Napi Online

Nyitott kapuk az e-csalásra?

Számos, az esetleges visszaélésekkel kapcsolatos kérdés még tisztázatlan az e-adózás körül.

Május elejéig még körülbelül 38 ezer vállalkozásnak, illetve ezek képviselőinek kell regisztráltatniuk magukat a kormányzati ügyfélkapu használatához egy tetszőleges okmányirodában a havi rendszerességű munkáltatói adatszolgáltatás májusi megkezdéséhez - derült ki az adóhatóság sajtóbeszélgetésén. A tízezer legnagyobb adózónak, a mintegy 450 kiemelt cégnek, valamint a havi és negyedéves bevallók közel 40 ezres táborának először május 12-ei, a többi gazdálkodónak pedig 2007. január 31-ei határidővel kell ily módon leadni a munkaadói adatokat.

A legnagyobb tízezer és a kiemelt adózók számára ez csak technikai váltást jelent, ők eddig is elektronikusan, chipkártya segítségével intézték adóügyeiket. Futó Iván informatikai elnökhelyettes becslése szerint az átállás éves szinten 10-50 ezer forintos megtakarítást jelenthet cégenként, az államkassza viszont 300-400 millió forintot takaríthat meg jövőre a papíralapú bevallási metódus kiiktatásával.

Jelenleg mintegy 80 ezer cég használja az ügyfélkaput adóadminisztrációra, közülük 78 ezernek csak az év végéig kellene bejelentkeznie, így májusban legalább 128 ezer vállalkozással indul az egyéni tb-nyilvántartás alapját képező adatszolgáltatás. A rendszerbe az év végéig 1,2 millió adózónak kell belépnie, ami 0,8-1,0 millió regisztrációt jelenthet, mivel egy magánszemély, illetve könyvelő több céget is képviselhet (a most bent lévő 80 ezer adózóhoz 17 ezer regisztrált tartozik).

A nyilvántartásba vételt az adóhatóság ütemezi, s a belépésre levélben szólítja fel az adózókat. A nagyjából két hónapos határidő és két figyelmeztetés elteltével pedig akár 500 ezer forintos bírsággal is sújtható az, aki ezt elmulasztja. Az okmányirodai regisztrációkor csak magánszemélyek kaphatják kézhez azonosítójukat és jelszavukat a kormányzati ügyfélkapuhoz. Ahhoz, hogy ők egy céget képviseljenek az APEH előtt, az adóhatósághoz hiteles - vagyis mindkét fél által cégszerűen aláírt - meghatalmazást kell eljuttatni. Ebben az adózó megjelölheti, hogy milyen bevallástípusok elkészítésére kéri fel meghatalmazottját, amelyből így több is lehet neki. Amennyiben ugyanis valamely vállalkozás már regisztráltatta magát, onnantól kezdve minden adónemre vonatkozó bevallását elektronikus úton kell beadnia.

A regisztráció több ponton is visszaélésre ad lehetőséget. Azt például egyelőre nem tisztázta a hatóság, hogy a képviselő és az adózó által egyaránt aláírt meghatalmazás hitelességét igazoltassák-e például aláírási címpéldánynyal. Előfordulhat ugyanis, hogy egy könyvelő megbízás nélkül regisztrál be magához cégeket - amelynek adataihoz így hozzáfér -, még ha a turpisságra az elektronikus rendszerben gyorsan fény is derül. Az okmányirodában kapott azonosító és jelszó emellett számos közigazgatási ügy elektronikus ügyintézését teszi lehetővé - például földhivatali, jogosítvánnyal kapcsolatos, lakcímváltozási ügyekben -, így annak kiadása a meghatalmazott részére nem biztonságos.

A rendszer jelenlegi felállásában a könyvelők számára sem megnyugtató, mivel az adózás rendjéről szóló törvény szerint a bevallásokért az általános meghatalmazott kizárólagos felelősséget visel. Azt azonban még az APEH sem döntötte el, hogy az elektronikus ügyintézéshez adott meghatalmazás általánosnak tekinthető-e, vagy sem (Szikora János elnök szerint a könyvelőknek is kedvező értelmezést keres a hatóság). A tét pedig nem kicsi, hiszen hibánként és érintett munkavállalónként akár 200 ezer forintos bírság is kiszabható. Futó Iván emellett megjegyezte: az elektronikus ügyintézés jelentősen átalakítja a könyvelői piacot. A továbbiakban aligha élhet tovább a megfelelő végzettség nélkül zajló házi könyvelési iparág, de a kizárólag papíron, kézzel könyvelők is lehúzhatják a rolót.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • Garfield #2
    Kedves APEH!

    Miért is tetszik előírni az okmányirodai regisztrációt az Ügyfélkapuhoz, amikor a törvény szerint elektronikus aláírással is meg lehet tenni ugyanezt?
  • Frank99 #1
    Könyvelőként rengeteget költöttem programokra, internetre, továbbképzésre, letettem az adótanácsadóit a mérlegképes mellé, 14 éve könyvelek, mégis qva nehéz új ügyfelez szerezni mert minden utcában van három Mari néni, meg három Juli néni, aki feketén és minden papír,program, és egyebek nélkül könyvel.

    Éljen a digitális forradalom!

    :-)