Berta Sándor
Nem kielégítő az online boltok tájékoztatása
A német fogyasztóvédők szerint az online boltok üzemeltetőinek az eddiginél jobban láthatóan kellene feltüntetniük a különböző szolgáltatások díját és a termékek bruttó árát.
Gyakori probléma, hogy egyes online boltokban a kereskedők nem tüntetik fel a garanciaidőt, a csomagolási, illetve a szállítási díjat vagy a termék bruttó árát. Sok vásárló így legfeljebb csak utólagos érdeklődés esetén kapja meg ezeket az információkat vagy a vásárlás végső szakaszában, a megrendelésnél tudja meg, mennyibe is kerül voltaképpen az általa kiválasztott árucikk. Ezt a helyzetet unták meg német fogyasztóvédelmi szakemberek, akik azt szeretnék, ha az online boltok üzemeltetői a jövőben jobban figyelnének ezekre a részletekre, így ugyanis sok időt lehetne megtakarítani és számos konfliktus is elkerülhetővé válna.
"Sok kereskedő olyan jól rejti el ezeket a fontos adatokat, hogy a vásárlónak néha rendkívül sok idejébe kerül, mire megtalálják őket. Nem tudom mit szólnának a cégek, hogy ha ilyenkor kötelesek lennének a feltüntetett árakon eladni egy terméket? Szerintem teljesen természetesnek kellene lennie, hogy az eladó cégek minden járulékos költséget is jól láthatóan elhelyezzenek. További problémát jelent az is, hogy az adott termék ára a számlán már nem annyi, mint ami a honlapon szerepel vagy szerepelt. Ilyen esetekben az embereknek nem szabad hagyniuk magukat becsapni, határozottnak kell lenniük és közölniük: én ezt az árucikket ennyi pénzért rendeltem meg" - szögezte le Edda Castelló, a Hamburgi Fogyasztóvédelmi Központ munkatársa.
A jogvédők most a német legfelsőbb bíróság ítéletére várnak. Egy perben ugyanis valaki, azt indítványozta, hogy a kereskedők már az online reklámokban is kötelesek legyenek jól láthatóan feltüntetni ezeket az adatokat. Az ügyben első fokon eljáró Hamburgi Tartományi Bíróság helyt adott a beadványnak és kifogásolta az információk hiányát. Most a kérdés az, hogy az ítélet jogerőssé válik vagy sem.
Gyakori probléma, hogy egyes online boltokban a kereskedők nem tüntetik fel a garanciaidőt, a csomagolási, illetve a szállítási díjat vagy a termék bruttó árát. Sok vásárló így legfeljebb csak utólagos érdeklődés esetén kapja meg ezeket az információkat vagy a vásárlás végső szakaszában, a megrendelésnél tudja meg, mennyibe is kerül voltaképpen az általa kiválasztott árucikk. Ezt a helyzetet unták meg német fogyasztóvédelmi szakemberek, akik azt szeretnék, ha az online boltok üzemeltetői a jövőben jobban figyelnének ezekre a részletekre, így ugyanis sok időt lehetne megtakarítani és számos konfliktus is elkerülhetővé válna.
"Sok kereskedő olyan jól rejti el ezeket a fontos adatokat, hogy a vásárlónak néha rendkívül sok idejébe kerül, mire megtalálják őket. Nem tudom mit szólnának a cégek, hogy ha ilyenkor kötelesek lennének a feltüntetett árakon eladni egy terméket? Szerintem teljesen természetesnek kellene lennie, hogy az eladó cégek minden járulékos költséget is jól láthatóan elhelyezzenek. További problémát jelent az is, hogy az adott termék ára a számlán már nem annyi, mint ami a honlapon szerepel vagy szerepelt. Ilyen esetekben az embereknek nem szabad hagyniuk magukat becsapni, határozottnak kell lenniük és közölniük: én ezt az árucikket ennyi pénzért rendeltem meg" - szögezte le Edda Castelló, a Hamburgi Fogyasztóvédelmi Központ munkatársa.
A jogvédők most a német legfelsőbb bíróság ítéletére várnak. Egy perben ugyanis valaki, azt indítványozta, hogy a kereskedők már az online reklámokban is kötelesek legyenek jól láthatóan feltüntetni ezeket az adatokat. Az ügyben első fokon eljáró Hamburgi Tartományi Bíróság helyt adott a beadványnak és kifogásolta az információk hiányát. Most a kérdés az, hogy az ítélet jogerőssé válik vagy sem.