SG.hu
600 milliárd forint volt a Matáv 2004-es bevétele
A bevételek kismértékben, 1%-kal 601,4 milliárd forintra (2.389,7 millió euróra) csökkentek 2004-ben 2003-hoz viszonyítva, mivel a magasabb mobil, adatátviteli és készülékértékesítési bevételeket ellensúlyozta a belföldi és nemzetközi, valamint az egyéb forgalmi bevételek mérséklődése. Az átszervezési költségek és a további, jövőbeni leépítéssel kapcsolatos személyi juttatások 2004-ben összesen 20,7 milliárd forintot tettek ki, ezen belül az átszervezési költségek összege 20,2 milliárd forint volt.
A tárgyi eszközök és immateriális javak bruttó beszerzésére fordított összeg az UMTS licenszdíja és a befektetési adóhitel nélkül 84,9 milliárd forintot tett ki (ezen tételeket is figyelembe véve az összeg 95,2 milliárd forint volt). A 84,9 milliárd forintból a vezetékes szegmensre 40,4 milliárd forint, a mobilra (a 17,1 milliárd forint UMTS licenszdíj nélkül) 33,8 milliárd forint, a MakTelre pedig 10,7 milliárd forint jutott.
A vezetékes szegmensben a bevételek 7%-kal csökkentek, a mobil szegmensé pedig 3,5%-kal nőtt. A T-Mobile Magyarország piaci részesedése 46,2%-os, és 2004 végén előfizetőinek száma meghaladta a 4 milliót. - A csoportszintű üzleti eredmény 85,3 milliárd forintra mérséklődött, döntően az átszervezése következtében felmerülő személyi jellegű ráfordítások 24,5%-os növekedése (elsősorban a Matáv Rt. és a MakTel esetében) következtében. A nettó eredmény 34,6 milliárd forintra (137,6 millió euróra) csökkent.
Straub Elek elnök-vezérigazgató az eredményekkel kapcsolatban elmondta: "2004 során a szabályozói és versenykörnyezetben tapasztalható nyomás erősödött, tovább csökkentek mind a fix, mind a mobil végződtetési díjak. Versenytársaink kihasználták a szolgáltatóválasztás és számhordozhatóság kínálta lehetőségeket, aminek következtében erősödött a verseny a lakossági és az üzleti szegmensben egyaránt. Új szolgáltató jelent meg a lakossági piacon, ami szintén a verseny erősödéséhez vezetett."
Elmondása szerint azonban a csoport teljesíteni tudta összes célkitűzését. Minimálisra csökkentették a vezetékes szegmensben a lemorzsolódást, s a lakossági analóg vonalak száma kismértékben még növekedett is. Elérték az ADSL csatlakozásokra vonatkozóan kitűzött célt is, számuk 2004 végére meghaladta a 200 000-et. A mobil szegmensben az UMTS licensz elnyerése után megindulhat a harmadik generációs hálózat kiépítése, és véleménye szerint a Westel névváltása T-Mobile Magyarországra nagyon sikeres volt. Várakozásai szerint az idei évben egyszámjegyű bevételnövekedést érnek el. Az UMTS-sel kapcsolatos beruházásokra 15 milliárd forintot fordítanak. Nyilatkozata szerint jó úton haladnak a 2004-ben kidolgozott létszámracionalizálási program végrehajtásában, melynek célja, hogy 2006 végére az egy vezetékes alkalmazottra jutó vonalszám meghaladja az 500-at.
A vezetékes szegmens bevételei 7%-kal 301,7 milliárd forintra mérséklődtek, ezen eredményeket azonban kedvezőtlenül befolyásolta a negyedik negyedévben a vezetékes szegmensben, elsősorban az anyavállalatnál jelentkező átszervezéssel összefüggő 16,7 milliárd forint összegű tétel. A belföldi és nemzetközi forgalmi bevételek együttesen 15,9%-kal csökkentek, elsősorban az alacsonyabb forgalom és az árengedmények következtében. A bérelt vonali és adatátviteli szolgáltatások bevételei ugyanakkor 20,8%-kal tovább nőttek annak köszönhetően, hogy az ADSL csatlakozások száma nagymértékben növekedett, és az internetelőfizetői szám is bővült.
