MTI

Elektronikus adóbevallás: csak óvatosan!

Az Adó- és Pénzügyi Ellenőrzési Hivatal (APEH) tájékoztatót tett közzé, amelyben felhívja a figyelmet: kockázatos, ha az adózók átadják meghatalmazottaiknak (pl. a könyvelőknek) saját felhasználói azonosítójukat és jelszavukat.

Az okmányirodai regisztráció során megkapott azonosítót és jelszót azért is célszerű bizalmasan kezelni, mivel az illetéktelen felhasználásból eredő következményekért az adózó lesz majd felelős - áll az adóhivatal közleményében. Ezeket ráadásul nem csak adóügyekben, hanem sok egyéb közigazgatási hatósági eljárásban (pl. útlevéligénylés, lakcímkártya igénylés stb.) is fel lehet használni. A figyelmeztetés hátterében az áll, hogy egyes meghatalmazottak úgy adják be elektronikusan ügyfelük adóbevallását, hogy regisztráltatják az okmányirodában, majd az ő felhasználói nevével és jelszavával küldik el a bevallásokat. Pedig, ha az adózó meghatalmazottat vesz igénybe elektronikus bevallásainak elküldésére, neki nem kell regisztráltatnia magát.

A helyes eljárás az APEH szerint a következő: a meghatalmazottnak regisztráltatnia kell magát az okmányirodában, ahol saját felhasználói azonosítót valamint jelszót kap. Ezt követően az adóhatóságnál is meg kell tennie ezt, igazolva meghatalmazotti státuszát. Ezt követően tud saját felhasználói azonosítójával és jelszavával az adózó nevében elektronikus bevallást benyújtani, illetve ügyet intézni.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • Garfield #3
    Lehet tisztán elektronikusan regisztrálni is, de ehhez olyan digitális aláírást igazoló eszköz kell, melynek havidíja többezer forint.

    Azért ennek nézz utána...
  • polo88 #2
    Biztonságos az, csak vigyázni kell, kit bízunk meg ügyeink intézésével.
    Lehet tisztán elektronikusan regisztrálni is, de ehhez olyan digitális aláírást igazoló eszköz kell, melynek havidíja többezer forint.
    Ha egyszer már a meghatalmazott kezébe adom az adóbevalláshoz szükséges papírokat, akkor lehet, hogy nem azzal foglalkozok majd, hogy visszaél-e vele. Ha már úgyis a kezében van szinte minden, akkor az ügyfélkapus adataim nélkül is kárt tud okozni...de ettől függetlenül kétség kívül az a legjobb, ha a meghatalmazott regeli magát, és intéi ügyeinket meghatalmazottként.
  • Garfield #1
    Már csak az a kérdés, hogy ha az APEH által közvetett módon bevallva nem biztonságos, akkor miért erőlteti ezt, illetve a Parlament miért akarja 2007. január 1-től kötelezővé tenni minden adózónak?

    Miért csinálják meg, hogy a törvényjavaslat a Ket.-re hivatkozik, közben kizárja az elektronikus tanúsítványok használatát*, melyek teljes mértékben megoldanák ezt a problémát.

    *: Ügyfélkapu használatához okmányirodai regisztráció vagy - jelenleg - minősített aláírás szükséges.