Napi Online
Az EU bátorítja az internetes vásárlást
Új lendületet kapott a legfontosabb uniós fogyasztóvédelmi szabályok felülvizsgálata az európai bizottsági zöld könyv elfogadásával.
A fogyasztók összkiadásai teszik ki az EU GDP-jének 58 százalékát, de csak 6 százalékuk vásárol jelenleg határokon átnyúló online rendszerben. A jelek szerint a fogyasztók még nem szoktak hozzá a digitális és az online környezethez, ezért nem használják ki annak lehetőségeit. A zöld könyv visszajelzései alapján a bizottság növelni akarja a fogyasztók egységes uniós piacba vetett bizalmát olyan egységes és egyszerű szabálycsomaggal, amelynek segítségével megismerhetik jogaikat, megalapozott döntéseket hozhatnak és megfelelő védelemben részesülhetnek problémák esetén. Az egyértelmű jogszabályok határokon túli vállalkozásokra is ösztönzik a gazdasági szereplőket - különösen a kis- és középvállalkozásokat -, amelyek segítségével kiaknázhatják a piac kiskereskedelmi részének integrációs potenciálját. A zöld könyv észrevételek megtételére ösztönöz és több mint 28 konkrét intézkedési javaslatot tartalmaz.
"Sürgős lépésre van szükség a gyorsan változó világban, különben megnő Európa lemaradásának esélye" - jelentette ki első brüsszeli sajtókonferenciáján Meglena Kuneva új fogyasztóvédelmi biztos. "Gyökeresen, az egész ágazatra kiterjedően felül kell vizsgálnunk a fogyasztóvédelmi szabályozást. Jelenleg a fogyasztók nem tudnak tisztességes üzleteket kötni online, a következő generáció ragyogó üzleti ötleteinek pedig bonyolult szabályok vetnek gátat. Új megoldásokat kell találnunk az új kihívásokra. A kérdés az, megengedhetjük-e magunknak 27 mini online piac fenntartását Európában, megfosztva a fogyasztókat a választástól, a lehetőségektől és a versenyképes áraktól. Új impulzusokat kell adnunk a fogyasztók elektronikus vásárlásba vetett bizalmának, hogy az online kereskedelem megbízható piaccá váljon. A játékszabályok megváltoztak, most a fogyasztóvédelmi politikán a sor, hogy reagáljon."
Évente több száz panasz érkezik az európai fogyasztóvédelmi központokhoz a határokon átnyúló online vásárlásokkal kapcsolatban; különösen a szállítás elmulasztása, szállítási késedelem, gondolkodási idő, áru visszaküldése és visszatérítések kapcsán. A zöld könyv azt a tisztázó folyamatot kívánja szolgálni, amelynek végcélja az elektronikus kereskedelem európai szabályainak egységesítése, áttekinthetővé és a fogyasztó számára biztonságossá tétele. A fogyasztóvédelmi közösségi vívmányok felülvizsgálatáról szóló zöld könyv konzultációja három hónapig tart.
A fogyasztók összkiadásai teszik ki az EU GDP-jének 58 százalékát, de csak 6 százalékuk vásárol jelenleg határokon átnyúló online rendszerben. A jelek szerint a fogyasztók még nem szoktak hozzá a digitális és az online környezethez, ezért nem használják ki annak lehetőségeit. A zöld könyv visszajelzései alapján a bizottság növelni akarja a fogyasztók egységes uniós piacba vetett bizalmát olyan egységes és egyszerű szabálycsomaggal, amelynek segítségével megismerhetik jogaikat, megalapozott döntéseket hozhatnak és megfelelő védelemben részesülhetnek problémák esetén. Az egyértelmű jogszabályok határokon túli vállalkozásokra is ösztönzik a gazdasági szereplőket - különösen a kis- és középvállalkozásokat -, amelyek segítségével kiaknázhatják a piac kiskereskedelmi részének integrációs potenciálját. A zöld könyv észrevételek megtételére ösztönöz és több mint 28 konkrét intézkedési javaslatot tartalmaz.
"Sürgős lépésre van szükség a gyorsan változó világban, különben megnő Európa lemaradásának esélye" - jelentette ki első brüsszeli sajtókonferenciáján Meglena Kuneva új fogyasztóvédelmi biztos. "Gyökeresen, az egész ágazatra kiterjedően felül kell vizsgálnunk a fogyasztóvédelmi szabályozást. Jelenleg a fogyasztók nem tudnak tisztességes üzleteket kötni online, a következő generáció ragyogó üzleti ötleteinek pedig bonyolult szabályok vetnek gátat. Új megoldásokat kell találnunk az új kihívásokra. A kérdés az, megengedhetjük-e magunknak 27 mini online piac fenntartását Európában, megfosztva a fogyasztókat a választástól, a lehetőségektől és a versenyképes áraktól. Új impulzusokat kell adnunk a fogyasztók elektronikus vásárlásba vetett bizalmának, hogy az online kereskedelem megbízható piaccá váljon. A játékszabályok megváltoztak, most a fogyasztóvédelmi politikán a sor, hogy reagáljon."
Évente több száz panasz érkezik az európai fogyasztóvédelmi központokhoz a határokon átnyúló online vásárlásokkal kapcsolatban; különösen a szállítás elmulasztása, szállítási késedelem, gondolkodási idő, áru visszaküldése és visszatérítések kapcsán. A zöld könyv azt a tisztázó folyamatot kívánja szolgálni, amelynek végcélja az elektronikus kereskedelem európai szabályainak egységesítése, áttekinthetővé és a fogyasztó számára biztonságossá tétele. A fogyasztóvédelmi közösségi vívmányok felülvizsgálatáról szóló zöld könyv konzultációja három hónapig tart.