Gyurkity Péter
Elhunyt az AltaVista egykori fejlesztője
42 éves korában elhunyt Paul A Flaherty, aki a kilencvenes évek közepén ötleteivel nagyban hozzájárult az első népszerű internetes kereső elterjedéséhez. Gyermeke mára visszasüllyedt a névtelenségbe.
Flaherty március 16-án szívrohamban halt meg Kaliforniában, nem messze egykori munkaadója, a Digital Equipment Lab székhelyétől, ahol valamivel több, mint egy évtizede megszületett a világháló első népszerű kereső technológiája. Az AltaVista a kilencvenes évek közepének sikertörténete volt, mára azonban eltűnt a süllyesztőben.
A szakember 1994-ben végzett a Stanford Egyetemen, majd rövidesen csatlakozott a Digital cég Network Systems Laboratory részlegéhez, ahol két másik kollégájával közösen hozzálátott egy internetes kereső megalkotásához. Munkájukat rövid időn belül siker koronázta: az AltaVista igen népszerűvé vált a gyorsan bővülő világhálón, és 1996 második felében már napi 20 millió keresést bonyolított le. Érdekes, hogy a céget nagy meglepetésként érte a siker: ők eleinte saját hardver termékeik népszerűsítésére szánták az oldalt, és csak a gyorsan emelkedő látogatottság miatt változtattak az elgondoláson.
Talán ez a gondolkodásmód okozta, hogy az AltaVista – a Google-lal ellentétben - sosem vált igazán jól menő üzletté. Bár a siker láttán felmerült, hogy a tőzsdére mennek a névvel, a Digitalnak meggyűlt a baja a befektetőkkel, így a terv nem valósult meg. A céget később a Compaq Computer vásárolta fel a doménnel együtt, amely csak ez utóbbiért 3,3 millió dollárt fizetett. A vállalat azonban nem találta meg számítását, és továbbadta a nevet a HP-nak, amely idővel szintén megszabadult tőle – a doménnév végül a CMGI internetes befektetési cégnél kötött ki. Az AltaVista ma is létezik, ám nem tartozik a sűrűn látogatott, igazán népszerű internetes oldalak táborába.
Flaherty szintén tovább lépett, és tanácsadóként kereste boldogulását. Weboldalán érdekes bejegyzést hagyott hátra: a szakember úgy gondolta, hogy az internet egy évtized alatt óriási változáson ment keresztül ám ez a pozitívumok mellett negatív hatással is járt. „Az internetes közösség is megváltozott, ma már nemcsak kutatók kis csoportját foglalja magában, hanem gyakorlatilag mindenkit. Technikailag ez előrelépést jelentett, ám ezzel egy időben elvesztette kisvárosi jellegét. Változnak az idők” - így szól az egykori fejlesztő „utolsó mondata”.
Flaherty március 16-án szívrohamban halt meg Kaliforniában, nem messze egykori munkaadója, a Digital Equipment Lab székhelyétől, ahol valamivel több, mint egy évtizede megszületett a világháló első népszerű kereső technológiája. Az AltaVista a kilencvenes évek közepének sikertörténete volt, mára azonban eltűnt a süllyesztőben.
A szakember 1994-ben végzett a Stanford Egyetemen, majd rövidesen csatlakozott a Digital cég Network Systems Laboratory részlegéhez, ahol két másik kollégájával közösen hozzálátott egy internetes kereső megalkotásához. Munkájukat rövid időn belül siker koronázta: az AltaVista igen népszerűvé vált a gyorsan bővülő világhálón, és 1996 második felében már napi 20 millió keresést bonyolított le. Érdekes, hogy a céget nagy meglepetésként érte a siker: ők eleinte saját hardver termékeik népszerűsítésére szánták az oldalt, és csak a gyorsan emelkedő látogatottság miatt változtattak az elgondoláson.
Talán ez a gondolkodásmód okozta, hogy az AltaVista – a Google-lal ellentétben - sosem vált igazán jól menő üzletté. Bár a siker láttán felmerült, hogy a tőzsdére mennek a névvel, a Digitalnak meggyűlt a baja a befektetőkkel, így a terv nem valósult meg. A céget később a Compaq Computer vásárolta fel a doménnel együtt, amely csak ez utóbbiért 3,3 millió dollárt fizetett. A vállalat azonban nem találta meg számítását, és továbbadta a nevet a HP-nak, amely idővel szintén megszabadult tőle – a doménnév végül a CMGI internetes befektetési cégnél kötött ki. Az AltaVista ma is létezik, ám nem tartozik a sűrűn látogatott, igazán népszerű internetes oldalak táborába.
Flaherty szintén tovább lépett, és tanácsadóként kereste boldogulását. Weboldalán érdekes bejegyzést hagyott hátra: a szakember úgy gondolta, hogy az internet egy évtized alatt óriási változáson ment keresztül ám ez a pozitívumok mellett negatív hatással is járt. „Az internetes közösség is megváltozott, ma már nemcsak kutatók kis csoportját foglalja magában, hanem gyakorlatilag mindenkit. Technikailag ez előrelépést jelentett, ám ezzel egy időben elvesztette kisvárosi jellegét. Változnak az idők” - így szól az egykori fejlesztő „utolsó mondata”.