Napi Online
A piacvezetés az SAP célja
Az SAP komoly sikereket ért el az elmúlt években a közép-európai régióban. Mindezek ellenére nem ülnek a babérjaikon, s már készen állnak azok a tervek, amelyekkel további sikereket érhetnek el - tudtuk meg a régió élére 2007 elején kinevezett ügyvezető igazgatótól, Manfred Joseph-től.
Új pozíciójába nemrég nevezték ki. Mik a feladatai, miért felelős?
- Valójában kevesebb mint három hónappal ezelőtt, május végén kaptam meg a kinevezést, ezt megelőzően az SAP CE régió működéséért felelős vezetőként tevékenykedtem. Regionális szempontból az SAP CE Kelet-Közép-Európa négy legfejlettebb gazdaságát, azaz Magyarországot, Csehországot, Lengyelországot és Szlovákiát foglalja magában. Ügyvezetőként az egész régió üzleti tevékenységéért felelősséggel tartozom, ezen belül is különös hangsúlyt helyezünk az elmúlt évek rendkívüli növekedési ütemének további felgyorsítására, hozzájárulva ezzel az SAP üzleti alkalmazások terén betöltött vezető szerepének megerősítéséhez. Számos globális, regionális és helyi kezdeményezéssel támogatjuk e cél elérését, és jó úton vagyunk afelé, hogy a megkezdett trendet folytassuk a következő években is.
Mennyire népszerűek és elterjedtek a vállalatirányítási rendszerek a régió kis- és középvállalatai körében?
- A nagyvállalati piacot tekintve, amely mindegyik országban a legnagyobb 100-200 vállalatot jelenti, büszkén mondhatom, hogy az SAP jelentős piaci részesedéssel rendelkezik, Magyarországon például csaknem 60 százalékossal. A kkv-szektor sokkal heterogénebb, és itt a piac lefedettsége a szegmens vállalatainak méretétől is függ. Általánosságban elmondható, hogy a kkv-k már rendelkeznek valamiféle rendszerrel a pénzügyeik kezelésére, de jó részüknek nincs olyan integrált megoldása, amely minden alapvető üzleti folyamatukat lefedné és segítené a cég működésének ellenőrzését saját növekedési stratégiájuk megvalósítása során. Tehát ez a szegmens rendkívül nagy potenciállal rendelkezik.
Milyen értékesítésösztönző eszközöket, stratégiákat alkalmaznak? Milyen kihívásokkal kell szembenéznie az ERP-piacnak a kkv-szektorban?
- Az elmúlt öt évben az SAP rengeteg energiát fordított megoldás portfóliójának bővítésére. Mára eljutottunk oda, hogy a szabványos ERP-ken túlmenő, valóban teljes körű megoldásokat kínálunk. Ennek jó példája, hogy ma már csaknem harminc szegmens számára van iparág-specifikus megoldásunk. Az SAP NetWeaver névre hallgató üzletifolyamat-platformot is kínáljuk, amelyet egyrészről minden SAP-alkalmazás működtet, másrészről pedig lehetővé teszi ügyfeleink számára, hogy bármely más alkalmazást futtassanak vagy integráljanak IT-rendszereiken belül vagy akár azokon kívül is.
Összességében az SAP mintegy 200 megoldást vagy terméket kínál, és ügyfeleinket üzletmenetük csaknem minden aspektusában segíteni tudjuk. Nagy erőfeszítéseket teszünk azért, hogy megkönnyítsük a cégeknek termékeink megvásárlását. Az igazán kicsi vállalatok számára kínált dobozos megoldásoktól kezdve (application templates) az on-demand alkalmazásokig számos fejlesztéssel rendelkezünk. Sikereink pedig azt mutatják, hogy valamit jól csinálunk. Az SAP CE régióban, beleértve ebbe Magyarországot is, immár bevételünk 40 százaléka származik a kkv-szegmensből, és ez a szám tovább növekszik.
