SG.hu, Figyelőnet
Újságírói jogokra vágynak a bloggerek
A legújabb médiának kikiáltott online naplók készítői, az újságírók jogaira vágynak. Az érdekvédelmi szervezet betegbiztosításról, kollektív szerződésről és professzionális működési keretekről álmodik.
Furcsa elképzelést fogalmaztak meg a bloggerek Amerikában. Hivatásos újságíró társaikhoz hasonló jogokat és ezen jogokat betartató érdekképviseleti szervezetetet szeretnének az online naplók szerkesztői. Az elképzelés egy rendkívül laza működésű szakszervezetet körvonalaz, amely képviselné az országban szétszórtan dolgozó bloggereket. A terv tulajdonképpen nem megvalósíthatatlan, csupán néhány olyan apró problémáról felejtkeztek meg a kiagyalói, mint hogy a bloggerek többsége nem áll semmilyen alkalmazásban, így fizetése sincs. Akik pedig valamilyen szerződéses viszonyban is vannak, azok általában az oldalaikon futó hirdetésekből jutnak bevételekhez, amelyeket nagyon nehéz összesíteni. Egyre többen keresik a lehetőséget, hogy mégis miként lehetnek közvetlenül pénzt keresni az olvasók által is sokra tartott, értékes blogokkal.
Azoknak a bloggereknek, akiket valamely cég alkalmaz, viszont általában nincs már szükségük érdekvédelemre, hiszen ők már szinte a hivatalos újságírás résztvevői. A már 10 éve működő blog intézménye egyébként világszerte hasonló problémákkal küszködik, hiszen a média egyre fontosabb szerepe ellenére viszonylag nehéz rendszeres bevételhez jutni általa. A blogtulajdonosok nagy része nem hajlandó oldalán semmilyen hirdetést elhelyezni, így jelezve az teljes függetlenségét. Ez azonban a grafomániában “szenvedők" kivételével előbb-utóbb minden bloggerben felveti azt a kérdést, hogy miként is lehetne pénzt is keresni egy már jól működő blogból.
Egy egészen új megoldásban akár saját bloggert is bérelhetünk termékeink, vagy szolgáltatásunk hirdetéshez, ehhez ajánl önkéntes és költségtakarékos megoldást a payperpost oldala. Persze a bloggerek között sem teljes az egyetértés a kérdésben, mivel sokan azt gondolják, hogy pont azért választották a függetlenségüket egyértelműen kifejező műfajt, hogy senki se szólhasson bele abba, amit csinálnak. Ez a függetlenség azonban jelentősen csorbulhat, amikor nagyobb portálok gyakorlatilag alkalmazottként foglalkoztatnak egy-egy menő véleménymegmondót.
Egyre többször alkalmazzák a blogokat a marketingesek is. Az ismertebb cégek nagyobb projektjeinek fejlesztését is blog formájában kísérhetjük végig mostanában. A napokban lepleződött le az Apple-nek óriási reklámot generáló “hamis" Steve Jobs is, akiről végül kiderült, hogy a Forbes magazin egyik belső munkatársa. A "fake" Jobsra persze nem haragudott meg az Apple vezér, hiszen a hírverés mindig jól jön. Egyre több olyan blog is készül már, amelyet speciális témákban hozzáértők írnak. Ez a "szakértői blog" számos hasznos és megbízható információval reagál a téma aktuális kérdéseire. Legtöbbször portálok mellett tematikusan integrálódik a média valamely irányához.
A politikusok gyakorlatilag ma már a kampányaikba is betervezik a jópofának és emberközelinek látszó blogok fenntartását. Megtörténhet az is, hogy egy hír hamarabb jelenik meg egy politikus webnaplójában, mint a hivatalos sajtóban. A kiszivárogtatás ilyen módjáról azt gondolják a politikusok tanácsadói, hogy közvetlenebb információátadás, mint a hivatalos bejelentések.
