MTI
Újabb lépcsőfok a távközlés oktatásában
A harmadik évezred elejét joggal nevezhetjük az informatika, a távközlés korszakának, hiszen a technkai fejlődés e területeken nemcsak hihetetlenül gyors, hanem az emberi kapcsolatok korábban elképzelhetetlen dimenzióit is megnyitotta. Ez a folyamat visszatükröződik a távközlés szakmai oktatásában is.
A távközlés szakmai oktatása jó évszázada, 1906 novemberében kezdődött Magyarországon. Budapesten, a ferencvárosi Gyáli úti épületben hozták létre az első posta műszaki képzőt. A tanintézményből nőtt ki a ma Puskás Tivadar nevét viselő Távközlési Technikum és Felsőfokú Technikum. Dr. Horváth Lászlóval, az intézmény igazgatójával a speciális terület oktatása terén bekövetkezett változásokról, s a szakmai képzés jövőjéről ejtettünk szót.
"Tizenötödik éve vezetem az iskolát. Az egyetemi munkámat adtam fel, amikor elvállaltam e feladatot. Mégis úgy érzem, hogy helyesen jártam el, amikor e nagy múltú, de állandóan fejlődő iskola gondját, baját, de sikerét is vállalva elfogadtam e munkát. Jellemzésül: a másfél évtized alatt nemcsak az infokommunikációs világ változott meg alaposan, hanem a közép- és felsőfokú képzés tartalma és színvonala is. Iskolánk ma már legnagyobb "beszállítója" a Budapesti Műszaki Egyetemnek, a Kandónak, de a Magyar Honvédség Kiegészítő Parancsnoksága elismerését is megkaptuk, mert a legtöbb fiatal tőlünk került a honvédség szakmai állományába."
"E százéves iskola történetében jellemző, hogy mindig a műszaki haladás élvonalában szerepelt. Megtörtént, hogy egyes ágazatok Európa-szerte hol előre szaladtak, hol lemaradtak, de mindig volt olyan távközlési irány, melynek oktatása nálunk, a Gyáli úton volt a legkorszerűbb. Jellemzésül: a második világháború után, amikor már műszaki középkáderekre volt szükség, tanintézetünk - azonnal alkalmazkodva az igényekhez - érettségizett technikusokat bocsátott ki a telefónia, az átviteltechnika és a rádiótechnika szakterületére" - foglalja össze az előzményeket dr. Horváth László.
A hatvanas évek elején ez a szakembergárda kezdte el a magyar televíziózást. Majd ez a technika olyan bonyolulttá vált - különösen a mikrohullámú átvitel megjelenésével -, hogy felsőfokú képzettségű szakembereket követelt meg. Ekkor vált ki - a már európai hírű Távközlési Technikum emberi erőforrására felépülve - a Felsőfokú Távközlési Technikum.
Tanítványaink között vannak Kossuth-, Állami- és Széchenyi díjasok. A több mint 3000 technikusból pedig több száz vált alkotó mérnökké. Időközben két szakmai miniszter, több előadóművész és számtalan orvos, jogász, közgazdász is itt kapta meg az első impulzust az értelmiségivé váláshoz.
Ugyanakkor a Posta is kénytelen volt saját szakembergárdáját mindenkoron maga kiművelni, e bázisiskoláját folyamatosan magas szinten fenntartani, és kiválóan fejleszteni. A kezdő szakembereket pedig saját hierarchikus rendjében menedzselte. Ez a trend most az utolsó öt-tíz évben megtört. A Magyar Telekom HR profiltisztítása miatt a műszaki szakemberigény a tulajdonos cégen belül jelentősen lecsökkent. Ez a tény éppúgy, mint a technika továbbra is rohamos fejlődése, újabb paradigmaváltást követel az oktatásban - tudtuk meg az igazgatótól, aki a folytatást így képzeli el
- Az IP technológia és és a digitális televíziózás minden válfajának - műholdas, kábel, földi, és mobil - elterjesztése a követendő irány, s ez már szerves része oktatásunknak. Az igazi áttörést azonban csakis a tartalomszolgáltatás oktatásának bevezetése jelentheti. Részt kell vennünk a sugárzott és interaktív tartalom szakszerű, és művészileg is magas színvonalú előkészítésében. Az uniós integrációt figyelembe véve, megkezdtük a munkálatokat a két tannyelvű - magyar, angol - struktúra kialakítására is, 2006-ban már a harmadik nyelvi előkészítő osztály indult. Bízunk benne, hogy az infokommunikáció mellett, netán helyette, a tartalomszolgáltatás lesz iskolánk huszonegyedik századi fejlődésének legjellegzetesebb vonása.