Ön szerint mik a legjellemzőbb trendek és a legnagyobb kihívások a régió ERP-piacán?
- A kkv-szektorban fő versenytársaink nem azok a cégek, amelyek hagyományosan versenytársainknak számítanak, hanem sokkal inkább kis- és közepes méretű helyi cégek, amelyek egy relatíve szűk piaci szegmenst szolgálnak ki, legyen szó földrajzi szegmensről vagy egy specifikus iparágról. Általában olcsó megoldásokat kínálnak, de mindezt azon az áron, hogy közben nem nyújtják az általam korábban már említett integráltságot. Néhányuknak igazán jó termékeik vannak, ezt mi is elismerjük, viszont ha az ügyfeleik hirtelen növekedni kezdenek, problémát jelent számukra, hogyan tartsanak lépést a megváltozott követelményekkel. Amikor termékeik elérik életciklusuk végső szakaszát, kritikus döntést kell hozniuk: vagy beruháznak egy új termékgeneráció fejlesztésébe, vagy partnerségre lépnek egy olyan céggel, mint az SAP.
Mi nyitottak vagyunk a velük való tárgyalásokra és számos esetben sikerül is meggyőznünk őket arról, hogy lépjenek partnerségre velünk és fókuszáljanak arra, amiben valóban jók, azaz az ügyfeleknek nyújtott magas szintű szolgáltatásokra. Tehát a mi termékeinket használják, miközben megtartják saját ügyfeleiket és bevételeiket. Ez a legjobb minden félnek: az ügyfélnek azért, mert olyan funkcionalitáshoz és integráltsághoz jut, amire szüksége van; a partnernek, mert még mindig kiszolgálhatja ügyfelét; és jó természetesen az SAP-nak is.
Mik az SAP további tervei és fókuszterületei a régióban?
- Mivel cégünk jelentős növekedési pályán mozog, folyamatosan bővülünk. Mintegy 400 főt foglalkoztatunk a régióban, emellett 800 kollégánk dolgozik különböző vállalati területeken, szolgáltató-, kutatóközpontokban is. Magyarország ennek a folyamatnak az egyik motorja: nemrégiben indítottunk egy új felvételi programot, amelynek célja ambiciózus terveink teljesítése.
Régiónk emellett nagymértékben járul hozzá az SAP globális működéséhez is: Magyarországon például jelenleg is működik egy több mint 200 főt foglalkoztató kutatóközpont, amely az SAP központja számára végez fejlesztéseket, illetve további 125 főt alkalmazunk nemzetközi ügyfél-támogatási központunkban is. Szeretnénk tovább erősíteni a középvállalati piacon meglévő vezető pozíciónkat új üzleti modellek bevezetése révén, valamint új és innovatív termékek piacra dobásával. Ezenkívül cégünk átalakításával egy egyszerű termék és/vagy megoldásszállítóból olyan vállalattá kívánunk válni, amely piacvezető, szolgáltatásorientált platformokat kínál.
A közszféra az SAP számára a növekedés egyik legfőbb forrása a régióban. Magyarországon például nagyon jók a tapasztalataink és jelentős know-how-val rendelkezünk a felsőoktatásban és az egészségügyben is. A közép-kelet-európai közszektor számára az SAP által nyújtott egyik nagy előny az, hogy számos projektet bonyolítottunk már ezen a területen, és jelentős tapasztalatokkal rendelkezünk az Európai Unióban és annak tagállamaiban is. Emellett a közszféra egyes elemei is egyre inkább összekapcsolódnak, így a szervezetek, részlegek összekapcsolásában és az integrálásban szerzett tapasztalataink igen értékesnek bizonyulnak.
Magyarországon még mindig a központi közigazgatás ERP-vel kapcsolatos projektjeire várunk, amely hozzájárulhat a magyar kormány konvergenciaprogramjának megvalósulásához. Örömmel látom, hogy ezen projektek közül néhány előkészítése már meg is kezdődött, és az SAP alig várja, hogy a legmodernebb megoldásokat kínálhassa a kiírandó közbeszerzési pályázatokon.
