Gyurkity Péter

Csalással vádolják az internetes keresőket

A Google 90 millió dollárral csitítaná le azon hirdetőket, amelyek csalást sejtenek a célzott keresések és a pay-per-click reklámok kezelésében. A Yahoo felkészült és a bíróságon is megvédené álláspontját.

Az ügy egészen tavaly februárig nyúlik vissza, amikoris több tengerentúli cég azzal vádolta meg a hirdetéseket lebonyolító és azokból haszonra szert tevő keresőket, hogy nem tesznek semmit a csalások ellen. A vita az úgynevezett pay-per-click hirdetések körül támadt, amelyeknél a kattintások száma után hajtanak bevételt a kisebb-nagyobb keresőcégek, mint a Google, a Yahoo, vagy akár a Walt Disney. Az Arkansas államból kiinduló per nemcsak az érintett vállalatok magatartását, stratégiáját, hanem - 2002-ig visszamenően - egész üzleti modelljét megkérdőjelezi, mondván, hogy mesterségesen felsrófolt adatokkal növelték bevételeiket.

A csalás a következőképpen realizálódik: a hirdető elhelyezi reklámját, amire azután bizonyos személyek, csoportok, vagy akár internetes botok (automaták) kattintgatnak éjt nappallá téve, megugrasztva a látogatottsági adatokat. Mivel a keresők a kattintások után szereznek bevételt a hirdetésekből (a Google bevételeinek 97 százaléka innen ered), ez az eljárás jókora profitot jelent számukra. Nem is kell feltétlenül részt venniük a csalásban, elég, ha csak hallgatólagosan elfogadják a probléma létezését. Az érintett keresőcégek többsége, így a Google is biztosít visszatérítési lehetőséget az esetleges panaszok esetén, ám ez nem elégítette ki a másik tábort, amely a Lane's Gifts and Collectibles vezetésével felelősségre vonásukat követelte.

A Google részéről Nicole Wong szolgált újdonságokkal bejegyzésében, amelyből kiderül, hogy sikerült megállapodásra jutniuk több céggel az anyagiakat illetően. Eszerint összesen 90 millió dollár értékben kárpótolnák a perben érintett vállalatokat, amely szerintük elegendő az esetleges károk megtérítésére, a sérelmek orvoslására. Ez a teljes összeg: a panaszosok a perrel kapcsolatos költségeik megtérítésében, illetve újabb hirdetési lehetőségekben reménykedhetnek, készpénzről nem esett szó. A Google kezdeményezésében partnerei, az America Online és az Ask.com is érintettek, amelyeket már az eredeti beadványban is megneveztek. A bíróság még nem hagyta jóvá az egyezséget, ám ennek bekövetkezte után hivatalossá válik a megállapodás.

A Yahoo szóvivője, Gaude Paez annyit árult el, hogy cége továbbra is kész együttműködni, ám szilárdan kitart saját politikája és módszerei mellett és szükség esetén álláspontját a bíróságon is megvédi.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • Komolytalan #4
    Na, azért nem kell a google-t védeni. Az hogy a valósnál több kattintás érkezett egy hirdetésre az a googlenak jó, meg annak, akinek az oldalán megjelent az adott hirdetés. Viszont a google-adsnak ugye létfeltétele az, hogy azoknak az oldalaknak akik bannerhelyet áldoznak rá, az átlagosnál magasabb átkattintási arányt tudjon mutatni. Ha kevesebb pénz van google-ads-ból mint mondjuk egy hagyományos bannerből, akkor senki se fogja felrakni, így google-nak nem lesz pénze. Namost logikus, hogy 1 ratyi szöveges hirdetésre, amiben vascsőkereskedés hirdet kevésbé fog kattintani az ember mint egy playboynyuszival tuningolt animált színes-szagos bannerre. Erre googlenál is rájöttek, és megturbózták kicsit az átkattintásokat, vagyis készítettek (készíttettek) rá robotot, vagy esetleg vírust+zombi hálózatot, aki kattogott az ő reklámaikra. Valószínűleg gyenge volt az algoritumos, mondjuk sokszor kattintott ugyanarra a reklámra adott ipről, így egy hirdető kiszúrta, hogy az a sok-sok% átkattintási arány amit a google mond nekik, és ami alapján ő fizet, az egy nagy büdös kamu, fele, vagy tizede se igaz.
  • Cactus #3
    Mindegyik irigykedi a Google hirtelen sikerei miatt. Nyílván cseszegetni kell, nehogy már felhőtlen legyen az öröm.
    Lassan ezek a hírek sem fognak senkit sem érdekelni.
  • sonicXX #2
    "ám szilárdan kitart saját politikája és módszerei mellett és szükség esetén álláspontját a bíróságon is megvédi"

    Vagyis nincs annyi pénzük mint a Google-nek.
  • silanor #1
    Azert jo lenne ha pl olyan reklamok se szerepelnenek amik illegalisak. Ugyanis volt fent olyan hirdetes amin illegalis softwareket arultak, valamivel olcsobban mint az eredeti ar. Ez is onnan derult ki, hogy illegalis, hogy irtam a gyartonak, hogy lehet-e onnan vasarolni. Amugy a https://www.degreedownloads.net/main/index.php-rol van szo, ami azert nem egy warez site-nak tunik elsore. Az ilyeneket kene kiirtani.