Berta Sándor
Egymilliárd mobiltelefont adott el a Nokia
Mérföldkőhöz érkezett a Nokia: egymilliárd mobilkészüléket adott el eddig a piacon. A finn vállalat múltja és jelene igazi sikertörténet, hiszen az egész világon nincs még egy ilyen népszerű mobiltelefon-gyártó cég.
Az ezer milliomodik Nokia készüléket - egy Nokia 1100-ast - Nigériában adták el. A vállalatot 1865-ben alapították és akkoriban még papírgyártással foglalkozott. Később e cég részeként a XX. század elején alapították meg a Finnish Rubber Works nevű társaságot, amely gumiipari termékeket - többek között gumicsizmát - és vegyianyagokat készített. 1912-ben ismét bővült a társaság profilja, létrejött a Finnish Cable Works, amelynek nagy szerepe volt a skandináv országokban a telefon népszerűsítésében.
1960 fontos dátum a finn cég életében, hiszen ekkor egyesült a Finnish Rubber Works és a Finnish Cable Works és alakult meg a Nokia Corporation. Az új cég 1963-ban dobta piacra az első rádiótelefonját, két esztendővel később, 1965-ben pedig megjelent a boltok polcain az első Nokia modem is. Az igazi fordulópontot az 1980-as évek jelentették, ekkor kezdett a számítástechnikai és a szórakoztató elektronikai piac aktív szereplőjévé válni a finn cég, hiszen gyártott monitorokat, számítógépeket és televíziókat egyaránt.
1981-ben jött létre az első skandináv mobilhálózat, az NMT. A Nokia volt az első cég, amelyik a hálózat használatát lehetővé tevő készülékeket készített. Az első termékek azonban még 10 kilósak(!) voltak és az autókba akarták beépíteni őket. Az első valódi Nokia mobiltelefonra még 1987-ig várni kellett.
Azóta immár 18 év telt el. 1998-ban készült el a százmilliomodik Nokia mobil készülék és a vállalat fokozatosan átvette a piacvezető szerepet. A 3310-es és a 3330-as mobiltelefonokból adták el a világon a legtöbbet, e két modellből szám szerint 126 millió darabot. Amennyiben az összes eszközt egyetlen lánccá fűznénk össze, egy 13 ezer kilométer hosszú láncot kapnánk.
Ám a vállalat nem ül a babérjain, hanem már az új évszázad termékeit tervezi. Intelligens készülékek és házak tervei gördülnek le a finn cég tervezőasztalairól. A cél az, hogy a XXI. században már a termékek lessék tulajdonosaik parancsait és annyira megkönnyítsék az életüket, amennyire csak lehet.
Az ezer milliomodik Nokia készüléket - egy Nokia 1100-ast - Nigériában adták el. A vállalatot 1865-ben alapították és akkoriban még papírgyártással foglalkozott. Később e cég részeként a XX. század elején alapították meg a Finnish Rubber Works nevű társaságot, amely gumiipari termékeket - többek között gumicsizmát - és vegyianyagokat készített. 1912-ben ismét bővült a társaság profilja, létrejött a Finnish Cable Works, amelynek nagy szerepe volt a skandináv országokban a telefon népszerűsítésében.
1960 fontos dátum a finn cég életében, hiszen ekkor egyesült a Finnish Rubber Works és a Finnish Cable Works és alakult meg a Nokia Corporation. Az új cég 1963-ban dobta piacra az első rádiótelefonját, két esztendővel később, 1965-ben pedig megjelent a boltok polcain az első Nokia modem is. Az igazi fordulópontot az 1980-as évek jelentették, ekkor kezdett a számítástechnikai és a szórakoztató elektronikai piac aktív szereplőjévé válni a finn cég, hiszen gyártott monitorokat, számítógépeket és televíziókat egyaránt.
1981-ben jött létre az első skandináv mobilhálózat, az NMT. A Nokia volt az első cég, amelyik a hálózat használatát lehetővé tevő készülékeket készített. Az első termékek azonban még 10 kilósak(!) voltak és az autókba akarták beépíteni őket. Az első valódi Nokia mobiltelefonra még 1987-ig várni kellett.
Azóta immár 18 év telt el. 1998-ban készült el a százmilliomodik Nokia mobil készülék és a vállalat fokozatosan átvette a piacvezető szerepet. A 3310-es és a 3330-as mobiltelefonokból adták el a világon a legtöbbet, e két modellből szám szerint 126 millió darabot. Amennyiben az összes eszközt egyetlen lánccá fűznénk össze, egy 13 ezer kilométer hosszú láncot kapnánk.
Ám a vállalat nem ül a babérjain, hanem már az új évszázad termékeit tervezi. Intelligens készülékek és házak tervei gördülnek le a finn cég tervezőasztalairól. A cél az, hogy a XXI. században már a termékek lessék tulajdonosaik parancsait és annyira megkönnyítsék az életüket, amennyire csak lehet.