A fogyasztók beetetésének is számos eszközét alkalmazzák a céges honlapok. Sokszor függetlennek látszó szakértők weboldalán találhatunk - furcsa - kissé reklámszagú anyagokat, amikről később az is kiderülhet, hogy egy jól elhelyezett sajtókampány részei. A rajongói blogok ingyenreklámja pedig a különböző filmek, sorozatok, sztárok bevételeit növelik, közvetett véleményformáló hatásukat ma már a média többi ága is nagyra értékeli.
A sztárbloggerek - a blog véleményformáló mesterei - pedig ma már néha kényszeresen igyekeznek megmondani, hogy mi is lenne az - általuk - elfogadható megoldás a világ nagy dolgaiban. Sajnos itt is gyakran találkozhatunk valamilyen elkötelezettség vagy eszme iránti elfogultsággal. Ez a fajta tevékenység tehetség és bizonyos fokú megszállottság nélkül nem is művelhető. Szeretjük vagy utáljuk őket, mégis a közélet részeivé, a véleményformálás csatornájává válnak az ilyen sokak által olvasott blogok.
Gyakorlatilag a blog nem is szólhatna másról, hiszen a véleményszabadság megfogalmazására született szabad műfaj nem szorítható keretek és falak közé. A bloggerek a világ bármely tájáról, eseményéről, termékéről pillanatok alatt véleményt fogalmaznak meg, ezzel gazdagítva a média sokszínűségét.
A Technorati becslései szerint naponta mintegy 120 ezer blog születik világszerte, óránként 58 ezer bejegyzést írnak az új média szorgalmas művelői. A már létező blogok számát mintegy 94 millióra teszik a műfaj szakértői. Természetesen sok köztük a kevésbé kitartó kísérletező, de egyre többen vannak, akik láthatóan hosszú távon is komolyan gondolják a blogok életképességét. Az új utakat kereső blogoszféra képviselői egyre többször vetik fel, hogy szükség lenne valamiféle önszabályozásra, de ennek megvalósulása az internet működési sajátosságai miatt gyakorlatilag elképzelhetetlen.
Furcsa elképzelést fogalmaztak meg a bloggerek Amerikában. Hivatásos újságíró társaikhoz hasonló jogokat és ezen jogokat betartató érdekképviseleti szervezetetet szeretnének az online naplók szerkesztői. Az elképzelés egy rendkívül laza működésű szakszervezetet körvonalaz, amely képviselné az országban szétszórtan dolgozó bloggereket. A terv tulajdonképpen nem megvalósíthatatlan, csupán néhány olyan apró problémáról felejtkeztek meg a kiagyalói, mint hogy a bloggerek többsége nem áll semmilyen alkalmazásban, így fizetése sincs. Akik pedig valamilyen szerződéses viszonyban is vannak, azok általában az oldalaikon futó hirdetésekből jutnak bevételekhez, amelyeket nagyon nehéz összesíteni. Egyre többen keresik a lehetőséget, hogy mégis miként lehetnek közvetlenül pénzt keresni az olvasók által is sokra tartott, értékes blogokkal.
Azoknak a bloggereknek, akiket valamely cég alkalmaz, viszont általában nincs már szükségük érdekvédelemre, hiszen ők már szinte a hivatalos újságírás résztvevői. A már 10 éve működő blog intézménye egyébként világszerte hasonló problémákkal küszködik, hiszen a média egyre fontosabb szerepe ellenére viszonylag nehéz rendszeres bevételhez jutni általa. A blogtulajdonosok nagy része nem hajlandó oldalán semmilyen hirdetést elhelyezni, így jelezve az teljes függetlenségét. Ez azonban a grafomániában “szenvedők" kivételével előbb-utóbb minden bloggerben felveti azt a kérdést, hogy miként is lehetne pénzt is keresni egy már jól működő blogból.
