MTI
Elektronikus adóbevallás: csak óvatosan!
Az Adó- és Pénzügyi Ellenőrzési Hivatal (APEH) tájékoztatót tett közzé, amelyben felhívja a figyelmet: kockázatos, ha az adózók átadják meghatalmazottaiknak (pl. a könyvelőknek) saját felhasználói azonosítójukat és jelszavukat.
Az okmányirodai regisztráció során megkapott azonosítót és jelszót azért is célszerű bizalmasan kezelni, mivel az illetéktelen felhasználásból eredő következményekért az adózó lesz majd felelős - áll az adóhivatal közleményében. Ezeket ráadásul nem csak adóügyekben, hanem sok egyéb közigazgatási hatósági eljárásban (pl. útlevéligénylés, lakcímkártya igénylés stb.) is fel lehet használni. A figyelmeztetés hátterében az áll, hogy egyes meghatalmazottak úgy adják be elektronikusan ügyfelük adóbevallását, hogy regisztráltatják az okmányirodában, majd az ő felhasználói nevével és jelszavával küldik el a bevallásokat. Pedig, ha az adózó meghatalmazottat vesz igénybe elektronikus bevallásainak elküldésére, neki nem kell regisztráltatnia magát.
A helyes eljárás az APEH szerint a következő: a meghatalmazottnak regisztráltatnia kell magát az okmányirodában, ahol saját felhasználói azonosítót valamint jelszót kap. Ezt követően az adóhatóságnál is meg kell tennie ezt, igazolva meghatalmazotti státuszát. Ezt követően tud saját felhasználói azonosítójával és jelszavával az adózó nevében elektronikus bevallást benyújtani, illetve ügyet intézni.
Az okmányirodai regisztráció során megkapott azonosítót és jelszót azért is célszerű bizalmasan kezelni, mivel az illetéktelen felhasználásból eredő következményekért az adózó lesz majd felelős - áll az adóhivatal közleményében. Ezeket ráadásul nem csak adóügyekben, hanem sok egyéb közigazgatási hatósági eljárásban (pl. útlevéligénylés, lakcímkártya igénylés stb.) is fel lehet használni. A figyelmeztetés hátterében az áll, hogy egyes meghatalmazottak úgy adják be elektronikusan ügyfelük adóbevallását, hogy regisztráltatják az okmányirodában, majd az ő felhasználói nevével és jelszavával küldik el a bevallásokat. Pedig, ha az adózó meghatalmazottat vesz igénybe elektronikus bevallásainak elküldésére, neki nem kell regisztráltatnia magát.
A helyes eljárás az APEH szerint a következő: a meghatalmazottnak regisztráltatnia kell magát az okmányirodában, ahol saját felhasználói azonosítót valamint jelszót kap. Ezt követően az adóhatóságnál is meg kell tennie ezt, igazolva meghatalmazotti státuszát. Ezt követően tud saját felhasználói azonosítójával és jelszavával az adózó nevében elektronikus bevallást benyújtani, illetve ügyet intézni.