Gyurkity Péter

Véget ért a Sony BMG elleni rootkit-per

A szövetségi bíróság jóváhagyásával létrejött a megállapodás a kiadó és a másolásvédelmet kifogásoló tábor között. A Sony köteles ingyenes letöltésekkel, illetve készpénzzel kárpótolni az összes pórul járt vásárlót.

A perben közvetítő Electronic Frontier Foundation beszámolója szerint a szövetségi bíró rábólintott a megállapodásra, így lezárulhat a a kiadó ellen indított összevont per. A korábbi lépéseken túlmenően a Sony BMG az összes, kártérítési igényét idejében benyújtó vásárlót köteles kárpótolni, és alternatív módon eljuttatnia hozzájuk a CD lemezen megvásárolt tartalmakat. A kiadó elégedett a döntéssel.

A megállapodás értelmében a 2003. augusztus 1. után megvásárolt, az időközben leleplezett rootkittel ellátott zenei CD-k után kárpótlás jár. A pórul járt vásárlók bejelenthetik igényüket, amelynek a vállalat köteles eleget tenni. Ez lehet másolásvédelem nélküli másodpéldány, ingyenes letöltési lehetőség, illetve közvetlen készpénzes kárpótlás. A kiadó emellett végleg leállítja az XCP és Mediamax szoftverekkel kiegészített albumok sorozatgyártását, visszahívja a még kinn lévő példányokat és további lépésekkel biztosítja, hogy hasonló eset ne fordulhasson elő.

A Sony BMG által alkalmazott újfajta másolásvédelemről tavaly novemberben láttak napvilágot az első hírek. Ekkor még nem sejthettük, hogy a cég egy rootkitet alkalmazott, amely nagy segítségére volt az internetes támadóknak a védtelen PC-k feltörésében - emlékezetes volt Thomas Hesse, a globális digitális üzleti tevékenységéért felelős elnök kijelentése, miszerint ha az emberek nagy része nem tudja, mi az a rootkit, nem is kell aggódnia miatta. A most véget ért New-York-i per mintegy másfél tucat korábbi eljárás összevonásaként keletkezett, az EFF bábáskodásával.

A kiadó most vállalta, hogy 2007 végéig - a megállapodás lejártáig - független szakértővel vizsgáltatja be új másolásvédelmi eljárásait, amelyekről a kiadványokon is közöl némi információt. A cégnél elégedetten nyilatkoztak a per lezárásáról, ám még nem dőlhetnek hátra, hiszen a decemberben indult texasi per tovább folytatódik.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • dez #33
    (Hasonlóan differenciált jeles érpárokkal dolgozik pl. az UTP, SCSI [nem tudom, hányastól] is.)
  • dez #32
    ATRAC (alap)? De hiszen az nem lossless... (Csak az Advanced Lossless.) Így aztán biztos az eredetit kapod. :)

    Leírtam, alapvetően mi a jó az AES/EBU-ban (hosszú kábel). Ezt azzal éri el, hogy az egyik ér nem a föld, mint az SPDIF-nél, hanem az invertált jel (többek között épp az invertálás [és a másik oldali egyesítés] visz be olyan problémákat, ami az igazi high-end-ben már túl sok). Így a külső elektromágneses zavarokat ki lehet küszöbölni (a feszkülönbség szinte mindig ugyanannyi lesz a két kábel között, mert a külső zaj egyformán hat rájuk), amit egy hosszú kábel felvesz. A lehetőségek hiányos felmérése, ha 50cm-es összeköttetéshez használjuk (egy jó SPDIF helyett), csak "mert ez profi".

    SPDIF és SPDIF lehet eléggé más. Ebből is van consumer és profi változat (egyszerű kondis csatolás vagy trafós, a trafó jó vagy rossz, stb.). És egyéb dolgokat is meg lehet oldani rosszul vagy jól. Továbbá lehet beiktatni reclockingot (ennek jobb/egyszerűbb változatait csak egyes profi/high-end eszközökben alkalmazzák, és egy consumer forrásból is elég jó minőséget hoz ki, mert nagyrészt kiküszöböli a jittert - a megoldás jóságától függően).
  • DanyyX #31
    MD, az tulajdonképpen annyival jobb, hogy saját kódoló algoritmust használ (ATRAC).

    Jobb karik alatt ilyen E-Mu, Focusrite vagy pl. Apogee karikra gondoltam, bár az Apogee külső konverteres és elég húzós egy olyan cucc.

    Nem tudom, hogy mit értesz high-end módon megoldott s/pdif alatt, mert az s/pdif az s/pdif. AES/EBU-t használja minden valamire való studio, meg mi is még live hangosításnál is, meg az az úgymond 'ipari' standard.
  • dez #30
    Ja, az a pc közbeiktatása nélküli (kiv. biz. profi kártyák) átírás persze jó lehet. (Bár hallottam ilyet, hogy másolásvédett lemeznél nem jött ki az spdif.)

