Napi Online
Folytatódik a számítógépek öszvéresedése
Új számítástechnikai eszköz van születőben, a PDA-k és a laptopok közé beférkőző úgynevezett UMPC gépfaja, amely az utóbbi tudásának nagyját akarja ötvözni az előbbi kényelmes hordozhatóságával.
Sokan már-már hajlamosak voltak leírni az utóbbi években a brit Palmot, a kézi számítógépek specialistáját, illetve az egyik első tábla-PC fejlesztőjét, mondván: részben az egyre okosabb telefonok, részben az üzletemberek kiváltságából egyre inkább mindennapi használati eszközzé váró laptopok lenyúlják vásárlóit. Úgy tűnik azonban, hogy a cég nem adja fel könnyen: az év elején mutatta be a Foleo nevű öszvért - ultra mobil számítógépet (UMPC) -, egy olyan tenyéren tartható, 25 centiméter képátlójú komputert, amely arra hivatott, hogy könnyű hordozhatósága ellenére csaknem teljes billentyűzetének segítségével pótoljon egy laptopot. A 600 dolláros készülék szövegszerkesztőt, táblázatkezelőt és más alkalmazásokat is tartalmaz, és ha összekapcsolják egy okostelefonnal, akkor ideális e-mailező berendezéssé válik. Hurcolásához nincs szükség vaskos laptoptáskára, ehelyett becsúsztatható egy kézitáskába vagy szatyorba - írja a Business Week.
Bár a Palm szeptemberben bedobta a törölközőt, és elállt a Foleo piacra dobásától, nem ő az egyetlen jelentkező az új kategóriában. A Palmhoz hasonlóan a dél-koreai Samsung, a japán Sony és Fujitsu, a finn Nokia és mások is előálltak hasonló ketyerékkel, vagy jelezték, hogy ezt tervezik. A cél mindegyik esetében ugyanaz: zsebbe, de legalábbis a dossziék mellé, a táskába tehető számítógépet adni a laptop alternatívájaként, ha a hosszabb üzleti utakra nem is, a rövidekre mindenképpen. Kérdés persze, hogy a fogyasztóknak szükségük van-e a mobiljuk, BlackBerry mobillevelezőjük és egyéb cuccaik mellé még egy újabb játékszerre.
A laptopok forgalma az egekben jár, 2006-ban több mint 81 millió darabot adtak el belőlük. Ráadásul a legkisebb, subnotebooknak nevezett hordozható masinák alig nyomnak többet egy kilónál. Ugyanez a helyzet az okostelefonok frontján: tavaly 71 millió kelt el belőlük a világon. Eközben a PDA-k senkinek sem kellenek, mert számítógépként buták és nem lehet telefonálni velük. További elgondolkodtató körülmény, hogy a legtöbb UMPC nem zsebben hordható, pedig ez jó lenne, és az áruk is igen borsos - a legdrágább 2900 dollárba kerül, ami magasabb, mint a szintén drága subnotebookok ára. További kérdés, hogy vajon beéri-e a Windowshoz szokott felhasználó egy Linux operációs rendszert futtató géppel.
Klikk a képekre a nagyobb változathoz
Akármi is a válasz ezekre a kétségekre, a számítógépek gyártói új piaci szegmenseket keresnek, miután a tradicionális PC-k forgalmazásából származó jövedelmük csökken, és egyre kisebb profitot érnek el ezeken. Eközben a mobiltelefon-gyártók olyan vevőkre vágynak, akik megveszik még okosabb, még drágább, ám éppen ezért több nyereséget hozó készülékeiket. Így mindkét iparág keresi azokat az új digitális üveggyöngyöket, amelyekkel újra vásárlásra ösztönözheti a fogyasztókat. Hozzájuk csatlakozott az utóbbi időben az informatikai ipar két vitathatatlan dinoszaurusza, a Microsoft és az Intel. Előbbi a Vista kis képernyőn is használható, kevesebbet fogyasztó változatát ígéri az UMPC-khez, míg az utóbbi új chipet fejleszt, amelynek szintén a kis fogyasztást kellene párosítania a nagy teljesítménnyel.
Ugyanakkor az olyan gigászok, mint az amerikai Hewlett-Packard és Dell, valamint a kínai Lenovo (ex-IBM) - az asztali és hordozató PC-k gyártásának három vezető vállalkozása - egyelőre nem döntötték el, hogy beszállnak-e az új bizniszbe. Mint mondják: mérlegelik, hol van a gépsúly, a képernyőméret, az egy akkutöltéssel való használati idő és az ár azon egyensúlya, ami számottevő új piaci lehetőséget ígér nekik. Ezért az UMPC egyelőre a PC piac másodlagos szereplőinek terepe. Ha bejön nekik, akkor számíthatnak az elefántok feltűnésére az új legelőkön.