"A vezetékes szegmensre kitűzött célunknak megfelelően az összes vonalszám nagyjából stabil maradt. Ráadásul a több éve tartó csökkenés után 2004-ben a lakossági vonalak száma kismértékben nőtt 2003-hoz viszonyítva, ami bizonyítja, hogy a vonalszám megőrzése érdekében tett erőfeszítéseink sikeresek voltak. Az egy alkalmazottra jutó vonalszám anyavállalati szinten 365 volt. Az összes vonal mintegy 58%-a tartozott valamelyik kedvezményes díjcsomagba, ami 2004. negyedik negyedév végén közel 1,7 millió előfizetőt jelentett. 2004 végére az ADSL csatlakozások száma 203 654-re nőtt. Az Axelero, a Matáv internetes leányvállalata 42% körüli piaci részesedéssel megőrizte vezető pozícióját a kapcsolt vonali internetszolgáltatók között, és 2004. december végén 266 020 internetelőfizetővel rendelkezett (éves szinten 26,3%-os növekedés)."
A mobil szegmens bevételei 3,5%-kal nőttek a magasabb forgalmi, értéknövelt szolgáltatásokból és készülékértékesítésből származó bevételeknek köszönhetően. A T-Mobile Magyarországnál az átszervezési költségek 0,1 milliárd forintot tettek ki 2004-ben. Az üzleti eredmény mindössze 2%-kal nőtt, mivel a névváltással kapcsolatos leírások döntő többsége 2004. első negyedévben került elszámolásra. A T-Mobile Magyarország 46,2%-os részesedéssel megőrizte vezető pozícióját az erős verseny jellemezte piacon, míg 2004. december végén a GSM penetráció 86,4% volt. A T-Mobile Magyarország előfizetőinek száma 2004. negyedik negyedév végén meghaladta a 4 milliót. A szerződéses ügyfelek aránya 28,9%-ra nőtt a teljes ügyfélkörön belül, a 2003. év végi 26,1%-ról.
Az átlagos ügyfélmegszerzési költség 16,8%-kal 10 275 forintra csökkent 2004-ben az egy évvel korábbi 12 353 forintról. Az ügyfélmegszerzési költség számításánál a belépési árrést (a SIM kártya költsége csökkentve a belépési díjjal) és az eladáshoz kapcsolódó készüléktámogatási, valamint ügynöki díjakat veszik figyelembe. Az újonnan bevezetett díjcsomagoknak köszönhetően ugyan kismértékben megnőtt a forgalom, azonban az egyes csomagok által biztosított árengedmények, valamint a szabályozói hatások kedvezőtlen hatással voltak a bevételekre. Az értéknövelt szolgáltatásokból (döntően SMS) származó bevétel 612 forintra emelkedett az előző év azonos időszakában elért 585 forinthoz képest. A szerződéses ügyfeleknél a lemorzsolódást sikerült viszonylag alacsonyan tartani, értéke 2004-ben 11,9% volt. Az előre fizetett kártyás ügyfeleknél a lemorzsolódás 17, 4% volt 2004-ben.
A tárgyi eszközök és immateriális javak bruttó beszerzésére fordított összeg az UMTS licenszdíja és a befektetési adóhitel nélkül 84,9 milliárd forintot tett ki (ezen tételeket is figyelembe véve az összeg 95,2 milliárd forint volt). A 84,9 milliárd forintból a vezetékes szegmensre 40,4 milliárd forint, a mobilra (a 17,1 milliárd forint UMTS licenszdíj nélkül) 33,8 milliárd forint, a MakTelre pedig 10,7 milliárd forint jutott.
A vezetékes szegmensben a bevételek 7%-kal csökkentek, a mobil szegmensé pedig 3,5%-kal nőtt. A T-Mobile Magyarország piaci részesedése 46,2%-os, és 2004 végén előfizetőinek száma meghaladta a 4 milliót. - A csoportszintű üzleti eredmény 85,3 milliárd forintra mérséklődött, döntően az átszervezése következtében felmerülő személyi jellegű ráfordítások 24,5%-os növekedése (elsősorban a Matáv Rt. és a MakTel esetében) következtében. A nettó eredmény 34,6 milliárd forintra (137,6 millió euróra) csökkent.
Straub Elek elnök-vezérigazgató az eredményekkel kapcsolatban elmondta: "2004 során a szabályozói és versenykörnyezetben tapasztalható nyomás erősödött, tovább csökkentek mind a fix, mind a mobil végződtetési díjak. Versenytársaink kihasználták a szolgáltatóválasztás és számhordozhatóság kínálta lehetőségeket, aminek következtében erősödött a verseny a lakossági és az üzleti szegmensben egyaránt. Új szolgáltató jelent meg a lakossági piacon, ami szintén a verseny erősödéséhez vezetett."
