Gyurkity Péter
Egyre megbízhatóbbak a számítógépek
A Gartner saját felmérésének adatai szerint két-három év alatt megbízhatóbbá váltak az asztali és hordozható számítógépek és mindkét csoporton belül csökkent a meghibásodási arány.
A felmérésben a 2003-2004 között, illetve a tavalyi és idei évben legyártott asztali számítógépeket és noteszgépeket hasonlították össze. Bár a gyártók hallgatása miatt nehéz pontos információt gyűjteni, az adatok alapján megállapították, hogy két-három év alatt javult a helyzet, a meghibásodások aránya egyértelműen csökkent, vagyis javult a komponensek és a konfigurációk minősége.
Az összehasonlítás során két értéket vette figyelembe, és azt vizsgálták meg, hogy az újonnan megvásárolt termékek hány százaléka hibásodik meg egy, illetve négy év alatt. Bár a tavalyi termékek esetében ez utóbbit csak becslésekkel állapíthatják meg, az elsőéves adatok alapján lehet következtetni az általános helyzetre. Ez pedig egyértelmű javulást mutat: a 2003-2004 során vásárolt asztali számítógépek 7 százaléka romlott el egy éven belül, négy év alatt pedig 15 százalékra nőtt az arány, a tavalyi és idei készülékeknél viszont 5, illetve 12 százalékos eredményt prognosztizálnak. Ennél jóval rosszabb a noteszgépek helyzete: itt 20, illetve 28 százalék áll szemben a 15 és 22 százalékos adattal.
A statisztika szerint tehát aki a mobil számítógépek mellett teszi le a voksát, nagy általánosságban rosszabbul jár. Mi sem mutatja ezt jobban annál, hogy a három évvel ezelőtt vásároltak közül minden ötödik gépet már az első 12 hónap során javíttatni kellett és a mostani 15 százalékos adat sem túl kedvező, ráadásul a felmérésben csak azon hibák szerepelnek, amelyek egy komponens cseréjét okozták. Mindkét csoportban az alaplapok és a merevlemezek bizonyultak a leggyakoribb áldozatnak, míg a noteszgépeknél ehhez jön még hozzá a képernyő, a billentyűzet, valamint a burkolat. Pozitív változás, hogy utóbbi területen visszaszorultak a kijelzőkkel kapcsolatos gondok, pedig korábban az első helyen szerepeltek.
Éppen a noteszgépek javításával kapcsolatos problémákat igyekszik enyhíteni az Intel, amely már bemutatta az első cserélhető komponensekre épülő ilyen készüléket. A program keretében a processzorgyártó hét fontos komponenst különít el, amelyek javítását, illetve cseréjét az eddigieknél jóval könnyebben kell elvégezni. Az ötletet eddig az ágazat is kedvezően fogadta.
A felmérésben a 2003-2004 között, illetve a tavalyi és idei évben legyártott asztali számítógépeket és noteszgépeket hasonlították össze. Bár a gyártók hallgatása miatt nehéz pontos információt gyűjteni, az adatok alapján megállapították, hogy két-három év alatt javult a helyzet, a meghibásodások aránya egyértelműen csökkent, vagyis javult a komponensek és a konfigurációk minősége.
Az összehasonlítás során két értéket vette figyelembe, és azt vizsgálták meg, hogy az újonnan megvásárolt termékek hány százaléka hibásodik meg egy, illetve négy év alatt. Bár a tavalyi termékek esetében ez utóbbit csak becslésekkel állapíthatják meg, az elsőéves adatok alapján lehet következtetni az általános helyzetre. Ez pedig egyértelmű javulást mutat: a 2003-2004 során vásárolt asztali számítógépek 7 százaléka romlott el egy éven belül, négy év alatt pedig 15 százalékra nőtt az arány, a tavalyi és idei készülékeknél viszont 5, illetve 12 százalékos eredményt prognosztizálnak. Ennél jóval rosszabb a noteszgépek helyzete: itt 20, illetve 28 százalék áll szemben a 15 és 22 százalékos adattal.
A statisztika szerint tehát aki a mobil számítógépek mellett teszi le a voksát, nagy általánosságban rosszabbul jár. Mi sem mutatja ezt jobban annál, hogy a három évvel ezelőtt vásároltak közül minden ötödik gépet már az első 12 hónap során javíttatni kellett és a mostani 15 százalékos adat sem túl kedvező, ráadásul a felmérésben csak azon hibák szerepelnek, amelyek egy komponens cseréjét okozták. Mindkét csoportban az alaplapok és a merevlemezek bizonyultak a leggyakoribb áldozatnak, míg a noteszgépeknél ehhez jön még hozzá a képernyő, a billentyűzet, valamint a burkolat. Pozitív változás, hogy utóbbi területen visszaszorultak a kijelzőkkel kapcsolatos gondok, pedig korábban az első helyen szerepeltek.
Éppen a noteszgépek javításával kapcsolatos problémákat igyekszik enyhíteni az Intel, amely már bemutatta az első cserélhető komponensekre épülő ilyen készüléket. A program keretében a processzorgyártó hét fontos komponenst különít el, amelyek javítását, illetve cseréjét az eddigieknél jóval könnyebben kell elvégezni. Az ötletet eddig az ágazat is kedvezően fogadta.