Alex
Tanácsok téli fényképezéshez II.
A téli szezon beköszönte a karácsonyi pillanatok megörökítésétől a festői havas táj fényképezéséig számtalan lehetőséget nyit meg a hobbifotós előtt.
Előző cikkünkben a fagyos hideg gépre gyakorolt hatásait vettük végig, most a fényképészeti résszel, még pontosabban a hó okozta problémákkal foglalkozunk. Havas táj fényképezésekor fontos figyelembe vennünk, hogy ugyan a látvány lehet hogy számunkra, élőben nézve lélegzetelállító, de egy állóképen közel sem biztos, hogy ugyanígy átjön ez az érzés. Sokszor a vakítóan fehér hó szürkén, homályosan sikerül, sízőtársaink pedig sötétek és alulexponáltak. Ennek oka egyszerű, és szerencsére könnyen korrigálható.
A probléma oka a fényképezőgép fénymérésében rejlik. Ennek feladata, hogy megmérje a fényerőt, majd ennek megfelelően állítsa be az expozíciót. Ez átlagos körülmények között nagyonis jól működik: attól függetlenül, hogy a környezet egy nagyvárosi utca, egy búzamező vagy nagyszobánk nappalija, a felületek a rájuk eső fény kb. 18 százalékát verik vissza átlagban. A fényképezőgépeket ennek a ténynek megfelelően kalibrálják, és normál helyzetben korrektül is működnek. (A profi fotósok egy speciális, 18%-ban szürke lappal állítják be gépüket.)
A felső képen normál beállítás, az alsón megemelt expozíció kompenzáció
Ebből következően bármilyen jó is a beállítás, ha olyan körülmények közé kerülünk, ahol ennél az aránynál több, vagy kevesebb fény verődik vissza, problémákat fogunk tapasztalni. Erre a havas táj kiváló példa: a fényképezőgép nem tudja, milyen helyzetben vagyunk, így csak nagyban alulexponált képeket fog produkálni. A gond a minden fényképezőgépben jelenlévő "expozíció kompenzáció" alkalmazásával oldható meg, +2-re emelve visszatér a fehér háttér, és képünk az eredetihez hűen fog kinézni. Jópár fényképezőgépen van már "havas táj" témamód, mely a speciális körülményeknek megfelelően állítja be az expozícíót - kezdőknek mindenképp ajánlott a használata.
De az átállítással két másik probléma merülhet fel. Elsőként megnő a záridő, ami növeli a gép bemozdulásának esélyét. Ezt állvánnyal, vagy kikapcsolt képstabilizátor funkció esetén annak bekapcsolásával kerülhetjük ki. A második a túlexponálás lehetősége, azaz a fehér hó kiéghet, egy jellegtelen, üres területet hagyva maga után. Ennek veszélye jelentős, ezt rekeszeléssel küszöbölhetjük ki. Másik megoldás a fénymérő használata, ha gépünkön van ilyen funkció. Ez általában úgy működik, hogy a gépet a kép tárgya felé fordítva az exponálógombot félig lenyomjuk, várunk egy kicsit míg a gép beállítja magát, majd elkészítjük a felvételt.
Akkor sem történt katasztrófa, ha már kész a felvétel, és csak otthon vesszük észre, hogy képeinken elszürkült minden. Szerencsére a hiba szinte bármely képszerkesztő program használatával könnyen javítható (Adobe Photoshop, Photoshop Elements, Corel Paint Shop Pro stb.). A "Levels" eszközt kell használni, mely a fényesség és a kontraszt finomhangolására készült.
A havon tükröződő napfény ugyan megtréfálhat minket, de a hibalehetőség ne tántorítson el bennünket a fényképezéstől. Hajnalban vagy alkonyatkor fényképezve a hó pont hogy melegebbé teszi a látvány hangulatát, és már csak némi élet belecsempészével kell megfűszereznünk a látványt, máris maradandó képet kaptunk.
Előző cikkünkben a fagyos hideg gépre gyakorolt hatásait vettük végig, most a fényképészeti résszel, még pontosabban a hó okozta problémákkal foglalkozunk. Havas táj fényképezésekor fontos figyelembe vennünk, hogy ugyan a látvány lehet hogy számunkra, élőben nézve lélegzetelállító, de egy állóképen közel sem biztos, hogy ugyanígy átjön ez az érzés. Sokszor a vakítóan fehér hó szürkén, homályosan sikerül, sízőtársaink pedig sötétek és alulexponáltak. Ennek oka egyszerű, és szerencsére könnyen korrigálható.
A probléma oka a fényképezőgép fénymérésében rejlik. Ennek feladata, hogy megmérje a fényerőt, majd ennek megfelelően állítsa be az expozíciót. Ez átlagos körülmények között nagyonis jól működik: attól függetlenül, hogy a környezet egy nagyvárosi utca, egy búzamező vagy nagyszobánk nappalija, a felületek a rájuk eső fény kb. 18 százalékát verik vissza átlagban. A fényképezőgépeket ennek a ténynek megfelelően kalibrálják, és normál helyzetben korrektül is működnek. (A profi fotósok egy speciális, 18%-ban szürke lappal állítják be gépüket.)
A felső képen normál beállítás, az alsón megemelt expozíció kompenzáció
Ebből következően bármilyen jó is a beállítás, ha olyan körülmények közé kerülünk, ahol ennél az aránynál több, vagy kevesebb fény verődik vissza, problémákat fogunk tapasztalni. Erre a havas táj kiváló példa: a fényképezőgép nem tudja, milyen helyzetben vagyunk, így csak nagyban alulexponált képeket fog produkálni. A gond a minden fényképezőgépben jelenlévő "expozíció kompenzáció" alkalmazásával oldható meg, +2-re emelve visszatér a fehér háttér, és képünk az eredetihez hűen fog kinézni. Jópár fényképezőgépen van már "havas táj" témamód, mely a speciális körülményeknek megfelelően állítja be az expozícíót - kezdőknek mindenképp ajánlott a használata.
De az átállítással két másik probléma merülhet fel. Elsőként megnő a záridő, ami növeli a gép bemozdulásának esélyét. Ezt állvánnyal, vagy kikapcsolt képstabilizátor funkció esetén annak bekapcsolásával kerülhetjük ki. A második a túlexponálás lehetősége, azaz a fehér hó kiéghet, egy jellegtelen, üres területet hagyva maga után. Ennek veszélye jelentős, ezt rekeszeléssel küszöbölhetjük ki. Másik megoldás a fénymérő használata, ha gépünkön van ilyen funkció. Ez általában úgy működik, hogy a gépet a kép tárgya felé fordítva az exponálógombot félig lenyomjuk, várunk egy kicsit míg a gép beállítja magát, majd elkészítjük a felvételt.
Akkor sem történt katasztrófa, ha már kész a felvétel, és csak otthon vesszük észre, hogy képeinken elszürkült minden. Szerencsére a hiba szinte bármely képszerkesztő program használatával könnyen javítható (Adobe Photoshop, Photoshop Elements, Corel Paint Shop Pro stb.). A "Levels" eszközt kell használni, mely a fényesség és a kontraszt finomhangolására készült.
A havon tükröződő napfény ugyan megtréfálhat minket, de a hibalehetőség ne tántorítson el bennünket a fényképezéstől. Hajnalban vagy alkonyatkor fényképezve a hó pont hogy melegebbé teszi a látvány hangulatát, és már csak némi élet belecsempészével kell megfűszereznünk a látványt, máris maradandó képet kaptunk.