SG.hu
Ritkán frissitik a közcélú honlapokat
A közszférát továbbra is a hagyományos technológiákkal karbantartott, ritkán frissített honlapok jellemzik, és az oldalak "nyelvtudása" sem javult.
A BellResearch adatai szerint mintegy 7100 hazai intézmény van jelen saját honlappal a világhálón. Elemzőik részletesen vizsgálták a közszféra weboldalainak technológiai és tartalmi jellemzőit, illetve az online megoldások, szolgáltatások kiépítését. Jelentésük szerint az intézményi honlapok technológiai háttere az elmúlt egy évben nem változott számottevően. Az oldalak több mint fele továbbra is teljes egészében egyedileg programozott, statikus html-oldalakból épül fel, a "hagyományos" megoldás dominanciája különösen az oktatási szférában jellemző.
Kisebb vagy nagyobb részben dinamikus tartalomkezelést a szervezetek alig több mint egyharmadánál találunk: minden negyedik honlapon alkalmaznak valamilyen megoldást a gyakran frissülő elemek szerkesztésére és megjelenítésére, de valódi, a honlap egészére kiterjedő tartalom-adminisztrációs rendszer az intézmények csak kevesebb mint egytizedénél, jellemzően szinte csak a központi vagy az önkormányzati forrásokból gazdálkodó körben áll az online megjelenés mögött; integrált szervezeti portálmegoldással pedig csak elvétve, szinte csak a központi költségvetési szegmensben találkozhatunk.
Az intézmények honlapfrissítési gyakorlata az elmúlt periódusban némiképp javult, de a weboldalak többsége továbbra is nélkülözi az igazán friss, aktuális tartalmakat. A szervezetek egynegyede legalább heti rendszerességgel rak fel új anyagokat a weboldalára, de minden harmadik intézmény csak havonta egy vagy néhány alkalommal, 42 százalékuk pedig ennél is ritkábban frissít. Aktualitásukat tekintve a központi költségvetési forrásokból gazdálkodó szervezetek honlapjai állnak az élen: közel minden harmadikon naponta [vagy akár gyakrabban], több mint 50 százalékukon pedig legalább hetente jelennek meg friss információk. Ezzel szemben az oktatási szféra intézményeinek közel 80 százaléka csak havonta vagy ritkábban aktualizálja oldalait.
A központi költségvetési forrásokból gazdálkodó körben a honlappal rendelkező szervezetek 69 százaléka lát el ügyfélkezelési feladatokat. Weboldalaik egyharmada csupán információkat, leírásokat közöl, további egyharmaduk pedig űrlapok, formanyomtatványok letöltésére is lehetőséget kínál - ezek online kitöltése viszont csak 13 százaléknál lehetséges. Minden negyedik honlapon e-mailes vagy egyéb kapcsolat létesíthető az ügyintézővel. A központi intézmények honlapjainak 29 százaléka viszont még egyáltalán nem támogatja az online ügyintézést, míg ugyanez az arány az önkormányzati körben 54 százalék.
A nyelvek terén az előző felmérés óta eltelt időszakban nem sokat javult a helyzet. A 7100 honlapból alig 2000 kínál idegen nyelvű tartalmakat, igaz, az egy évvel korábbi állapottal szemben most már az oldalak többsége érhető el idegen nyelven. A helyzet a központi szegmensben a legjobb [61 százalékos az arány], az egészségügyben viszont a honlapok mindössze 16 százaléka olvasható idegen nyelven.
A BellResearch adatai szerint mintegy 7100 hazai intézmény van jelen saját honlappal a világhálón. Elemzőik részletesen vizsgálták a közszféra weboldalainak technológiai és tartalmi jellemzőit, illetve az online megoldások, szolgáltatások kiépítését. Jelentésük szerint az intézményi honlapok technológiai háttere az elmúlt egy évben nem változott számottevően. Az oldalak több mint fele továbbra is teljes egészében egyedileg programozott, statikus html-oldalakból épül fel, a "hagyományos" megoldás dominanciája különösen az oktatási szférában jellemző.
Kisebb vagy nagyobb részben dinamikus tartalomkezelést a szervezetek alig több mint egyharmadánál találunk: minden negyedik honlapon alkalmaznak valamilyen megoldást a gyakran frissülő elemek szerkesztésére és megjelenítésére, de valódi, a honlap egészére kiterjedő tartalom-adminisztrációs rendszer az intézmények csak kevesebb mint egytizedénél, jellemzően szinte csak a központi vagy az önkormányzati forrásokból gazdálkodó körben áll az online megjelenés mögött; integrált szervezeti portálmegoldással pedig csak elvétve, szinte csak a központi költségvetési szegmensben találkozhatunk.
Az intézmények honlapfrissítési gyakorlata az elmúlt periódusban némiképp javult, de a weboldalak többsége továbbra is nélkülözi az igazán friss, aktuális tartalmakat. A szervezetek egynegyede legalább heti rendszerességgel rak fel új anyagokat a weboldalára, de minden harmadik intézmény csak havonta egy vagy néhány alkalommal, 42 százalékuk pedig ennél is ritkábban frissít. Aktualitásukat tekintve a központi költségvetési forrásokból gazdálkodó szervezetek honlapjai állnak az élen: közel minden harmadikon naponta [vagy akár gyakrabban], több mint 50 százalékukon pedig legalább hetente jelennek meg friss információk. Ezzel szemben az oktatási szféra intézményeinek közel 80 százaléka csak havonta vagy ritkábban aktualizálja oldalait.
A központi költségvetési forrásokból gazdálkodó körben a honlappal rendelkező szervezetek 69 százaléka lát el ügyfélkezelési feladatokat. Weboldalaik egyharmada csupán információkat, leírásokat közöl, további egyharmaduk pedig űrlapok, formanyomtatványok letöltésére is lehetőséget kínál - ezek online kitöltése viszont csak 13 százaléknál lehetséges. Minden negyedik honlapon e-mailes vagy egyéb kapcsolat létesíthető az ügyintézővel. A központi intézmények honlapjainak 29 százaléka viszont még egyáltalán nem támogatja az online ügyintézést, míg ugyanez az arány az önkormányzati körben 54 százalék.
A nyelvek terén az előző felmérés óta eltelt időszakban nem sokat javult a helyzet. A 7100 honlapból alig 2000 kínál idegen nyelvű tartalmakat, igaz, az egy évvel korábbi állapottal szemben most már az oldalak többsége érhető el idegen nyelven. A helyzet a központi szegmensben a legjobb [61 százalékos az arány], az egészségügyben viszont a honlapok mindössze 16 százaléka olvasható idegen nyelven.