    De így sem kapod feltétlenül 100%-ra ugyanazt. Mivel az író olyan ütemben írja az adatot, ahogy kapja (nincs reclocking), és a sima lejátszók eléggé jitteres jelet küldenek (a mintavételi értékek nem teljesen pontos ütemben jönnek).

    Bár legalább ezt a CD-t már pc-n is be lehet olvasni (digitális adatként, hangkaris buherálás felejtős), és egy file esetén nincs jitter-probléma (nincs idő, csak a számsor) [hacsak nem volt olyan nagy, hogy adathibát is okozott].
  • dez #29
    Akkor elmondanám, hogy az AES/EBU csak hosszú kábel esetén tud jobb lenni, mint egy high-end módon megoldott spdif, amúgy meg gyengébb. (Persze nyilván egy kommersz spdif az más kategória.) Az elektronikai részletekbe most nem mennék bele.
  • dez #28
    Kár, hogy nem is olvastad el, amit írtam. A nem-profi hangkarik többsége (incl. Live, Audigyk) az spdif bemeneten beküldött hangot is SRC-zi 48kHz-re! (Lejátszáskor 2x-es SRC is bejátszik [44.1{file}->48{DSP}->44.1{spdif-out}].) Ezek közül a Creative kártyák különösen rossz minőségű SRC-vel rendelkeznek... (A3-on egy fokkal jobb, de messze van a fél-profizmustól is.)

    Csak az X-fi (de ez is csak akkor, ha kimondottan ilyen üzemmódra állítják), és pár egyéb (nem AC97 alapú) kártya tud bit-helyes spdif átvitelt, vagy legalább SRC nélküli átvitelt.

    (Az MD-t nem ismerem, de mintha az is 48kHz-es lenne, nem tudom.)

    "PC-vel alap eszközökkel nem lehet normális minőségű hanganyagot produkálni. Legalábbis ami megüti az audioCD szintjét, olyat biztos nem."

    Hát ezt mondom én is, de ezzel ellentmondasz annak, amit a hsz elején írtál.
  • DanyyX #27
    Jah, és egy live vagy egy audigy hangkari az audioCD minőséghez képest nem az igazi. Amúgy s/pdif csak home szabvány, az igazi az AES/EBU, de ilyet kommersz cuccokban nem talál az ember.
  • DanyyX #26
    Nah, akkor mondok vmit CD-vel kapcsolatban.
    Fogom a sima asztali CD lejátszót. Lejátszok vele egy akármilyen másolásvédett audioCD-t és kijön belőle az analóg audiojel (mert ugye analóg CD lejátszót nem érinti a másolásvédelem), vagy a akár koaxdigit, vagy opto, lényegében teljesen mind1, de ottvan a hangjel. Ráakasztok egy MD-t vagy egy akármilyen DSP-s hangkarit, vagy bármit, és az eredeti CD minőségében megvan a hanganyag. Itt akkor kapsz szar minőséget, ha alapbol szarul van masterelve a CD. Ilyen sajnos előfordul a balfasz hangmérnökök, vagy szar stúdiók miatt...

    És nem kell semmi féle PC-s meg mp3-as szórakozás, meg program meg pitekkel való variálás.

    Sőt. Létezik egy olyan eszköz is, hogy analóg CD-író. Én special ezzel szoktam másolni akár CD-t, akár MD-t. Fogom a koaxdigitet, összekötöm 1 szem kábellel, és 100%-ban ugyanazt kapom, mint ami az eredeti hanghordozón volt.
    PC-vel alap eszközökkel nem lehet normális minőségű hanganyagot produkálni. Legalábbis ami megüti az audioCD szintjét, olyat biztos nem.
  • dez #25
    A DVD-t nem nagyon ismerem, de pl. audio-CD-knél az egyik elterjedt másolásvédelem a pitekkel manipulál. És azokat nem tudod 1:1-ben átmásolni pc-vel. Esetleg egy spéci hw-rel, de ilyenről még nem hallottam.
    A másik a minőség: nem mindegy, hogy pontosan az eredeti minőséget kapod, vagy ilyen-olyan átalakításokon ment át a cucc. Már jópár gyenge másolatot hallottam ilyen védett CD-kről. (Pl. Live és Audigy 1-2-3 kártyák elrontják az spdifen beküldött hangot is. Az újra-digizés főleg rossz.)
  • DanyyX #24
    A másolásvédelemmel egy a baj:

    Ha valamit le lehet játszani, akkor másolni is lehet. Legalábbis ez eddig így volt és nem hinném, hogy sokban változni fog. Akár hardveres, akár szoftveres megoldással, de midig is ki fogják küszöbölni az úgymond másolásvédelmi eljárást. Mert ha lejátszani le tudom és látható képet, vagy hallható hangot tudok belőle produkálni, akkor azt le is fogom tudni másolni. Ennyi.