Gábor Zoltán

Hogyan fotózzunk - emberek, portrék

A fotográfia egyik legősibb és legelterjedtebb ága az emberek fényképezése, lévén a téma az orrunk előtt van nap mint nap, csak a megfelelő alkalmat és modellt kell megtalálnunk.

Ebben a műfajban nem számít különösebben, hogy digitális vagy analóg nyersanyagra dolgozunk, nem sokat érnek az extra megapixelek vagy a profi utómunka, hiszen a fotót a pillanat, a modell arckifejezése, tekintete és a fények adják el. Igazság szerint sok alapszabály nem vonatkozik a témára, a digitális viszonylatban pedig pláne nincs sok említésre méltó dolog. Általánosságban azonban érdemes pár dolgot szem előtt tartanunk.

Általános tanácsok

A legfontosabb a fényképezőgép helyes tartása. Fordítsuk el a gépet 90 fokkal portréállásba, hiszen az emberi arc ezt a képkivágást igényli, így lehet érdekesebb portréfotókat készíteni. Előfordulhatnak olyan esetek azonban, amikor a gép fektetett tartása indokolt. Ilyenek azok a portréfotók, amikben a modell kitekint a képről, illetve a modellre jellemző tárgyat vagy helyet mutatunk be a háttérben. Minden fotó előtt gondoljuk át, hogy milyen képkivágással érhetjük el a jobb hatást.

Igyekezzünk teleobjektívvel fotózni (vagy a kompakt gépet tele állásban használni)! Először is azért, mert így nem torzítanak az objektívek, nagylátószög állásban viszont igen. Másodsorban azért, mert egy portréfotóhoz nincs szükség az alany arcán kívül másra. A modell tekintete a legfontosabb, annak kell beszélnie, lehetőleg egy jellegzetes, érzelmeket tükröző kifejezést mutatnia. Harmadsorban azért, mert tele állásban az esetleg látszó háttér kellően el lesz nagyolva ahhoz, hogy modellünk kiemelkedjen belőle, és ne zavarjanak be egyéb részletek. A portréfotózáshoz használjunk tág (f2,8-f4) rekeszt, hogy a háttér a lehető legjobban el legyen mosva (érdemes a legtágabb rekesznél egy kicsivel szűkebb értéket beállítani, mivel az objektívek úgy részletesebb képet rajzolnak).

Klikk ide! Klikk ide!
Fekete-fehér portréfotók

A technika lényegében bármi lehet, nincs szükségünk drága gépre. Egy egyszerű, háromszoros optikával felvértezett kiskompakt is tökéletes a célra. Természetesen minél nagyobb az objektívünk átfogása, annál messzebbről tudunk észrevétlenül elkapni egy-egy megismételhetetlen pillanatot. Amennyiben olyan digitális kompakt gépünk van, amelyiknél nem tudunk manuálisan rekeszértéket állítani, úgy válasszuk a portré témamódot, ami a legtöbb kompakt gépen megtalálható (de az alsókategóriás DSLR gépeken is megtaláljuk). Amennyiben gépünk képes fekete-fehér képeffekttel dolgozni, próbáljuk ki azt, hiszen a portréfotóknál a színek sokszor elvesznek, mintsem hozzáadnak a mondanivalóhoz.

Ha nincs elég nagy átfogású objektívünk a távolból készített elkapott pillanatok készítésére, de van egy nagyobb felbontású érzékelővel ellátott gépünk, nyugodtan próbálkozzunk a fotózással, és később vágjuk le a nem kívánatos részleteket a képről, hiszen vágás után is marad még elég felbontásunk a fotó élvezetéhez.

Klikk ide! Klikk ide!
Az oldalról érkező túl erős napfény és zavaró árnyékok rontják el az első fotót, míg a második kép meleg színei és a helyes beállítás jó képet eredményezett

A fények már jóval fontosabbak gépünk tudásánál. Ha a szabadban fotózunk, legyünk körültekintőek! Nem szerencsés a nappal háttal fotóznunk, hiszen a modellünk ilyenkor legtöbb esetben hunyorog. Nappal szemben állva már jobb eredményt kaphatunk, ilyenkor azonban ne felejtkezzünk el a derítő vakuzásról - legyen akármilyen hét ágra sütő napsütés (természetesen csak akkor, ha a modellünk a vaku hatósugarán belül van). Ha izgalmas portrét szeretnénk, fotózzunk oldalról érkező fények mellett. Így a modell arcának egyik oldala árnyékos lesz, de a másik oldalát elegendő fény éri.

Fontos a jó fénymérés is! Lehetőség szerint spot vagy középre súlyozott fénymérést alkalmazzunk, ellenkező esetben mátrix fénymérést használva a környezet fényei túl- vagy alulexponálást eredményezhetnek., Ha a modell arca teljesen kitölti a képet, akkor természetesen használhatjuk a mátrix fénymérést is. Éles szögből - például naplementekor - készült felvételeknél exponáljuk kicsit alá a képet, mert az erős fények könnyen kiégethetik az arc részeit. Az expozíció -1/3 -2/3-os korrekciója elegendő lehet.

