Gábor Zoltán

Hogyan fotózzunk - Városok megörökítése

A digitális géppel rendelkező fotósok legtöbbje városban él, illetve városokat látogat meg utazásai során, így a városok, nevezetességek fotózása az egyik legkedveltebb téma. Lássuk, hogyan oldjuk meg a feladatot!

Beállítások, alapszabályok

Először is felejtsük el a klasszikus családi utazási képeket! Amennyiben mégsem szeretnénk kihagyni azokat, elkészültük után szánjunk egy kis időt a család, feleség, barátnő nélküli fotók készítésére. Egy idegen városban rengeteg látnivaló, téma akad, így nem árt, ha egy egész napot (vagy többet) adunk magunknak a témák megtalálására, a város ritmusának felvételére, a fotók elkészítésére (amennyiben vagyunk annyira elhivatottak).

Fényképezőgépünk beállításait már kiveséztük előző cikkeinkben, de a városi fotózáshoz nem árt néhány alapszabályt betartanunk. Először is, vigyünk magunkkal állványt! Nem jó érzés, mikor alkonyatkor kénytelenek vagyunk abbahagyni a fotózást, hiszen ilyenkor teljesen más arcát mutatják a városok, nevezetességek (pl. kék óra). Amennyiben tükörreflexes gépünk van, nagylátószögű objektívet csavarjunk rá. Kompakt gép esetében lehetőségeinkhez képest használjunk nagylátószögű konvertert, mert a nagy épületeket csak ezekkel az objektívekkel tudjuk egy képbe foglalni.

Klikk ide! Klikk ide!
Klikk a képekre a nagyobb változathoz

Amennyiben napsütésben indulunk útnak, válasszuk a legalacsonyabb ISO-érzékenységet. A mátrix-fénymérés városban a legtöbb témánál jó eredményt ad, de persze dolgozhatunk manuális módban is. Amennyiben szeretnénk a legnagyobb részletességű képet kapni és a fényviszonyok megengedik, lehetőleg válasszunk közepes rekeszértéket (nappal az állvány jó szolgálatot tesz ilyenkor). A fehéregyensúly lehet automata is, de a napfény beállítás is kielégítő, amennyiben süt a nap. Felhős időben természetesen a felhős beállítást válasszuk. Ha gépünk beállításaival végeztünk, irány felkutatni a témákat.

Komponálás

Amennyiben lehetséges, fotózás előtt járjuk körül a témát. Keressük meg a lehető legjobb, legérdekesebb látványt nyújtó helyeket. Ne csak a puszta szemünkkel nézzünk körül, emeljük magunk elé a gépet és a keresőn keresztül komponáljunk. Ha zoommal is rendelkezik az objektív, minden állást próbáljunk ki bezoomolva is. Érdekes és nagyon szép részleteket emelhetünk így ki. Próbáljunk meg olyan fotót készíteni a témáról, amilyet még nem láttunk róla. Persze ez nehéz, de a könnyebbik út nem vezet akkora sikerélményhez. Ha úgy érezzük, feküdjünk le a földre, menjünk olyan közel amennyire tudunk és próbáljuk meg "bogárszemmel" fotózni a témát. Magas épületeknél ez a beállítás még inkább kiemeli az épület méreteit.

Klikk ide! Klikk ide!
Klikk a képekre a nagyobb változathoz

Egy nyaraláson vagy hétvégi kiruccanáson természetesen egyetlen dologból van a legkevesebb, mégpedig az időből. Mindent látni akarunk, de csak pár napunk van rá, és még pihennénk is. Mindezeket figyelembe véve igyekezzünk céltudatosan fotózni. Induljunk el napfelkeltekor, mert a hajnali fények sokkal barátságosabbá, érdekesebbé, színesebbé teszik a városképeket. Természetesen hasonló helyzet áll fenn napnyugtakor. A két időpont közé lehet a vásárolgatást és egyéb - fényképezőgépet nem igénylő - teendőket ütemezni. Kerüljük a déli napfényt (nem csak fotózás szempontjából) és a felhős időt is. Felhős időben minden színtelenebb, szürkébb, élettelen, ráadásul a kevesebb fény miatt hosszabbakat is kell exponálnunk.