Új pozíciójába nemrég nevezték ki. Mik a feladatai, miért felelős?
- Valójában kevesebb mint három hónappal ezelőtt, május végén kaptam meg a kinevezést, ezt megelőzően az SAP CE régió működéséért felelős vezetőként tevékenykedtem. Regionális szempontból az SAP CE Kelet-Közép-Európa négy legfejlettebb gazdaságát, azaz Magyarországot, Csehországot, Lengyelországot és Szlovákiát foglalja magában. Ügyvezetőként az egész régió üzleti tevékenységéért felelősséggel tartozom, ezen belül is különös hangsúlyt helyezünk az elmúlt évek rendkívüli növekedési ütemének további felgyorsítására, hozzájárulva ezzel az SAP üzleti alkalmazások terén betöltött vezető szerepének megerősítéséhez. Számos globális, regionális és helyi kezdeményezéssel támogatjuk e cél elérését, és jó úton vagyunk afelé, hogy a megkezdett trendet folytassuk a következő években is.
Mennyire népszerűek és elterjedtek a vállalatirányítási rendszerek a régió kis- és középvállalatai körében?
- A nagyvállalati piacot tekintve, amely mindegyik országban a legnagyobb 100-200 vállalatot jelenti, büszkén mondhatom, hogy az SAP jelentős piaci részesedéssel rendelkezik, Magyarországon például csaknem 60 százalékossal. A kkv-szektor sokkal heterogénebb, és itt a piac lefedettsége a szegmens vállalatainak méretétől is függ. Általánosságban elmondható, hogy a kkv-k már rendelkeznek valamiféle rendszerrel a pénzügyeik kezelésére, de jó részüknek nincs olyan integrált megoldása, amely minden alapvető üzleti folyamatukat lefedné és segítené a cég működésének ellenőrzését saját növekedési stratégiájuk megvalósítása során. Tehát ez a szegmens rendkívül nagy potenciállal rendelkezik.
Milyen értékesítésösztönző eszközöket, stratégiákat alkalmaznak? Milyen kihívásokkal kell szembenéznie az ERP-piacnak a kkv-szektorban?
- Az elmúlt öt évben az SAP rengeteg energiát fordított megoldás portfóliójának bővítésére. Mára eljutottunk oda, hogy a szabványos ERP-ken túlmenő, valóban teljes körű megoldásokat kínálunk. Ennek jó példája, hogy ma már csaknem harminc szegmens számára van iparág-specifikus megoldásunk. Az SAP NetWeaver névre hallgató üzletifolyamat-platformot is kínáljuk, amelyet egyrészről minden SAP-alkalmazás működtet, másrészről pedig lehetővé teszi ügyfeleink számára, hogy bármely más alkalmazást futtassanak vagy integráljanak IT-rendszereiken belül vagy akár azokon kívül is.
Összességében az SAP mintegy 200 megoldást vagy terméket kínál, és ügyfeleinket üzletmenetük csaknem minden aspektusában segíteni tudjuk. Nagy erőfeszítéseket teszünk azért, hogy megkönnyítsük a cégeknek termékeink megvásárlását. Az igazán kicsi vállalatok számára kínált dobozos megoldásoktól kezdve (application templates) az on-demand alkalmazásokig számos fejlesztéssel rendelkezünk. Sikereink pedig azt mutatják, hogy valamit jól csinálunk. Az SAP CE régióban, beleértve ebbe Magyarországot is, immár bevételünk 40 százaléka származik a kkv-szegmensből, és ez a szám tovább növekszik.
Ön szerint mik a legjellemzőbb trendek és a legnagyobb kihívások a régió ERP-piacán?
