SG.hu
Újraszabályozták a kormány internetes tevékenységét
[Magyarorszag.hu] A Kormányzati Informatikai Egyeztető Tárcaközi Bizottság 2003 decemberében készítette el az államigazgatási szervek internetes tevékenységére és tartalmi-formai követelményeire vonatkozó ajánlását. Egy év elteltével a bizottság felfrissítette az ajánlást, amelybe több mint egy tucat új elem került.
A Kormányzati Informatikai Egyeztető Tárcaközi Bizottság ajánlásának második változatába bekerültek az azóta hatályba lépett jogszabályokra és az új kormányprogramra vonatkozó utalások, a honlapok tartalmi és formai követelményeiről szóló rész kiegészült a tartalmak szervezettebb formában való megjelenésének szabályozásával. Ajánlás készült a honlapszerkesztőségek összetételéről és működéséről, a web-tevékenységre vonatkozó belső szabályzatról, a honlap-üzemeltetésről és az üzemeltető feladatairól is. Átdolgozták az üvegzsebtörvény által előírt kötelezően megjelenítendő tartalmakra vonatkozó szabályozást, a mellékletbe bekerültek a honlap-egységesítéshez és a Kormányzati Portálhoz történő harmonizációhoz szükséges információk.
Az E-kormányzat 2005 stratégia alapján a kormányzati és közigazgatási szolgáltatásokat centralizált rendszerben kell megvalósítani úgy, hogy az állampolgárok különösebb internetes ismeretek nélkül is boldoguljanak a használatukkal. Az új ajánlás az egységes formai és tartalmi követelmények felsorolásával biztosítja, hogy az állampolgárok a Kormányzati Portál ügyfélkapuján való bejelentkezés után egy kattintással, könnyen megtalálják az ügyintézéshez szükséges honlapot, eligazodjanak az azonos felépítésű honlapok és rovatok segítségével. Az állampolgár számíthat arra, hogy a honlapokon vagy a hírlevelek útján hozzájut a legfrissebb, aktuális információkhoz, sőt, a fórumokon konzultálhat az oldal fenntartóival, az ügyében illetékes szakértőkkel vagy a többi olvasóval.
Az adatvédelmi elvek biztosítják, hogy az állampolgárok személyes adatait csak arra célra használják fel, amelyhez azokat megadta. Ha egy hivatal személyes adatokat használ, erről az adatvédelmi törvény értelmében bejelentést kell tennie az Adatvédelmi Biztos Irodájában. A hivataloknak különös figyelmet kell fordítanuk arra, hogy az MS Word szövegszerkesztővel, a Power Pointtal és az MS Excel táblázatkezelővel készített állományok Adatlapjában nyilvánosan olvasható adatok rögzülnek az állomány első rögzítőjének gépéről, valamint nevéről és cégéről, és erre a rögzítők rendszerint nem figyelnek. A bizottság a tervek szerint külön ajánlást készít majd az adatvédelmi előírásokról is.
Az ajánlás első változata előírta, hogy a kormányzati honlapok domain nevei egységes szerkezetben jelenjenek meg. Korábban a legtöbb minisztérium, hivatal eltérő formát használt, egy évvel ezelőtt létezett kötőjeles (www.b-m.hu), kötőjel nélküli (www.ihm.hu), a korábbi elnevezést tükröző (www.ism.hu) és egyedi (www.honvedelem.hu) forma is. Azóta a tárcák és hivatalok - összesen 46 kormányzati intézmény - honlapja jelentős átalakuláson ment keresztül, az oldalak folyamatosan kerülnek át a .gov.hu domain alá. A központi államigazgatási szerveknek le kell foglalniuk az elnevezésükből logikusan adódó domain neveket, elsőként minden esetben a .gov.hu domain alá tartozó címet kell megjeleníteni, ez azonban nem zárja ki, hogy a honlap más címen is elérhető legyen. Közhivatal nem használhat freewebes vagy magán domain nevet.