Elmondása szerint azonban a csoport teljesíteni tudta összes célkitűzését. Minimálisra csökkentették a vezetékes szegmensben a lemorzsolódást, s a lakossági analóg vonalak száma kismértékben még növekedett is. Elérték az ADSL csatlakozásokra vonatkozóan kitűzött célt is, számuk 2004 végére meghaladta a 200 000-et. A mobil szegmensben az UMTS licensz elnyerése után megindulhat a harmadik generációs hálózat kiépítése, és véleménye szerint a Westel névváltása T-Mobile Magyarországra nagyon sikeres volt. Várakozásai szerint az idei évben egyszámjegyű bevételnövekedést érnek el. Az UMTS-sel kapcsolatos beruházásokra 15 milliárd forintot fordítanak. Nyilatkozata szerint jó úton haladnak a 2004-ben kidolgozott létszámracionalizálási program végrehajtásában, melynek célja, hogy 2006 végére az egy vezetékes alkalmazottra jutó vonalszám meghaladja az 500-at.
A vezetékes szegmens bevételei 7%-kal 301,7 milliárd forintra mérséklődtek, ezen eredményeket azonban kedvezőtlenül befolyásolta a negyedik negyedévben a vezetékes szegmensben, elsősorban az anyavállalatnál jelentkező átszervezéssel összefüggő 16,7 milliárd forint összegű tétel. A belföldi és nemzetközi forgalmi bevételek együttesen 15,9%-kal csökkentek, elsősorban az alacsonyabb forgalom és az árengedmények következtében. A bérelt vonali és adatátviteli szolgáltatások bevételei ugyanakkor 20,8%-kal tovább nőttek annak köszönhetően, hogy az ADSL csatlakozások száma nagymértékben növekedett, és az internetelőfizetői szám is bővült.
"A vezetékes szegmensre kitűzött célunknak megfelelően az összes vonalszám nagyjából stabil maradt. Ráadásul a több éve tartó csökkenés után 2004-ben a lakossági vonalak száma kismértékben nőtt 2003-hoz viszonyítva, ami bizonyítja, hogy a vonalszám megőrzése érdekében tett erőfeszítéseink sikeresek voltak. Az egy alkalmazottra jutó vonalszám anyavállalati szinten 365 volt. Az összes vonal mintegy 58%-a tartozott valamelyik kedvezményes díjcsomagba, ami 2004. negyedik negyedév végén közel 1,7 millió előfizetőt jelentett. 2004 végére az ADSL csatlakozások száma 203 654-re nőtt. Az Axelero, a Matáv internetes leányvállalata 42% körüli piaci részesedéssel megőrizte vezető pozícióját a kapcsolt vonali internetszolgáltatók között, és 2004. december végén 266 020 internetelőfizetővel rendelkezett (éves szinten 26,3%-os növekedés)."
A mobil szegmens bevételei 3,5%-kal nőttek a magasabb forgalmi, értéknövelt szolgáltatásokból és készülékértékesítésből származó bevételeknek köszönhetően. A T-Mobile Magyarországnál az átszervezési költségek 0,1 milliárd forintot tettek ki 2004-ben. Az üzleti eredmény mindössze 2%-kal nőtt, mivel a névváltással kapcsolatos leírások döntő többsége 2004. első negyedévben került elszámolásra. A T-Mobile Magyarország 46,2%-os részesedéssel megőrizte vezető pozícióját az erős verseny jellemezte piacon, míg 2004. december végén a GSM penetráció 86,4% volt. A T-Mobile Magyarország előfizetőinek száma 2004. negyedik negyedév végén meghaladta a 4 milliót. A szerződéses ügyfelek aránya 28,9%-ra nőtt a teljes ügyfélkörön belül, a 2003. év végi 26,1%-ról.
Az átlagos ügyfélmegszerzési költség 16,8%-kal 10 275 forintra csökkent 2004-ben az egy évvel korábbi 12 353 forintról. Az ügyfélmegszerzési költség számításánál a belépési árrést (a SIM kártya költsége csökkentve a belépési díjjal) és az eladáshoz kapcsolódó készüléktámogatási, valamint ügynöki díjakat veszik figyelembe. Az újonnan bevezetett díjcsomagoknak köszönhetően ugyan kismértékben megnőtt a forgalom, azonban az egyes csomagok által biztosított árengedmények, valamint a szabályozói hatások kedvezőtlen hatással voltak a bevételekre. Az értéknövelt szolgáltatásokból (döntően SMS) származó bevétel 612 forintra emelkedett az előző év azonos időszakában elért 585 forinthoz képest. A szerződéses ügyfeleknél a lemorzsolódást sikerült viszonylag alacsonyan tartani, értéke 2004-ben 11,9% volt. Az előre fizetett kártyás ügyfeleknél a lemorzsolódás 17, 4% volt 2004-ben.