Berta Sándor

A filmkalózok is felkészültek az idei Oscar-díjátadóra

A korábban meghirdetett kampány az Oscar-díjra jelölt filmek screenereiről készült illegális másolatok visszaszorítására sikertelen volt. Az FBI máris több szálon folytat nyomozást az ügyben.

A tavalyi évhez hasonlóan idén is illegális filmmásolási botrány borzolja a hollywoodi kedélyeket. Egyöntetű vélemények szerint az újabb botrány szinte kizárólag annak köszönhető, hogy az amerikai filmstúdiók egész egyszerűen képtelenek voltak megállapodni egymással a filmkalózok elleni egységes fellépés, illetve egy közös digitális másolásvédelmi szabvány elfogadásának kérdésében. Bizonyos tekintetben tehát a filmstúdióknak is köszönhető, hogy még a tavalyoz képest is nőtt az Oscar-díjra jelölt műveknek az Amerikai Filmművészeti és Tudományi Akadémia tagjai számára küldött hivatalos példányairól (screener) készült illegális másolatok száma. Jelenleg például a legjobb film kategóriában jelölt mind az öt műnek már elérhető a világhálón a kalózkópiája.

A legújabb botrányban érintettek többek között a Warner Bros filmstúdió Millió dolláros bébi (Million Dollar Baby) és a Sony Pictures Spanglish, illetve Közelebb! (Closer) című művei. Mint ismeretes, tavaly Carine Caridi ellen emeltek vádat a szerzői és a szomszédos jogok megsértése miatt. A szakember és több társa továbbadta a filmeket más személyeknek, akik ezekről illegális másolatokat készítettek. Caridi-t a bíróság tavaly novemberben bűnösnek találta és 300 ezer dolláros pénzbüntetésre ítélte.


A screenerekről készült kópiák ugyan csupán az interneten fellelhető illegális kínálat töredékét teszik ki, ám mégis a legkeresettebb művek közé tartoznak, mivel jobb minőségűek, mint a kereskedelmi forgalomba kerülő DVD-k kalózkópiái. A probléma leginkább arra vezethető vissza, hogy a hollywoodi filmstúdiók a legegyszerűbb kérdésekben sem képesek megállapodni egymással. Így például hiába találták ki, hogy kötelezzék az Oscar-díjat odaítélő zsűritagokat arra, miszerint azok nyilatkozatban vállalják, hogy nem adják tovább a screenereket, az ötlet kútba fulladt. Több filmstúdió ugyanis megvétózta a tervet, mert a hozzájuk közel álló zsűritagok nemes egyszerűséggel megtagadták egy ilyen nyilatkozat aláírását.

Ezenkívül a hollywoodi stúdiók nem tudtak megegyezni abban a kérdésben sem, miszerint egységes digitális másolásvédelemmel (DRM-technikák) vagy legalább egy digitális vízjellel lássák el az összes screenert. Így fordulhatott elő az, hogy számos műre nem hogy digitális vízjel, de semmilyen digitális másolásvédelem sem került. Bár a DRM-megoldások kijátszhatók és a vízjelek sem tudják megakadályozni az illegális kópiák elkészítését, ám az utóbbiak segítségével legalább visszakövethető lenne, hogy kitől kapták meg az eredeti screenert az illegális filmkalózok.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • tomo #16
    vagy nincsenek szinkronszineszeik, igy inkabb ujraforgatjak a jobb kulfoldi filmeket. eh, micsoda banda
  • h4x0r #15
    Szerintem az amerikai filmeket amcsiknak készítik. Az ő szinvonalukhoz hasonlóan.

    Nekik van Amerikai Taxijuk és egyéb 12 egy tucat filmjeik, nekünk meg marad a Nyócker, Macskafogó, Üvegtigris, stb. >:-)
  • Tetsuo #14
    A mozi minőség még a HDTVnél is jobb minőségű s itt ha jól értem, azok digitális kópiáiról lehet szó.
  • Freddy TNT #13
    Én már nem. Nemrég néztem meg egy ismerősömnél az amerikai taxit. Egy az egyben le van koppintva az EREDETI taxi-ról. Egy rakás sz@r. (mármint az amerikai véltozat)
  • HUmanEmber41st #12
    8ker rulez ! Az most a tuti
  • pemga #11
    Ööö, valaki néz még amerikai "filmeket"?
  • nenad #10
    "mivel jobb minőségűek, mint a kereskedelmi forgalomba kerülő DVD-k kalózkópiái."

    miert lennenek jobbak?
  • strogg #9
    Meggyözödésem,. hogy a kaidók pontosan a lényedget nem értik. A technológia lényegét.:)
    Az ellentét a felhasználók <-> kiadók között kibékíthetetlen. Oka a technológiában rejtezik.
    A digitális technológia legeslegnagyobb elönye, hogy tökéletes másolat hozható létre az eredetiröl, szemben az analóg-al, amelynél ez nincs így. A digitális technológia alaplényege, és alap tulajdonsága a másolhatóság. Tökéletes módon. Ez ellen kapálódzni kb olyan okos dolog, mint egy lovat leszoktatni az evésröl. Érdemes lenne ezt a tulajdonságot kihasználni, és mindenki boldog lenne. Például sokkal olcsóbban adni a holmikat, mert akkor nagyságrendekkel többeket fog érdekelni "legálisan", és végül is az elvárt összeg 80%-a be fog jönni. szemben az elvárt összeg 30%-val, amit most produkálnak, és sírnak miatta. erröl ennyit.
    Miért tettem a "legálist" idézöjelbe?
    Azért, mert illegális digitális másolatn em létezik. Olyan digitális másolat létezik, amelyet nem tölem vettél meg. És ekkor addig ügyeskedem, amíg a illegálisna kinyilvánítom. De alapból attól még nem az.
    pontosabban mert az ilyen másolatok értékét az határozza meg, hogy a többség mennyiért veszi meg. Ez az értéke. jelenelg az a történet, ha nem annak, és annyit adsz érte, amennyit kérnek, rögtön illegális a másolatod.
    Hopp. Itt van a kutyuli elásva.:)
  • ttt ttt #8
    "...ám mégis a legkeresettebb művek közé tartoznak, mivel jobb minőségűek, mint a kereskedelmi forgalomba kerülő DVD-k kalózkópiái..."
    Max a kamerás-mozis verzióknál....
  • tomo #7
    a legjobb masolasvedelem az lesz , amikor a mesterlemezrol se lehet majd masolatot csinalni a dvd nyomo gyartosoron. nah az lesz a kanaan a hulye kiadoknak. es majd egy szep nag pancelban orzik es hebe hoba megmutatjak a kedvenc elnokuknek.

    egy doglodo dinoszaurusz utolso vergodeseinek vagyunk tanui. csak vigyazzunk, a farkaval meg agyoncsaphat.