Gyurkity Péter
Csalással vádolják az internetes keresőket
A Google 90 millió dollárral csitítaná le azon hirdetőket, amelyek csalást sejtenek a célzott keresések és a pay-per-click reklámok kezelésében. A Yahoo felkészült és a bíróságon is megvédené álláspontját.
Az ügy egészen tavaly februárig nyúlik vissza, amikoris több tengerentúli cég azzal vádolta meg a hirdetéseket lebonyolító és azokból haszonra szert tevő keresőket, hogy nem tesznek semmit a csalások ellen. A vita az úgynevezett pay-per-click hirdetések körül támadt, amelyeknél a kattintások száma után hajtanak bevételt a kisebb-nagyobb keresőcégek, mint a Google, a Yahoo, vagy akár a Walt Disney. Az Arkansas államból kiinduló per nemcsak az érintett vállalatok magatartását, stratégiáját, hanem - 2002-ig visszamenően - egész üzleti modelljét megkérdőjelezi, mondván, hogy mesterségesen felsrófolt adatokkal növelték bevételeiket.
A csalás a következőképpen realizálódik: a hirdető elhelyezi reklámját, amire azután bizonyos személyek, csoportok, vagy akár internetes botok (automaták) kattintgatnak éjt nappallá téve, megugrasztva a látogatottsági adatokat. Mivel a keresők a kattintások után szereznek bevételt a hirdetésekből (a Google bevételeinek 97 százaléka innen ered), ez az eljárás jókora profitot jelent számukra. Nem is kell feltétlenül részt venniük a csalásban, elég, ha csak hallgatólagosan elfogadják a probléma létezését. Az érintett keresőcégek többsége, így a Google is biztosít visszatérítési lehetőséget az esetleges panaszok esetén, ám ez nem elégítette ki a másik tábort, amely a Lane's Gifts and Collectibles vezetésével felelősségre vonásukat követelte.
A Google részéről Nicole Wong szolgált újdonságokkal bejegyzésében, amelyből kiderül, hogy sikerült megállapodásra jutniuk több céggel az anyagiakat illetően. Eszerint összesen 90 millió dollár értékben kárpótolnák a perben érintett vállalatokat, amely szerintük elegendő az esetleges károk megtérítésére, a sérelmek orvoslására. Ez a teljes összeg: a panaszosok a perrel kapcsolatos költségeik megtérítésében, illetve újabb hirdetési lehetőségekben reménykedhetnek, készpénzről nem esett szó. A Google kezdeményezésében partnerei, az America Online és az Ask.com is érintettek, amelyeket már az eredeti beadványban is megneveztek. A bíróság még nem hagyta jóvá az egyezséget, ám ennek bekövetkezte után hivatalossá válik a megállapodás.
A Yahoo szóvivője, Gaude Paez annyit árult el, hogy cége továbbra is kész együttműködni, ám szilárdan kitart saját politikája és módszerei mellett és szükség esetén álláspontját a bíróságon is megvédi.
Az ügy egészen tavaly februárig nyúlik vissza, amikoris több tengerentúli cég azzal vádolta meg a hirdetéseket lebonyolító és azokból haszonra szert tevő keresőket, hogy nem tesznek semmit a csalások ellen. A vita az úgynevezett pay-per-click hirdetések körül támadt, amelyeknél a kattintások száma után hajtanak bevételt a kisebb-nagyobb keresőcégek, mint a Google, a Yahoo, vagy akár a Walt Disney. Az Arkansas államból kiinduló per nemcsak az érintett vállalatok magatartását, stratégiáját, hanem - 2002-ig visszamenően - egész üzleti modelljét megkérdőjelezi, mondván, hogy mesterségesen felsrófolt adatokkal növelték bevételeiket.
A csalás a következőképpen realizálódik: a hirdető elhelyezi reklámját, amire azután bizonyos személyek, csoportok, vagy akár internetes botok (automaták) kattintgatnak éjt nappallá téve, megugrasztva a látogatottsági adatokat. Mivel a keresők a kattintások után szereznek bevételt a hirdetésekből (a Google bevételeinek 97 százaléka innen ered), ez az eljárás jókora profitot jelent számukra. Nem is kell feltétlenül részt venniük a csalásban, elég, ha csak hallgatólagosan elfogadják a probléma létezését. Az érintett keresőcégek többsége, így a Google is biztosít visszatérítési lehetőséget az esetleges panaszok esetén, ám ez nem elégítette ki a másik tábort, amely a Lane's Gifts and Collectibles vezetésével felelősségre vonásukat követelte.
A Google részéről Nicole Wong szolgált újdonságokkal bejegyzésében, amelyből kiderül, hogy sikerült megállapodásra jutniuk több céggel az anyagiakat illetően. Eszerint összesen 90 millió dollár értékben kárpótolnák a perben érintett vállalatokat, amely szerintük elegendő az esetleges károk megtérítésére, a sérelmek orvoslására. Ez a teljes összeg: a panaszosok a perrel kapcsolatos költségeik megtérítésében, illetve újabb hirdetési lehetőségekben reménykedhetnek, készpénzről nem esett szó. A Google kezdeményezésében partnerei, az America Online és az Ask.com is érintettek, amelyeket már az eredeti beadványban is megneveztek. A bíróság még nem hagyta jóvá az egyezséget, ám ennek bekövetkezte után hivatalossá válik a megállapodás.
A Yahoo szóvivője, Gaude Paez annyit árult el, hogy cége továbbra is kész együttműködni, ám szilárdan kitart saját politikája és módszerei mellett és szükség esetén álláspontját a bíróságon is megvédi.