekhez a bírságok jócskán a május és június között zajlott kampány után érkeztek, amikor már nem lehettek kint a plakátok. A százmilliós bírság pedig augusztus 9-én érkezett és csak most vált jogerőssé. Meglepő, hogy a csekk egy kft. nevére szól, miközben a Media Markt minden egyes áruházát más jogi személyiségű cég vezeti, így azt sem tudni, hogy ki fizesse be a büntetést. Úgy tudjuk, a fogyasztóvédők egyszer sem figyelmeztették a céget, hogy a kampány törvénysértő lehet.