SG.hu
Okostelefonokat vesznek a nagyvállalatok
A kézbe illő mindenesek gyakorlati előnyeit mindinkább felismerik a hazai cégek. Az eszközök terjedése a nagyvállalati szférában a leggyorsabb.
Az egykori menedzserkalkulátorok kései leszármazottaiként számon tartott hordozható "miniszámítógépek" legfontosabb előnye, hogy apró méret és csekély súly mellett mindazoknak a funkcióknak a legfontosabbjait biztosítják (hozzáférés a levelezéshez, naptárhoz, számos fájlformátum megjelenítése és szerkesztése, internetböngészés stb.), amelyekre az irodai munka során a felhasználónak szüksége van. A BellResearch által készített felmérés adatai arra utalnak, hogy az ilyen eszközök által megtestesített mobilitás és funkcionalitás olyan "elegyet" alkot, amely a vállalatok széles köre számára teszi vonzóvá a termékkategóriát.
A PDA-k és az okostelefonok piacát vizsgálva nem hagyhatjuk figyelmen kívül a hordozható eszközök világát jellemző konvergencia jelenségét sem. Míg néhány éve a mobiltelefonkészülékek és a kéziszámítógépek szinte átjárhatatlan kasztokat alkottak, ma ránézve egy-egy eszközre nehéz eldönteni, hogy valójában mit is látunk. A sim-kártya behelyezése után telefonálásra is kiválóan alkalmas PDA-k, illetve a nagyméretű kijelzővel felszerelt, a hagyományos kéziszámítógépek teljes funkcionalitását kínáló úgynevezett okostelefonok olyannyira elmosták a kategóriahatárokat, hogy a jövőben nem a termék eredete lehet kérdéses, inkább az általa kínált funkcionalitás lesz az, ami számít.
A funkciók skálája pedig egyre inkább bővül. Már számos gyártó kínálatában elérhetőek olyan termékek, amelyek mobiltelefonként, navigációs eszközként, videolejátszóként, diktafonként és fényképezőgépként is használhatók, az internetet pedig akár wifi, akár 3g-s mobilhálózaton keresztül elérik. A kifejezetten mobileszközökre készített szoftverek skálája is bőségesnek mondható, amelyeket a legnépszerűbb pc-s alkalmazások pda-s adaptációi egészítenek ki.
Bár ezek az eszközök összességében ma még nem nevezhetők gyakorinak a vállalatok leltárában, terjedésük viharos gyorsasággal folyik. Az adatok szerint eddig leginkább a 250 fő feletti nagyvállalati szféra bizonyult az új technológia iránt nyitottnak. Ebben a szegmensben a gazdálkodó szervezetek csaknem kétötöde használ ezekből az eszközökből, míg az összes vállalatnak mindössze egytizede. A hazai vállalatoknál megtalálható kéziszámítógépek és okostelefonok együttes száma meghaladja a 45 ezer darabot. Az állomány közelítőleg egyharmad-egyharmad része van a mikro- és a nagyvállalatok birtokában, míg a fennmaradó mennyiséget a kis- és középvállalatok használják közel egyenlő arányban.
Az egyes gyártók és készülékfajták piaci szerepével kapcsolatban többek között kiderül, hogy a pillanatfelvétel szerint a hagyományos (nem sim-képes) PDA-k számítanak a legelterjedtebb eszköznek a hazai vállalatok körében, ezeket a PDA-telefonok és az okostelefonok követik. A piac intenzív növekedését jól jellemzi, hogy 2006-ban a releváns - pc-vel rendelkező - vállalkozások 11 százaléka vásárolt ilyen eszközt, méghozzá átlagosan 2 darabot, így összesen csaknem 20 ezer új készülék került a vizsgált vállalati kör állományába.
A beszerzési tervekre vonatkozó adatok alapján a kínálati szereplők okkal lehetnek optimisták. A kutatásban megkérdezett döntéshozók közel 18 ezer új készülék beszerzésével számolnak. Ez a szám az eddigi tapasztalatok alapján inkább óvatos, semmint elbizakodott becslést jelent.
