Napi Online
Újabb kínai ragadozó az európai mobilpiacon
Megkezdte európai piaci offenzíváját a mobiltávközlési berendezéseket és eszközöket gyártó kínai ZTE.
Két rettentő bemutatkozó kamionnal, mozgó irodával jelent meg London közepén nemrégiben a kínai ZTE távközlésieszköz-gyártó, jelezve hogy - újabb trónkövetelőként az ágazat piacán - meg akarja vetni a lábát Európában is. A cég képviselői kilenc európai országot keresnek fel, hirdetve üzleti partnerségüket felajánló szlogenjüket, miszerint "Let’s 3G with ZTE!". A jelmondat ugyanakkor nem pontos, mivel a világ legnépesebb országának legnagyobb jegyzett telefonberendezés-gyártója a harmadik generációs technológián kívül nagy sebességű vezetékes adatátviteli ADSL-eszközöket, a fix és a mobilhálózatok összeolvadásának rendszereit (például a lakáson belül vezetékes telefonként működő mobilokat támogató megoldásokat) is kínál. Emellett otthon van az új generációs mobilhálózatok mindként szabványában, a CDMA-ban és az UMTS-ben is - derül ki a Financial Times tudósításából.
A kínai technológiai vállalatok globális piaci éhsége nem tölti el nagy boldogsággal az ágazat hagyományos európai és észak-amerikai szereplőit. Az elmúlt időszakban a ZTE-hez hasonló profilú Huawei szerzett meg számos üzletet az Ericsson, a Motorola és mások elől, ráadásul az iparág éppen hogy csak kilábalt az ezredfordulót követő évek mélyrepüléséből. Pedig a régi motorosok jól teszik, ha megszokják a gondolatot, hogy osztozniuk kell az új versenytársakkal. A ZTE elnökhelyettesének, Fang Rongnak a prezentációja után ugyanis három tucat érdeklődő potenciális vevő maradt a kínaiak kamionjaiban, és kíváncsiságuk nem pusztán az ifjú hölgy csodás mosolyának szólt. "A vevők reakciói a road show-nk során végig nagyon pozitívak voltak" - összegezte tapasztalatait az elnökhelyettes. Szavait alátámasztja az a néhány komolyabb szerződés, amelyet már aláírtak például a France Télécommal és a Portugal Telecommal.
Fang Rong hisz benne, hogy cége bizonyítani tudja: számos ok miatt is igen előnyös ajánlatai vannak, és ezek közül csak az egyik az alacsony ár, amelynek köszönhetően az utóbbi időben a kínai vállalkozások előre tudtak nyomulni a világpiacon. "Nagyon versenyképesek vagyunk a költségek oldaláról nézve" - mondja, de rögtön hozzáteszi, hogy ez messze nem az egyetlen erényük. "Mindenekelőtt a termékportfóliónk igen széles körű: részei vezetékes és mobileszközök, illetve értéknövelt szolgáltatások is. Emellett lokalizációs stratégiát dolgoztunk ki, és helyi alkalmazottaink vannak, akikkel érintkezve az ügyfeleink úgy érezhetik, hogy egy helyi vállalkozással kötnek üzletet."
A "beolvadás" része, hogy disztribúciós megállapodást kötöttek mások mellett a Marconival, illetve az őt éppen most felvásárló Ericssonnal, valamint az Alcatellel. (A Marconival létrejött megállapodás közvetítésével bejutottak a brit digitális rádiózási piacra is.) Emellett a ZTE elnökhelyettese nem zárta ki, hogy vállalata végrehajt olyan felvásárlásokat is, mint a szintén kínai Lenovo, amely az IBM PC-üzletágának megszerzésével jutott hozzá annak minden piacához. Ehhez segítséget nyújthat, hogy a ZTE-t jegyzik a hongkongi tőzsdén.
Fang Rong szenvedélyesen utasítja el azokat a nemrégiben a szakmán belül megfogalmazott véleményeket, amelyek szerint a kínai technológiai vállalkozások ugyan olcsón kínálják portékáikat, ám technikai színvonaluk sohasem lesz olyan, mint amilyen nagy tradíciókat felmutató versenytársaiké. "Amikor a japán vállalatok először megjelentek az európai piacon, hasonló vádakkal illették őket" - hangsúlyozta, és hozzátette, hogy a ZTE 9000 embert foglalkoztat kutatási-fejlesztési részlegeinél. "Úgy vélem, a távközlés jövőbeni újításait Kínában fogják kitalálni."