Az épületek és nevezetességek fotózásakor nagylátószöggel leszünk a leghatékonyabbak, de ennek is van egy nagy hátránya, amit perspektívatorzításnak hívunk. Minél nagyobb látószöget fog be egy objektív, annál jobban torzítja a teret. Természetesen van olyan helyzet és téma, amit nem tudunk nagylátószög nélkül egy fotóba foglalni, de ha tehetjük próbálkozzunk zoomolni az objektívünkkel. 38 mm-es fókusztávolságnál már jóval kevésbé zavaró ez a hatás, és távolabbról fotózva a témánkat kiegyenesíthetjük a képszéleket. Figyeljünk az előtérre is. Feldobhatjuk képeinket, ha valami érdekeset, jellegzetest komponálunk az előtérbe, így kellemesebbé, tartalmasabbá tehetjük fotóinkat.

Klikk ide! Klikk ide!
Klikk a képekre a nagyobb változathoz

Fontos szempont a fény iránya. A déli napsütés egyrészt hűvösebb színeket eredményez, másrészt nem képez izgalmas árnyékokat. Ha lehet a napnak háttal készítsük fotóinkat, mikor az pont megvilágítja témánkat. Kerüljük az árnyékos, semmitmondó felületek fényképezését, unalmas tucatfotókkal bővül csak memóriakártyánk. Egy, a lemenő nap által megvilágított nevezetes épület részletei ilyenkor tűnnek ki igazán, ilyenkor láthatók a fény és az építészet legszebb gyümölcsei, amiket vétek lenne nem lefotózni. Szeretném felhívni a figyelmet, hogy egyes nevezetességek fotózását TILOS állvánnyal végezni, mivel egyes helyeken ez már profi fényképezésnek számít, és engedélyköteles. Sajnos az nem érdekli a helyi szerveket, hogy amatőr, utazási fotókat készítünk. Ha figyelmeztetnek minket, tegyük el az állványt és igyekezzünk megoldani a témát kézből.

Éjszaka a városban

Ha éjszaka nem szórakozni megyünk, vegyük vállunkra az állványt és induljunk fotózni. A város fényei, a forgalom, a nevezetes épületek világítása ordít a hosszúexpós fotózásért. Akinek lehetősége van rá, vigyen magával távkioldót is. Mivel úgyis hosszú exponálásokkal érjük el a kívánt hatást, ilyenkor is érdemes az érzékenységet a legalacsonyabb beállításon hagyni a képzaj csökkentése végett. Aki teheti, rekeszelje le a gépet, így még hosszabb expozíciókat készíthetünk, ami pl. a járművek mozgását teszi érdekesebbé. Ilyen esetekben a beépített éjszakai motívumprogramok nem minden esetben képesek megoldani a feladatot, így ha tehetjük, végezzük az exponálást manuálisan.

Klikk ide! Klikk ide!
Klikk a képekre a nagyobb változathoz

Hogy mikor érdemes ezeket használni? Rekeszautomatikát olyan esetekben használjuk, mikor egy adott záridőre van szükségünk, és nem szeretnénk, ha gépünk automatikája mindig más záridőt állítana be, viszont a rekesz értéke számunkra közömbös. Ilyen témákból általában kevesebb adódik (pl. sportfotózás), hiszen a rekeszérték beállítása legalább olyan fontos a végeredményt tekintve, mint a záridő beállítása, és ekkor már manuális módban érdemes fényképezni. Időautomatikát már több helyzetben használhatunk. Amennyiben csupán egy adott (pl. a legtágabb) rekeszértékre van szükségünk nyugodtan rábízhatjuk gépünkre a záridő meghatározását, nekünk csak a mindenkori rekeszértéket kell belőnünk, hiszen az automatikát erre találták ki.

