Napi Online
Nagy kihívás a Skype a távközlési cégeknek
A Skype, valamint a többi hasonló internetes telefonmegoldás csak a VoIP (Voice over Internet Protocol) - azaz internettelefónia - egy szelete, de kétségkívül az egyik legvonzóbb falat - mondta Márton György, a Nemzeti Hírközlési Hatóság (NHH) szóvivője.
Mint mondta, az internetes telefonálás egyelőre az európai hatóságok által nem szabályozott és alapesetben nem is minősül hírközlési szolgáltatásnak, de valamennyi szabályozó hatóság, így az NHH is nagyon élénken figyeli ezt a területet. A Skype és a többi hasonló program a publikus interneten keresztül kínál telefonálási, esetleg videotelefonálási lehetőséget számítógépek között ingyen, illetve mód van arra is, hogy a számítógépről indított hívás "hagyományos" vezetékes vagy mobilhálózatokban végződjön, de ekkor már fizetni is kell a hívásért.
Ezek a lehetőségek azonban több szempontból sem egyenértékűek a hagyományos vezetékes, illetve mobiltelefónia nyújtotta szolgáltatásokkal, illetve a közvetlen internetes telefonálásra kiépített vállalati hálózatokkal. Ez utóbbiak garantált sávszélességgel működnek, a vezetékes és mobiltelefon pedig egyebek mellett működik áramszünet esetén is - míg ez egy otthoni számítógép esetében nem jellemző -, emellett az egyszerű internetes telefonálás esetén nem megoldott az sem, hogy például egy segélyhívás esetén a mentőszolgálat tudhassa, honnan érkezett a hívás.
A széles sávú internetszolgáltatások népszerűségének növekedése és az ingyenes internettelefonálási lehetőség egyre többeket "ér el", és természetes módon egyre több hívást hódít el a hagyományos fizetős szolgáltatásoktól, amire már ma is, de holnap mindenképpen "válaszolni" fognak a hagyományos szolgáltatók - jelentette ki Márton.
A p2p fájlmegosztók működésén alapuló Skype-hoz nem készítettek központi telefonkönyvet a fejlesztők, nemcsak a technológia adottságai miatt, hanem mert feltehetően bíztak abban, hogy az egymással olcsón kommunikálni vágyók úgyis rábeszélik egymást a használatra, s az egyéni kontaktlistáknál többre úgysem lesz komoly igény. Alátámasztja ezt a skype-telefonkonyv.hu, ahol eddig mindössze 308 felhasználó regisztrálta magát.
Mint mondta, az internetes telefonálás egyelőre az európai hatóságok által nem szabályozott és alapesetben nem is minősül hírközlési szolgáltatásnak, de valamennyi szabályozó hatóság, így az NHH is nagyon élénken figyeli ezt a területet. A Skype és a többi hasonló program a publikus interneten keresztül kínál telefonálási, esetleg videotelefonálási lehetőséget számítógépek között ingyen, illetve mód van arra is, hogy a számítógépről indított hívás "hagyományos" vezetékes vagy mobilhálózatokban végződjön, de ekkor már fizetni is kell a hívásért.
Ezek a lehetőségek azonban több szempontból sem egyenértékűek a hagyományos vezetékes, illetve mobiltelefónia nyújtotta szolgáltatásokkal, illetve a közvetlen internetes telefonálásra kiépített vállalati hálózatokkal. Ez utóbbiak garantált sávszélességgel működnek, a vezetékes és mobiltelefon pedig egyebek mellett működik áramszünet esetén is - míg ez egy otthoni számítógép esetében nem jellemző -, emellett az egyszerű internetes telefonálás esetén nem megoldott az sem, hogy például egy segélyhívás esetén a mentőszolgálat tudhassa, honnan érkezett a hívás.
A széles sávú internetszolgáltatások népszerűségének növekedése és az ingyenes internettelefonálási lehetőség egyre többeket "ér el", és természetes módon egyre több hívást hódít el a hagyományos fizetős szolgáltatásoktól, amire már ma is, de holnap mindenképpen "válaszolni" fognak a hagyományos szolgáltatók - jelentette ki Márton.
A p2p fájlmegosztók működésén alapuló Skype-hoz nem készítettek központi telefonkönyvet a fejlesztők, nemcsak a technológia adottságai miatt, hanem mert feltehetően bíztak abban, hogy az egymással olcsón kommunikálni vágyók úgyis rábeszélik egymást a használatra, s az egyéni kontaktlistáknál többre úgysem lesz komoly igény. Alátámasztja ezt a skype-telefonkonyv.hu, ahol eddig mindössze 308 felhasználó regisztrálta magát.