Napi Online

Informatikai fejlesztések az APEH-nél

Egyelőre nem tudni pontosan, hogy az APEH informatikusaira milyen feladatok hárulnak majd a tervezett törvénymódosítások kapcsán.

Az eddigi információk alapján már megindult az informatikai stratégia kidolgozása és a felkészülés is, mivel ilyen rövid idő alatt lehetetlen lenne elvégezni a feladatokat - közölte lapunkkal Futó Iván. Az adóhatóság informatikai elnökhelyettese hozzátette: legfeljebb feleslegesen dolgoznak, de a törvény szabta határidőkre el kell készülniük. Elvileg augusztus 31-éig nyilatkozhatnak azok, akik nem kívánnak a minimális járulékalap után fizetni, a bejelentések fogadásához viszont egy speciális nyilvántartási rendszer kidolgozására lesz szükség. Informatikai szempontból nem lesz egyszerű az adószám-felfüggesztés intézménye sem. Futó szerint az azonosító mellé biggyesztett "f" betű sok bonyodalmat okozhat majd, mivel az adószámot nemcsak az APEH, hanem más szervezetek is használják.

A foglalkoztatók számára egyszerűsített, egyablakos adatszolgáltatási és átutalási kötelezettséget vezetnének be a jelenlegi háromcsatornás (EMMA, OEP, APEH) helyett, az azonban még nem világos, mely szervezethez kerülne a naponta frissülő nyilvántartás, ahogy az sem, szükség lesz-e a rendszer módosítására. A megszüntetendő illetékhivatalok feladatait a leendő regionális adóhatóságok igazgatóságai látnák el, így nagy valószínűséggel az illetékek nyilvántartására is ki kell majd dolgozni egy rendszert, és fejlesztésre lehet szükség a szerencsejáték-felügyeleti szerepkör átvétele miatt is - sorolta Futó.

Futó a pontos feladatok ismerete nélkül nem tudta megbecsülni, hogy mennyibe kerülnek majd a fejlesztések. A januártól bevezetendő egyéni adó- és járulék-nyilvántartási rendszer kialakítására 3 milliárd forintot kapott az adóhatóság. A legnagyobb költséget az internetes fogadórendszer fejlesztése, a kapacitásbővítés, valamint a külső szakértői díjak jelentik. Futó szerint az adóhatóság előtt álló feladatokhoz is jelentős külső szakértői segítséget kell majd igénybe venni. Az EMMA átvételét és módosítását például egyszerűbb lesz megoldani olyan szakemberekkel, akik már ismerik a rendszert.

Tegnapig 6800 adózó elektronikus bevallása nem érkezett meg a központi feldolgozórendszerbe. Ezeknek nem mindegyike késedelmes, ugyanis elképzelhető, hogy többségük csak aláírásra vár. Az e-bevallások ellenőrzési tapasztalatairól az adóhatóság egyelőre nem tud beszámolni a május végéig adott moratórium miatt, az érdemi vizsgálatok most kezdődnek - közölte lapunkkal Juhász István, az APEH szakmai alelnöke.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
Nem érkezett még hozzászólás. Legyél Te az első!