A kivilágított épületek, hidak, szobrok fotózásakor figyeljünk a reflektorokra, amik - ha túl hosszú záridőt választunk - nagyon hamar kiéghetnek fotóinkon. Amennyiben sétáló emberek zavarnak bele képünkbe ne csüggedjünk, inkább rekeszeljük le jobban a gépet és így hosszabb záridőt használva eltüntethetjük a sétáló embereket a fotóról. Mivel kevés fénynél az autófókusz nehezen dolgozik, jobban járunk ha magunk állítjuk be az élességet is, amennyiben gépünk erre lehetőséget ad. Ha mégis autófókuszt használunk, válasszunk egyetlen fókuszpontot, kapcsoljuk ki a dinamikus élességállítást, így a gép a helyes élességet fogja beállítani.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • kishell #19
    nem ps, csak sok kontraszt és kevés szín
  • Cat 02 #18
    http://www.sg.hu/kep/2006_04/0404_varos7.jpg

    ez nem PS ? :D
  • Blasta #17
    Huh, ha ennyiért tervezel gépet venni, akkor azt a 717-es sony-t felejtsd el! Gyere át ebbe a topikba, itt sokan segítenek Neked választani, csak írd le az igényeidet és hogy mennyit szánnál rá!
  • rosemberg #16
    Canon-t nézegettem én is meg láttam a Fuji finepixet is egész jó árba nem tudom a pontos tipúsát mert boltba néztem és nem jegyeztem meg de olyan 100-130 ezernél nem hiszem hogy komolyabb kell nekem.
    Szerintem azok is tudnak olyan dolgot amit nem fogok kihasználni soha.
  • Blasta #15
    Az attól függ, hogy milyen másik gépet nézel ki, ami nem SOny-Zeiss gyártmány!
    Egy jó minőségű Canon vagy Nikon lencse van olyan jó mint a Zeiss, de persze ez is típusfüggő. A 717-es Sonyról akkoriban jókat mondtak, de már igencsak elszállt felette az idő. És láttam már szar minőségű Zeiss objektívvel szerelt gépet is (Sony DSC828)
  • rosemberg #14
    SON DSC-F717 tipusu de közbe találtam egy oldalt ahol irták :5 megaixel, 5x/10x zoom, Carl Zeiss optika, MS/MS-Pro, MPEG HQX, USB/AV-ki, Hologram AF, Nightshot (éjszakai felvétel) üzemmód, kézi beállítások, elforgatható objektív, 58 mm átmérő, Stamina akku 210 perc, 32MB MS.
    Persze nem is vagyok benne biztos hogy ennyit áldozok egy fényképezőre.
  • rosemberg #13
    Köszi rendes vagy de igazából azt szerettem volna megtudni csak lehet hogy nem jól fogalmaztam.Mi a külömség a sima 12x-es optikai zoom meg a Carl Zeis optika között.Tehát nekem laikusnak fog valami külömbség látszani a képeken vagy csak a vájt szemüek látják a külömbséget?
  • DKm #12
    A Carl Zeiss egy optikai lencséket kutató és fejlesztő vállalat ami világhírű. Tehát amelyik gépre az van ráírva, hogy Carl Zeiss, azt Carl Zeiss márkájű optikai lencsével láttak el. Bővebb információt ezen az oldalon találsz. (ui.: Ha nem tudod, melyik gép milyen zoomátfogással rendelkezik, akkor írd meg a kinézett gép típusát.)
  • Blasta #11
    Szia!

    Parancsolj
    A Sony gépeihez az igen nívós Carl Zeiss cég szállítja az objektíveket.
    Ahány gép, annyi objektív, de ezen az oldalon megtelálsz minden infót a keresett gépről.
  • rosemberg #10
    Sziasztok
    Meg tudná nekem valaki mondani hogy mi az a CARL ZEIS OPTIKA?
    Szeretnék egy fényképezőt és ez volt odaírva de nem tom mit jelent és a neten csak távcsövet találtam ami ilyen optikás.
    De sajna ott se írnak arról hogy mit jelent csak dicsérik.
    igazából az érdekel mért nincs feltüntetve ennél a gépnél ,hogy hányszoros optikai zoom-al rendelkezik mindenhol feltüntetik de itt csak ezt írták,hogy carl zeis optika.
    Kössz előre is ha valaki tudna felhomályositást vagy egy linket.