Klikk ide! Klikk ide!
Portréfotók

Ha nemcsak az arcra koncentrálunk, hanem egy egész alakos fotót szeretnénk modellünkről készíteni, akkor figyeljünk a megfelelő háttérre. Nem szerencsés a nagyon zavaros, kusza háttér, egy homogén tájrészlet sokkal jobb, nyugodtabb, kellemesen kiemelkedik belőle a modell. Ha utazásaink során a helyi embereket akarjuk megörökíteni, figyeljünk a környezetre, komponáljunk a képre jellegzetes tárgyakat, tájelemet, egyebet, ami a megfelelő hangulat átadását segíti elő. Amennyiben lehetőségünk van, használjunk derítőlapot a kellemetlen árnyékok eltüntetésére!

A derítők segítségével a fényt visszaverhetjük a modellre. Ez lehet egy egyszerű fehér kartonlap, vagy akár egy világos színű esernyő, netán direkt erre a célra gyártott, összehajtható darab. Használhatjuk fehér, ezüst vagy arany színben is, attól függően, hogy milyen hőmérsékletű fényt szeretnék a modellre visszatükrözni. Az aranyszínű derítő sokkal melegebb, míg a fehér derítőlapok hidegebb fénnyel derítik be modellünket. Jobb eredményt érhetünk el, ha több derítőt használunk, melyek több irányból verik vissza a fényt, így az összes kellemetlen árnyékot eltüntethetjük velük.

Vaku használata

Ha nincs elég fény, nem leszünk jobban kisegítve ha kompakt gépünkön nagyon megemeljük az érzékenységet, ugyanis ez jelenleg még erős képzajjal jár, ami tönkreteszi a felvételt, ráadásul a csúnya, zavaró árnyékokat sem tudjuk eltüntetni úgy. Igyekezzünk alacsony érzékenységgel fotózni, és használjuk derítésre a vakut, akár nappal is. DSLR géppel már bátran fotózhatunk magas érzékenységgel is, a képzaj nem lesz különösebben zavaró. A vaku használatakor körültekintően járjunk el. Sajnos az egyszerű kompakt gépek beépített vakuját használva ne reménykedjünk különösebben művészi portréfotókban, hiszen ezek a vakuk csak egy irányból, direktben képesek bevilágítani a modellt, ami erős és csúnya árnyékokat képez. A beépített vakut maximum fényes nappal, a szabadban használhatjuk eredményesen, kis derítésre.

Akiknek lehetőségük van rendszervakut használni, sokkal jobban kézben tarthatják a világítást. A legfontosabb szempont, hogy kerüljük a direktbe vakuzást. A legtöbb vaku dönthető, nem ritkán forgatható fejű. Az egyik legkézenfekvőbb indirekt világítás, ha egy fehér falra (pl. plafonra) vakuzunk, és az onnan visszaverődő fénnyel világítjuk meg a modellt. Így nem lesz mögötte ronda árnyék, és kellemesen lágy, egyenletes fényben fog pompázni. Természetesen nem csak a plafonra vakuzhatunk fel, próbálkozhatunk oldalról érkező derítéssel is, vagy helyezhetünk a vaku elé is különböző lágyítókat, fényterelőket.

Klikk ide! Klikk ide!
1. A gép beépített vakujával világítottuk meg a modellt;
2. Fentről érkező derítéssel, illetve derítőlappal eltüntethetjük vagy lágyíthatjuk a zavaró árnyékokat
Ha nincs lehetőség visszaverődő fénnyel deríteni, használhatunk derítőlapot, más néven bouncert. Ennek lényege, hogy a vaku nem direktben a modellt világítja meg, hanem fénye a ráerősített, világos színű lapról verődik a modellre. Így a vaku fénye jóval lágyabb, gyengébb lesz, akárcsak a modell árnyéka. A legegyszerűbb bouncert egy világos színű, merev papírlap és egy gumi segítségével készíthetjük, hiszen sokszor arcpirító összegeket képesek az üzletekben elkérni egy apró műanyag lapért. Aki komolyabb hatást szeretne, az vásárolhat szándékosan erre gyártott derítőlapokat, amiknek már a formájuk és hatásuk is jóval komolyabb, de a barkácsoló kedvűek rengeteg mindent elkészíthetnek kartondobozok, alufólia, ragasztószalag és egyéb, otthon megtalálható dolgok felhasználásával.

Ne felejtsük el, hogy a vakuk fényereje a legtöbb esetben szabályozható, sokszor teljesen manuális működésre is állítható. Ha nappal használjuk derítésre a vakut, valószínűleg jobban járunk ha gyengítünk a fényerején (-0,75 és -1,75 között), hiszen nem teljes sötétségben szeretnénk a témát bevilágítani, csupán apró fénykorrekcióra használjuk. Továbbá kezeljük fenntartásokkal az automatika által mért értékeket is, hiszen ahhoz hogy a modellünk helyesen legyen exponálva, valószínűleg expozíció-korrekciót kell végezzünk, hogy a háttér is és a modell is helyesen legyen kiexponálva.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • Lateralus #22
    "persze amit írtam, az csak évszázadok csúnya elmélete, szobrászoktól, festőkön keresztül..."

