Berta Sándor

Windows XP a PlayStation 3-on

A Sony hivatalosan is elismerte, hogy a PlayStation 3 konzolokon akár egy második operációs rendszer is futtatható. Most bebizonyosodott, hogy nemcsak a Fedora Linux, de a Windows XP is feltelepül a PS3-ra.

Nem mindennapi vállalkozásba fogott egy japán programozó. A szakember be akarta bizonyítani, hogy a PowerPC architektúrára épülő PlayStation 3-ra feltelepíthető az x86 processzorokra készült Windows XP is. Nos, ez sikerült is neki. Az igazsághoz hozzátartozik ugyanakkor, hogy a japán programozó az x86 processzorkörnyezet emulálásához a Linuxot, illetve a QEMU emulátort használta fel. A QEMU ugyanis más emulátorokkal (így például a VMWare-rel) ellentétben képes egy teljesen más architektúra emulálására is.

Amint azt a két különböző helyen, a TechEBlog és a Google Video oldalán is nyilvánosságra hozott több mint negyedórás felvételen látható, közel sem nevezhető tökéletesnek a folyamat. Jól megfigyelhető, hogy a bootolás hosszadalmas vagy hogy például a Start menü elindítása is sok időt vesz igénybe. Azonban ezt leszámítva a Windows XP - minden funkciójával együtt - teljesen használható a PlayStation 3 alatt is.


Mindez a Sony új "nyílt platform" mottójának köszönhető, ami lehetővé teszi, hogy bárki akár egy második operációs rendszert is feltelepíthessen a konzolra. Ehhez az új operációs rendszeren kívül csupán két fájlra van szükség. Az egyik a Sony operációs rendszer telepítője, míg a másik a Sony által csak Other OS Boot Loadernek nevezett program. Ez utóbbit az adott operációs rendszer fejlesztőjétől kell letölteni. A Sony operációs rendszer telepítője ezt a programot feltelepíti a PS3 merevlemezének egy meghatározott részére. Követelmény még ugyanakkor, hogy a bootprogramnak legalább 10 megabájtosnak kell lennie és a feltelepítendő operációs rendszernek támogatnia kell a PowerPC architektúrát.

A különböző Linux-disztribúciók támogatják a PowerPC architektúrát, így eddig is telepíthetők voltak a PlayStation 3-ra, azonban ez az első eset, hogy egy Windows XP-t is sikerült működésre bírni - még ha a QEMU segítségével is.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • Falconer #95
    PCs jatekokat jatszani rajta? Nemtudom azt lehetne e.
  • tom235 #94
    konzolra minek winfos?
  • irkab1rka #93
    hm ezen a ps3-on a linux is lassan jött be. Biztos van gyorsabban betöltődő distro is, illetve valami más alap probléma van. Szerintem menni fog ez gyorsabban is.
  • Sanyix #92
    Hát pölö a gta-kat konzolról portolják pc-re, tehát eröltetik magukat azért.
  • dez #91
    Pontosabban ha tényleg megvannak az erre szolgáló hívások.
  • dez #90
    #69, esp. endianess :)
  • dez #89
    "Meg kell kerni a gpu-t, hogy masolgasson oda-vissza.
    A ps3 hypervisor hivasi tabla [...]"

    Ezt mondtam, hogy nem lehet közvetlenül, csak estleg a virtualizáción keresztül. :) De jó, hogy legalább azon keresztül tényleg lehet, legalább ezt.
  • atlagember #88
    Az MSNTV megbuherálásához nincs valami hasonló ötlet?
    (Azon Win CE fut, de csak akkor használható, ha előfizet valaki az MSN-re. Ezt kéne kikerülni.) Ha valakinek van tanácsa, pü-ben örömmel venném.
  • turul16 #87
    1-2 szeres a dolog, ha van kerneles kqemu segitseg.
    qemu-wiki

    "Qemuba bele van építve egy dinamikus fordító, mely a különböző processzorok közötti utasításokat fordítja át. Ez szükségtelen abban az esetben, ha az emulált rendszer és a valós rendszer ugyanahoz a családhoz tartozik (jelen esetben x86), így a modul segítségével ki lehet hagyni a fordítást, mely gyorsulást eredményez futtatás közben."

    kqemu: "Currently it is available for Linux x86 or x86_64 hosts running a kernel 2.4.x or 2.6.x."

    "The QEMU Accelerator Module increases the speed of QEMU when a PC is emulated on a PC. "

    QEMU between 5 and 10
    QEMU + QEMU accelerator between 1 and 2

    Ha dokumentacio meg ervenyben van, akkor 5-10 szeres lassulasal fut, a win XP.

    A qemunak valoszinuleg ellenoriznie kell, hogy a kod nem valtozot -e meg azon a teruleten, es az bizony ido.
  • kvp #86
    "Lehet(ne) onnan kódot futtatni, de jelenleg(?) nagyon lassan éri el a Cell a vramot. Viszont a GPU nagyon gyorsan éri el a main ramot. Csak ha nem éred el Linux alól, hogy veszed rá? Bár ha más nem, talán ezt is beleteszik a virtualizációba."

    Meg kell kerni a gpu-t, hogy masolgasson oda-vissza.

    A ps3 hypervisor hivasi tabla egy reszelete /nev, parameter be, parameter ki, fuggvenyszam/:
    (a 215, 219, 220, 222, 223, 224-es hivasok hianyoznak, de szvsz meg lehet oket keresni celszoftverrel, a 215 valoszinuleg a gpu_memory_resize...)

    +LV1_CALL(gpu_open, 1, 0, 210 )
    +LV1_CALL(gpu_close, 0, 0, 211 )
    +LV1_CALL(gpu_device_map, 1, 2, 212 )
    +LV1_CALL(gpu_device_unmap, 1, 0, 213 )
    +LV1_CALL(gpu_memory_allocate, 5, 2, 214 )
    +LV1_CALL(gpu_memory_free, 1, 0, 216 )
    +LV1_CALL(gpu_context_allocate, 2, 5, 217 )
    +LV1_CALL(gpu_context_free, 1, 0, 218 )
    +LV1_CALL(gpu_context_iomap, 5, 0, 221 )
    +LV1_CALL(gpu_context_attribute, 6, 0, 225 )
    +LV1_CALL(gpu_context_intr, 1, 1, 227 )
    +LV1_CALL(gpu_attribute, 5, 0, 228 )

    Ne felejtsuk el, a sony a kulsos fejlesztoktol is vedi a rendszert, ezert ok is csak a hypervisor-on keresztul latjak a hardvert. Elonye viszont hogy az egyik kulsos jatek nem tudja modositani a masik adatait. (ha pl. 'veletlenul' valaki bennefelejtene egy hexaeditort az egyik jatekban)