Gyurkity Péter
AMD hárommagos részletek és tervek
Az AMD útitervében több új fejlesztés részletei is szerepelnek, amiből arra következtethetünk, hogy a hárommagosok a négy magra támaszkodó testvéreik lebutított változatai. A cég a DirectX 10 fejlesztéséről is említést tett.
A DailyTech a hozzájuk eljuttatott útitervre hivatkozva számolt be a processzorgyártó 2008-ra és 2009-re vonatkozó terveiről. Ezekben ikermagosok, három-, illetve négymagos asztali processzorok egyaránt szerepelnek, a fő hangsúlyt természetesen a jövőre esedékes új gyártástechnológia és új generáció kapja. A kódneveken túl néhány technikai részlettel is megismerkedhetünk.
Eszerint az első hárommagos chipek, a Toliman család tagjai, a négymagos Agena hibás, illetve egy letiltott maggal érkező példányaiból kerülnek ki, ezen kívül minden fontos részletükben megegyeznek a csúcskategóriás processzorokkal, beleértve a 2 MB megosztott harmadszintű gyorsítótárat. A Phenom 8000-es jelöléssel megjelenő chipek februárban bukkannak majd fel, hogy azután márciusban jelenjenek meg nagy számban. Az elsők között érkezik a 2,3 GHz-es 8600, valamint a 2,4 GHz-en futó 8700, mindkettő 95 wattos fogyasztással.
2008 végén a négymagosok nagy része már 45 nanométeren készül majd, míg a hárommagos és ikermagos sorozatok 2009-ben követik őket. Az első ilyen hárommagos család a Heka lesz, amely a négymagosokkal ellentétben a DDR3 mellett még a DDR2 memóriákat is kezeli majd, ezek a chipek nyilván a jövőre érkező új négymagosok lebutított változatai lesznek. A Regor kódnév pedig a friss információk szerint egy olyan ikermagos sorozatot takar, amely a 45 nanométeres négymagosokból kikerülő hibás példányok tovább butított változatait fogja össze, amelyek három helyett csak két működő magot tartalmaznak.
Időközben Richard Huddy, az ATI fejlesztői kapcsolatokért felelős igazgatója egy konferencián elkottyantotta, hogy a DirectX 10.1 lesz a 10-es sorozat első és egyben utolsó frissítése. A Microsoft állítólag nem tervez újabb kiegészítést a Vista első javítócsomagjával megjelenő 10.1 után, ehelyett a 11-es verzióra koncentrálnak a további fejlesztés során. Ezért a grafikus chipek fejlesztői várhatóan a teljesítményt igyekeznek majd növelni, mivel a Shader Model verziószámában jó ideig nem várható újabb előrelépés.
A DailyTech a hozzájuk eljuttatott útitervre hivatkozva számolt be a processzorgyártó 2008-ra és 2009-re vonatkozó terveiről. Ezekben ikermagosok, három-, illetve négymagos asztali processzorok egyaránt szerepelnek, a fő hangsúlyt természetesen a jövőre esedékes új gyártástechnológia és új generáció kapja. A kódneveken túl néhány technikai részlettel is megismerkedhetünk.
Eszerint az első hárommagos chipek, a Toliman család tagjai, a négymagos Agena hibás, illetve egy letiltott maggal érkező példányaiból kerülnek ki, ezen kívül minden fontos részletükben megegyeznek a csúcskategóriás processzorokkal, beleértve a 2 MB megosztott harmadszintű gyorsítótárat. A Phenom 8000-es jelöléssel megjelenő chipek februárban bukkannak majd fel, hogy azután márciusban jelenjenek meg nagy számban. Az elsők között érkezik a 2,3 GHz-es 8600, valamint a 2,4 GHz-en futó 8700, mindkettő 95 wattos fogyasztással.
2008 végén a négymagosok nagy része már 45 nanométeren készül majd, míg a hárommagos és ikermagos sorozatok 2009-ben követik őket. Az első ilyen hárommagos család a Heka lesz, amely a négymagosokkal ellentétben a DDR3 mellett még a DDR2 memóriákat is kezeli majd, ezek a chipek nyilván a jövőre érkező új négymagosok lebutított változatai lesznek. A Regor kódnév pedig a friss információk szerint egy olyan ikermagos sorozatot takar, amely a 45 nanométeres négymagosokból kikerülő hibás példányok tovább butított változatait fogja össze, amelyek három helyett csak két működő magot tartalmaznak.
Időközben Richard Huddy, az ATI fejlesztői kapcsolatokért felelős igazgatója egy konferencián elkottyantotta, hogy a DirectX 10.1 lesz a 10-es sorozat első és egyben utolsó frissítése. A Microsoft állítólag nem tervez újabb kiegészítést a Vista első javítócsomagjával megjelenő 10.1 után, ehelyett a 11-es verzióra koncentrálnak a további fejlesztés során. Ezért a grafikus chipek fejlesztői várhatóan a teljesítményt igyekeznek majd növelni, mivel a Shader Model verziószámában jó ideig nem várható újabb előrelépés.