- A kkv-szektorban fő versenytársaink nem azok a cégek, amelyek hagyományosan versenytársainknak számítanak, hanem sokkal inkább kis- és közepes méretű helyi cégek, amelyek egy relatíve szűk piaci szegmenst szolgálnak ki, legyen szó földrajzi szegmensről vagy egy specifikus iparágról. Általában olcsó megoldásokat kínálnak, de mindezt azon az áron, hogy közben nem nyújtják az általam korábban már említett integráltságot. Néhányuknak igazán jó termékeik vannak, ezt mi is elismerjük, viszont ha az ügyfeleik hirtelen növekedni kezdenek, problémát jelent számukra, hogyan tartsanak lépést a megváltozott követelményekkel. Amikor termékeik elérik életciklusuk végső szakaszát, kritikus döntést kell hozniuk: vagy beruháznak egy új termékgeneráció fejlesztésébe, vagy partnerségre lépnek egy olyan céggel, mint az SAP.
Mi nyitottak vagyunk a velük való tárgyalásokra és számos esetben sikerül is meggyőznünk őket arról, hogy lépjenek partnerségre velünk és fókuszáljanak arra, amiben valóban jók, azaz az ügyfeleknek nyújtott magas szintű szolgáltatásokra. Tehát a mi termékeinket használják, miközben megtartják saját ügyfeleiket és bevételeiket. Ez a legjobb minden félnek: az ügyfélnek azért, mert olyan funkcionalitáshoz és integráltsághoz jut, amire szüksége van; a partnernek, mert még mindig kiszolgálhatja ügyfelét; és jó természetesen az SAP-nak is.
Mik az SAP további tervei és fókuszterületei a régióban?
- Mivel cégünk jelentős növekedési pályán mozog, folyamatosan bővülünk. Mintegy 400 főt foglalkoztatunk a régióban, emellett 800 kollégánk dolgozik különböző vállalati területeken, szolgáltató-, kutatóközpontokban is. Magyarország ennek a folyamatnak az egyik motorja: nemrégiben indítottunk egy új felvételi programot, amelynek célja ambiciózus terveink teljesítése.
Régiónk emellett nagymértékben járul hozzá az SAP globális működéséhez is: Magyarországon például jelenleg is működik egy több mint 200 főt foglalkoztató kutatóközpont, amely az SAP központja számára végez fejlesztéseket, illetve további 125 főt alkalmazunk nemzetközi ügyfél-támogatási központunkban is. Szeretnénk tovább erősíteni a középvállalati piacon meglévő vezető pozíciónkat új üzleti modellek bevezetése révén, valamint új és innovatív termékek piacra dobásával. Ezenkívül cégünk átalakításával egy egyszerű termék és/vagy megoldásszállítóból olyan vállalattá kívánunk válni, amely piacvezető, szolgáltatásorientált platformokat kínál.
A közszféra az SAP számára a növekedés egyik legfőbb forrása a régióban. Magyarországon például nagyon jók a tapasztalataink és jelentős know-how-val rendelkezünk a felsőoktatásban és az egészségügyben is. A közép-kelet-európai közszektor számára az SAP által nyújtott egyik nagy előny az, hogy számos projektet bonyolítottunk már ezen a területen, és jelentős tapasztalatokkal rendelkezünk az Európai Unióban és annak tagállamaiban is. Emellett a közszféra egyes elemei is egyre inkább összekapcsolódnak, így a szervezetek, részlegek összekapcsolásában és az integrálásban szerzett tapasztalataink igen értékesnek bizonyulnak.
Magyarországon még mindig a központi közigazgatás ERP-vel kapcsolatos projektjeire várunk, amely hozzájárulhat a magyar kormány konvergenciaprogramjának megvalósulásához. Örömmel látom, hogy ezen projektek közül néhány előkészítése már meg is kezdődött, és az SAP alig várja, hogy a legmodernebb megoldásokat kínálhassa a kiírandó közbeszerzési pályázatokon.