A távközlés szakmai oktatása jó évszázada, 1906 novemberében kezdődött Magyarországon. Budapesten, a ferencvárosi Gyáli úti épületben hozták létre az első posta műszaki képzőt. A tanintézményből nőtt ki a ma Puskás Tivadar nevét viselő Távközlési Technikum és Felsőfokú Technikum. Dr. Horváth Lászlóval, az intézmény igazgatójával a speciális terület oktatása terén bekövetkezett változásokról, s a szakmai képzés jövőjéről ejtettünk szót.
"Tizenötödik éve vezetem az iskolát. Az egyetemi munkámat adtam fel, amikor elvállaltam e feladatot. Mégis úgy érzem, hogy helyesen jártam el, amikor e nagy múltú, de állandóan fejlődő iskola gondját, baját, de sikerét is vállalva elfogadtam e munkát. Jellemzésül: a másfél évtized alatt nemcsak az infokommunikációs világ változott meg alaposan, hanem a közép- és felsőfokú képzés tartalma és színvonala is. Iskolánk ma már legnagyobb "beszállítója" a Budapesti Műszaki Egyetemnek, a Kandónak, de a Magyar Honvédség Kiegészítő Parancsnoksága elismerését is megkaptuk, mert a legtöbb fiatal tőlünk került a honvédség szakmai állományába."
"E százéves iskola történetében jellemző, hogy mindig a műszaki haladás élvonalában szerepelt. Megtörtént, hogy egyes ágazatok Európa-szerte hol előre szaladtak, hol lemaradtak, de mindig volt olyan távközlési irány, melynek oktatása nálunk, a Gyáli úton volt a legkorszerűbb. Jellemzésül: a második világháború után, amikor már műszaki középkáderekre volt szükség, tanintézetünk - azonnal alkalmazkodva az igényekhez - érettségizett technikusokat bocsátott ki a telefónia, az átviteltechnika és a rádiótechnika szakterületére" - foglalja össze az előzményeket dr. Horváth László.
A hatvanas évek elején ez a szakembergárda kezdte el a magyar televíziózást. Majd ez a technika olyan bonyolulttá vált - különösen a mikrohullámú átvitel megjelenésével -, hogy felsőfokú képzettségű szakembereket követelt meg. Ekkor vált ki - a már európai hírű Távközlési Technikum emberi erőforrására felépülve - a Felsőfokú Távközlési Technikum.
Tanítványaink között vannak Kossuth-, Állami- és Széchenyi díjasok. A több mint 3000 technikusból pedig több száz vált alkotó mérnökké. Időközben két szakmai miniszter, több előadóművész és számtalan orvos, jogász, közgazdász is itt kapta meg az első impulzust az értelmiségivé váláshoz.
Ugyanakkor a Posta is kénytelen volt saját szakembergárdáját mindenkoron maga kiművelni, e bázisiskoláját folyamatosan magas szinten fenntartani, és kiválóan fejleszteni. A kezdő szakembereket pedig saját hierarchikus rendjében menedzselte. Ez a trend most az utolsó öt-tíz évben megtört. A Magyar Telekom HR profiltisztítása miatt a műszaki szakemberigény a tulajdonos cégen belül jelentősen lecsökkent. Ez a tény éppúgy, mint a technika továbbra is rohamos fejlődése, újabb paradigmaváltást követel az oktatásban - tudtuk meg az igazgatótól, aki a folytatást így képzeli el
- Az IP technológia és és a digitális televíziózás minden válfajának - műholdas, kábel, földi, és mobil - elterjesztése a követendő irány, s ez már szerves része oktatásunknak. Az igazi áttörést azonban csakis a tartalomszolgáltatás oktatásának bevezetése jelentheti. Részt kell vennünk a sugárzott és interaktív tartalom szakszerű, és művészileg is magas színvonalú előkészítésében. Az uniós integrációt figyelembe véve, megkezdtük a munkálatokat a két tannyelvű - magyar, angol - struktúra kialakítására is, 2006-ban már a harmadik nyelvi előkészítő osztály indult. Bízunk benne, hogy az infokommunikáció mellett, netán helyette, a tartalomszolgáltatás lesz iskolánk huszonegyedik századi fejlődésének legjellegzetesebb vonása.