Sokan már-már hajlamosak voltak leírni az utóbbi években a brit Palmot, a kézi számítógépek specialistáját, illetve az egyik első tábla-PC fejlesztőjét, mondván: részben az egyre okosabb telefonok, részben az üzletemberek kiváltságából egyre inkább mindennapi használati eszközzé váró laptopok lenyúlják vásárlóit. Úgy tűnik azonban, hogy a cég nem adja fel könnyen: az év elején mutatta be a Foleo nevű öszvért - ultra mobil számítógépet (UMPC) -, egy olyan tenyéren tartható, 25 centiméter képátlójú komputert, amely arra hivatott, hogy könnyű hordozhatósága ellenére csaknem teljes billentyűzetének segítségével pótoljon egy laptopot. A 600 dolláros készülék szövegszerkesztőt, táblázatkezelőt és más alkalmazásokat is tartalmaz, és ha összekapcsolják egy okostelefonnal, akkor ideális e-mailező berendezéssé válik. Hurcolásához nincs szükség vaskos laptoptáskára, ehelyett becsúsztatható egy kézitáskába vagy szatyorba - írja a Business Week.
Bár a Palm szeptemberben bedobta a törölközőt, és elállt a Foleo piacra dobásától, nem ő az egyetlen jelentkező az új kategóriában. A Palmhoz hasonlóan a dél-koreai Samsung, a japán Sony és Fujitsu, a finn Nokia és mások is előálltak hasonló ketyerékkel, vagy jelezték, hogy ezt tervezik. A cél mindegyik esetében ugyanaz: zsebbe, de legalábbis a dossziék mellé, a táskába tehető számítógépet adni a laptop alternatívájaként, ha a hosszabb üzleti utakra nem is, a rövidekre mindenképpen. Kérdés persze, hogy a fogyasztóknak szükségük van-e a mobiljuk, BlackBerry mobillevelezőjük és egyéb cuccaik mellé még egy újabb játékszerre.
A laptopok forgalma az egekben jár, 2006-ban több mint 81 millió darabot adtak el belőlük. Ráadásul a legkisebb, subnotebooknak nevezett hordozható masinák alig nyomnak többet egy kilónál. Ugyanez a helyzet az okostelefonok frontján: tavaly 71 millió kelt el belőlük a világon. Eközben a PDA-k senkinek sem kellenek, mert számítógépként buták és nem lehet telefonálni velük. További elgondolkodtató körülmény, hogy a legtöbb UMPC nem zsebben hordható, pedig ez jó lenne, és az áruk is igen borsos - a legdrágább 2900 dollárba kerül, ami magasabb, mint a szintén drága subnotebookok ára. További kérdés, hogy vajon beéri-e a Windowshoz szokott felhasználó egy Linux operációs rendszert futtató géppel.
Klikk a képekre a nagyobb változathoz
Akármi is a válasz ezekre a kétségekre, a számítógépek gyártói új piaci szegmenseket keresnek, miután a tradicionális PC-k forgalmazásából származó jövedelmük csökken, és egyre kisebb profitot érnek el ezeken. Eközben a mobiltelefon-gyártók olyan vevőkre vágynak, akik megveszik még okosabb, még drágább, ám éppen ezért több nyereséget hozó készülékeiket. Így mindkét iparág keresi azokat az új digitális üveggyöngyöket, amelyekkel újra vásárlásra ösztönözheti a fogyasztókat. Hozzájuk csatlakozott az utóbbi időben az informatikai ipar két vitathatatlan dinoszaurusza, a Microsoft és az Intel. Előbbi a Vista kis képernyőn is használható, kevesebbet fogyasztó változatát ígéri az UMPC-khez, míg az utóbbi új chipet fejleszt, amelynek szintén a kis fogyasztást kellene párosítania a nagy teljesítménnyel.
Ugyanakkor az olyan gigászok, mint az amerikai Hewlett-Packard és Dell, valamint a kínai Lenovo (ex-IBM) - az asztali és hordozató PC-k gyártásának három vezető vállalkozása - egyelőre nem döntötték el, hogy beszállnak-e az új bizniszbe. Mint mondják: mérlegelik, hol van a gépsúly, a képernyőméret, az egy akkutöltéssel való használati idő és az ár azon egyensúlya, ami számottevő új piaci lehetőséget ígér nekik. Ezért az UMPC egyelőre a PC piac másodlagos szereplőinek terepe. Ha bejön nekik, akkor számíthatnak az elefántok feltűnésére az új legelőkön.