Az egykori menedzserkalkulátorok kései leszármazottaiként számon tartott hordozható "miniszámítógépek" legfontosabb előnye, hogy apró méret és csekély súly mellett mindazoknak a funkcióknak a legfontosabbjait biztosítják (hozzáférés a levelezéshez, naptárhoz, számos fájlformátum megjelenítése és szerkesztése, internetböngészés stb.), amelyekre az irodai munka során a felhasználónak szüksége van. A BellResearch által készített felmérés adatai arra utalnak, hogy az ilyen eszközök által megtestesített mobilitás és funkcionalitás olyan "elegyet" alkot, amely a vállalatok széles köre számára teszi vonzóvá a termékkategóriát.
A PDA-k és az okostelefonok piacát vizsgálva nem hagyhatjuk figyelmen kívül a hordozható eszközök világát jellemző konvergencia jelenségét sem. Míg néhány éve a mobiltelefonkészülékek és a kéziszámítógépek szinte átjárhatatlan kasztokat alkottak, ma ránézve egy-egy eszközre nehéz eldönteni, hogy valójában mit is látunk. A sim-kártya behelyezése után telefonálásra is kiválóan alkalmas PDA-k, illetve a nagyméretű kijelzővel felszerelt, a hagyományos kéziszámítógépek teljes funkcionalitását kínáló úgynevezett okostelefonok olyannyira elmosták a kategóriahatárokat, hogy a jövőben nem a termék eredete lehet kérdéses, inkább az általa kínált funkcionalitás lesz az, ami számít.
A funkciók skálája pedig egyre inkább bővül. Már számos gyártó kínálatában elérhetőek olyan termékek, amelyek mobiltelefonként, navigációs eszközként, videolejátszóként, diktafonként és fényképezőgépként is használhatók, az internetet pedig akár wifi, akár 3g-s mobilhálózaton keresztül elérik. A kifejezetten mobileszközökre készített szoftverek skálája is bőségesnek mondható, amelyeket a legnépszerűbb pc-s alkalmazások pda-s adaptációi egészítenek ki.
Bár ezek az eszközök összességében ma még nem nevezhetők gyakorinak a vállalatok leltárában, terjedésük viharos gyorsasággal folyik. Az adatok szerint eddig leginkább a 250 fő feletti nagyvállalati szféra bizonyult az új technológia iránt nyitottnak. Ebben a szegmensben a gazdálkodó szervezetek csaknem kétötöde használ ezekből az eszközökből, míg az összes vállalatnak mindössze egytizede. A hazai vállalatoknál megtalálható kéziszámítógépek és okostelefonok együttes száma meghaladja a 45 ezer darabot. Az állomány közelítőleg egyharmad-egyharmad része van a mikro- és a nagyvállalatok birtokában, míg a fennmaradó mennyiséget a kis- és középvállalatok használják közel egyenlő arányban.
Az egyes gyártók és készülékfajták piaci szerepével kapcsolatban többek között kiderül, hogy a pillanatfelvétel szerint a hagyományos (nem sim-képes) PDA-k számítanak a legelterjedtebb eszköznek a hazai vállalatok körében, ezeket a PDA-telefonok és az okostelefonok követik. A piac intenzív növekedését jól jellemzi, hogy 2006-ban a releváns - pc-vel rendelkező - vállalkozások 11 százaléka vásárolt ilyen eszközt, méghozzá átlagosan 2 darabot, így összesen csaknem 20 ezer új készülék került a vizsgált vállalati kör állományába.
A beszerzési tervekre vonatkozó adatok alapján a kínálati szereplők okkal lehetnek optimisták. A kutatásban megkérdezett döntéshozók közel 18 ezer új készülék beszerzésével számolnak. Ez a szám az eddigi tapasztalatok alapján inkább óvatos, semmint elbizakodott becslést jelent.