    Igen, az elkapott szoborportrék sose valami szépek :P
  • G_ArchAngel #21
    példa:
    mikor a riportersuli felvételijéhez készítettem a sorozatot, akkor MINDENKIhez odamentem és megkérdeztem, hogy fotózhatom e - főleg gyerekek esetében fontos, mert nagy balhét lehet így megúszni...
    sokkal közvetlenebbek így az emberek, senkit nem zavart, hogy járkáltam közöttük, így könnyen lehetett max. 50mm-rel fotózni, nem kellett kivonnom magam a park mindennapjaiból...
  • G_ArchAngel #20
    még valami, amit médiaiskolába tanítanak: portré (klasszikus portré) csak az alany beleegyezésével készíthető illetve publikálható.
    az általad említett "amikor az alany nem tudja, hogy fotózzák" riport vagy szoció portré, ha publikálásnál előny vagy hátrány származik belőle, akkor szintén utólag kell egyeztetni...
    (én már szívtam meg - olyan irányból is, ahonnan nem vártam...)

    nem véletlen, hogy a nagyobb riportfotósok portréin is látszik, hogy az alany tudta, hogy fotózzák: könnyebben közvetít érzelmeket a kép...
    félnivaló ugye nincsen egy erdélyi szénégető vagy nyóckeres romagyerek részéről, mert nagy eséllyel nem fogja magát viszontlátni sehol - egyszerűen tartozunk ennyivel az emberi méltóságnak...

    ha egy kocsmázó bácsiról, dolgozó sminkesről, enyelgő párról készítesz képet - akkor vagy elkönyveled, hogy riport, vagy elnevezheted portrénak, igaz szoció/dokumentarista jellege lesz, mert nem a személy jellemvonásait adja vissza, hanem a személy és cselekedete kapcsolatát...

    az "elkapott" jó portré alapfeltétele az empátia - ezt 300mm-rel nem lehet megoldani...

    a beállított portré más téma, ott inkább művészeti érzékre és gyakorlatra van szűkség - érzelmekre kevésbé, sőt az inkább hátrány, mert stúdiófelvételnél nem azt kell megmutatni, hogy milyen lenne a fotós érzékeire/érzelmeire ható alany...

    persze amit írtam, az csak évszázadok csúnya elmélete, szobrászoktól, festőkön keresztül a fotósokig...

    a gyakorlat eltérhet ettől, csak legfeljebb kiderül, hogy nem kellett volna eltávolodni az őseink tudásától:)
  • G_ArchAngel #19
    mikor mondtam utoljára? 1 hónapja? akkor most mi a gond?:P
  • Blasta #18
    Énis kezdem unni, hogy nem fogod fel, hogy nem én retusálom a fotókat, akárhányszor mondod is el.......
  • G_ArchAngel #17
    látod, az mond ilyet, akinek lövése sincs a témához, már sorry...

    a 300mm az már lesifotó, nem portré, az 80-150mm körüli objektívvel illik készíteni, a beállított kép pedig nem igényes igazolványkép, hanem rendes iparosmunka, szerencsés esetben kratívitással...

    a net tele van szarabbnál szarabb modell/személy/portré fotóval ez igaz: sokan hiszik, hogy olvasólámpával, vagy 1-2 rendszervakuval csodát lehet művelni...
    Lehet, de ahhoz iszonyatos gyakorlás kell, jó stúdiómunkához pedig megfelelő felszerelés és fénytan...
    Persze egy szakértő stylist/sminkes/fodrász is szükséges.
    Az elkapott/szoció/riportportéhoz pedig magasfokú empátiaérzék szükséges - egyszerűen rá kell hangolódni az alanyra...

    Az olvasás szükséges: Jodi Cobb sem magától tanult meg csodálatos portrékat készíteni, hanem olvasott, tanult, gyakorolt...

    ha valamelyik kimarad, akkor olyan lesz, mint a töltetlen palacsinta: kívül ugyanolyan, de nincs tartalma...
  • Yeltzin #16
    az egyetlen mód a tanulásra a gyakorlás, hiába mondja el bárki a sablon mondatokat, ha nem vagy ott a megfelelő pillanatban

    SZERINTEM a legjobb portrék azok, amikor az alany nem tudja, hogy fotózzák (300+ mm required), a beállított fotók többnyire csak igényes igazolványképek...
  • G_ArchAngel #15
    Én ezt hetente hétszer mondtam el neki - mára meguntam...

    Azért a személyfényképezés/portrézás nem gyerekjáték - komolyan kell gyakorolni, tanulni...
  • Yeltzin #14
    érdekes, de nekem is az jön be jobban (ez is azt mutatja, hogy az egyetlen szabály, hogy nincs szabály)

    megjegyzés a kollégának: nem kéne ám az asszonyból viaszfigurát retusálni
  • Princeman #13
    szerintem azért jobb a bal oldali, mert egyedi. Nem a szokványos portré, hanem egy egyedi, érdekes kép. Főleg a cikcakkos árnyékok miatt. A bal oldali olyan mintha egy profi készítette volna, a jobb egy amatőr
    egyik jó képének tűnik...szerintem.