Két rettentő bemutatkozó kamionnal, mozgó irodával jelent meg London közepén nemrégiben a kínai ZTE távközlésieszköz-gyártó, jelezve hogy - újabb trónkövetelőként az ágazat piacán - meg akarja vetni a lábát Európában is. A cég képviselői kilenc európai országot keresnek fel, hirdetve üzleti partnerségüket felajánló szlogenjüket, miszerint "Let’s 3G with ZTE!". A jelmondat ugyanakkor nem pontos, mivel a világ legnépesebb országának legnagyobb jegyzett telefonberendezés-gyártója a harmadik generációs technológián kívül nagy sebességű vezetékes adatátviteli ADSL-eszközöket, a fix és a mobilhálózatok összeolvadásának rendszereit (például a lakáson belül vezetékes telefonként működő mobilokat támogató megoldásokat) is kínál. Emellett otthon van az új generációs mobilhálózatok mindként szabványában, a CDMA-ban és az UMTS-ben is - derül ki a Financial Times tudósításából.
A kínai technológiai vállalatok globális piaci éhsége nem tölti el nagy boldogsággal az ágazat hagyományos európai és észak-amerikai szereplőit. Az elmúlt időszakban a ZTE-hez hasonló profilú Huawei szerzett meg számos üzletet az Ericsson, a Motorola és mások elől, ráadásul az iparág éppen hogy csak kilábalt az ezredfordulót követő évek mélyrepüléséből. Pedig a régi motorosok jól teszik, ha megszokják a gondolatot, hogy osztozniuk kell az új versenytársakkal. A ZTE elnökhelyettesének, Fang Rongnak a prezentációja után ugyanis három tucat érdeklődő potenciális vevő maradt a kínaiak kamionjaiban, és kíváncsiságuk nem pusztán az ifjú hölgy csodás mosolyának szólt. "A vevők reakciói a road show-nk során végig nagyon pozitívak voltak" - összegezte tapasztalatait az elnökhelyettes. Szavait alátámasztja az a néhány komolyabb szerződés, amelyet már aláírtak például a France Télécommal és a Portugal Telecommal.
Fang Rong hisz benne, hogy cége bizonyítani tudja: számos ok miatt is igen előnyös ajánlatai vannak, és ezek közül csak az egyik az alacsony ár, amelynek köszönhetően az utóbbi időben a kínai vállalkozások előre tudtak nyomulni a világpiacon. "Nagyon versenyképesek vagyunk a költségek oldaláról nézve" - mondja, de rögtön hozzáteszi, hogy ez messze nem az egyetlen erényük. "Mindenekelőtt a termékportfóliónk igen széles körű: részei vezetékes és mobileszközök, illetve értéknövelt szolgáltatások is. Emellett lokalizációs stratégiát dolgoztunk ki, és helyi alkalmazottaink vannak, akikkel érintkezve az ügyfeleink úgy érezhetik, hogy egy helyi vállalkozással kötnek üzletet."
A "beolvadás" része, hogy disztribúciós megállapodást kötöttek mások mellett a Marconival, illetve az őt éppen most felvásárló Ericssonnal, valamint az Alcatellel. (A Marconival létrejött megállapodás közvetítésével bejutottak a brit digitális rádiózási piacra is.) Emellett a ZTE elnökhelyettese nem zárta ki, hogy vállalata végrehajt olyan felvásárlásokat is, mint a szintén kínai Lenovo, amely az IBM PC-üzletágának megszerzésével jutott hozzá annak minden piacához. Ehhez segítséget nyújthat, hogy a ZTE-t jegyzik a hongkongi tőzsdén.
Fang Rong szenvedélyesen utasítja el azokat a nemrégiben a szakmán belül megfogalmazott véleményeket, amelyek szerint a kínai technológiai vállalkozások ugyan olcsón kínálják portékáikat, ám technikai színvonaluk sohasem lesz olyan, mint amilyen nagy tradíciókat felmutató versenytársaiké. "Amikor a japán vállalatok először megjelentek az európai piacon, hasonló vádakkal illették őket" - hangsúlyozta, és hozzátette, hogy a ZTE 9000 embert foglalkoztat kutatási-fejlesztési részlegeinél. "Úgy vélem, a távközlés jövőbeni újításait Kínában fogják kitalálni."