Egy egészen új megoldásban akár saját bloggert is bérelhetünk termékeink, vagy szolgáltatásunk hirdetéshez, ehhez ajánl önkéntes és költségtakarékos megoldást a payperpost oldala. Persze a bloggerek között sem teljes az egyetértés a kérdésben, mivel sokan azt gondolják, hogy pont azért választották a függetlenségüket egyértelműen kifejező műfajt, hogy senki se szólhasson bele abba, amit csinálnak. Ez a függetlenség azonban jelentősen csorbulhat, amikor nagyobb portálok gyakorlatilag alkalmazottként foglalkoztatnak egy-egy menő véleménymegmondót.
Egyre többször alkalmazzák a blogokat a marketingesek is. Az ismertebb cégek nagyobb projektjeinek fejlesztését is blog formájában kísérhetjük végig mostanában. A napokban lepleződött le az Apple-nek óriási reklámot generáló “hamis" Steve Jobs is, akiről végül kiderült, hogy a Forbes magazin egyik belső munkatársa. A "fake" Jobsra persze nem haragudott meg az Apple vezér, hiszen a hírverés mindig jól jön. Egyre több olyan blog is készül már, amelyet speciális témákban hozzáértők írnak. Ez a "szakértői blog" számos hasznos és megbízható információval reagál a téma aktuális kérdéseire. Legtöbbször portálok mellett tematikusan integrálódik a média valamely irányához.
A politikusok gyakorlatilag ma már a kampányaikba is betervezik a jópofának és emberközelinek látszó blogok fenntartását. Megtörténhet az is, hogy egy hír hamarabb jelenik meg egy politikus webnaplójában, mint a hivatalos sajtóban. A kiszivárogtatás ilyen módjáról azt gondolják a politikusok tanácsadói, hogy közvetlenebb információátadás, mint a hivatalos bejelentések.
A fogyasztók beetetésének is számos eszközét alkalmazzák a céges honlapok. Sokszor függetlennek látszó szakértők weboldalán találhatunk - furcsa - kissé reklámszagú anyagokat, amikről később az is kiderülhet, hogy egy jól elhelyezett sajtókampány részei. A rajongói blogok ingyenreklámja pedig a különböző filmek, sorozatok, sztárok bevételeit növelik, közvetett véleményformáló hatásukat ma már a média többi ága is nagyra értékeli.
A sztárbloggerek - a blog véleményformáló mesterei - pedig ma már néha kényszeresen igyekeznek megmondani, hogy mi is lenne az - általuk - elfogadható megoldás a világ nagy dolgaiban. Sajnos itt is gyakran találkozhatunk valamilyen elkötelezettség vagy eszme iránti elfogultsággal. Ez a fajta tevékenység tehetség és bizonyos fokú megszállottság nélkül nem is művelhető. Szeretjük vagy utáljuk őket, mégis a közélet részeivé, a véleményformálás csatornájává válnak az ilyen sokak által olvasott blogok.
Gyakorlatilag a blog nem is szólhatna másról, hiszen a véleményszabadság megfogalmazására született szabad műfaj nem szorítható keretek és falak közé. A bloggerek a világ bármely tájáról, eseményéről, termékéről pillanatok alatt véleményt fogalmaznak meg, ezzel gazdagítva a média sokszínűségét.
A Technorati becslései szerint naponta mintegy 120 ezer blog születik világszerte, óránként 58 ezer bejegyzést írnak az új média szorgalmas művelői. A már létező blogok számát mintegy 94 millióra teszik a műfaj szakértői. Természetesen sok köztük a kevésbé kitartó kísérletező, de egyre többen vannak, akik láthatóan hosszú távon is komolyan gondolják a blogok életképességét. Az új utakat kereső blogoszféra képviselői egyre többször vetik fel, hogy szükség lenne valamiféle önszabályozásra, de ennek megvalósulása az internet működési sajátosságai miatt gyakorlatilag elképzelhetetlen.