Az ajánlás tartalmi követelményeinek megfelelően a honlapokon megjelennek mindazok az információk, amelyeket a közérdekű adatok nyilvánosságra hozataláról szóló jogszabályok felsorolnak. Az ajánlás nem jelent tartalmi korlátozást, az egyes intézmények speciális feladataiknak megfelelően önállóan alakíthatják honlapjaik további tartalmait.
Az oldalaknak részletes leírást kell adniuk a 200 ezer forintot meghaladó támogatásokról és az 5 millió forintot meghaladó értékű szerződésekről, az állami vezetők külföldi utazásairól, gépkocsi- és mobiltelefon-használatáról. A nyitóoldalon szerepelnie kell a Kormányzati Portál kattintható logójának, az államigazgatási honlapoknál a Magyar Köztársaság címerének (a Kormányzati Portálról a szabványhelyes címer több változatban is letölthető). Az oldalakon fel kell tüntetni a szervezet elérhetőségeit, az ügyfélfogadás rendjét, a szervezeti struktúrát, a szervezeti és működési szabályzatot. A szervezet bemutatkozó oldalát az Európai Unió nyelvein, de legalább angolul, franciául és németül meg kell jeleníteni.
Ahol az oldal jogszabályra hivatkozik, ott szerepelnie kell a jogszabály számának, megjelenési idejének és címének is. Be kell mutatni a hivatal vezetőit, azonban a bemutatás nem tartalmazhat a pártállásra vonatkozó és személyes jellegű információkat (pl. családi állapot) sem. Szintén kötelező elem a hivatal által megjelentetett pályázati kiírások, formanyomtatványok, impresszum, honlaptérkép, adatvédelmi tájékoztató és kapcsolatfelvételi oldal elhelyezése, moderált fórum és archívum működtetése.
A honlap-harmonizáció egyik legfontosabb eleme, hogy xml-alapú kommunikációs csatorna készült a Kormányzati Portál és a projektben résztvevő intézmények honlapjai között. Ez biztosítja, hogy az intézményi honlapokon megjelenő tartalmak bekerülnek a portál szerkesztőségi rendszerébe, és jelentőségüktől függően megjelennek a portálon is. Ezek az információk bekerülnek a Kormányzati Portál hírlevelébe is, amelyet naponta több mint 42 ezren kapnak meg elektronikus postaládájukba. Azok a szervezetek, amelyek maradéktalanul teljesítették a KIETB 19 előírásait, elhelyezhetik oldalaikon a "KIETB ajánlásnak megfelelő kormányzati honlap" logót.
Az ajánlás második változata általános elvárásként fogalmazza meg az elektronikus kormányzati szolgáltatások egységesítését, a szolgáltatások centralizálását, az egyablakos ügyintézéssel kapcsolatos intézményi munka koordinációját, és azt, hogy lehetőséget kell teremteni az állampolgárok véleményének kifejezésére, a visszacsatolásokra. A társadalmiasítás elve azt jelenti, hogy a civil szférából érkező szakértők helyi szinten népszerűsítik az e-szolgáltatásokat, és segítséget nyújtanak az internetezésben kevésbé járatos állampolgároknak az ügyintézésben. A szolgáltatások eléréséhez ki kell használni a mobil adatátviteli technológiákat, de gondolni kell azokra is, akik a lehetőség ellenére a hagyományos módon (nem elektronikus formában) szeretnék intézni ügyeiket.
A központi államigazgatás szerveinek honlapjait az intézmény kommunikációs szervezete gondozza, az üzemeltetésért az informatikai szervezet a felelős. A szervezeteknek gondoskodniuk kell a honlapok folyamatos frissítéséről, az elavult adatok cseréjéről. A költségek tervezésénél figyelembe kell venni, hogy a honlap milyen arányban tartalmaz statikus, illetve folyamatosan frissülő elemeket. Az ajánlás részletezi a honlapok szerkesztőségének javasolt összetételét is, a szerkesztőség tagjai eredeti feladatuk ellátása mellett a munkaköri leírásban külön definiált feladatként látják el ezt a tevékenységet. A honlapok üzemeltetését a szervezetek kiadhatják harmadik félnek is, az üzemeltető neve nyilvános. Az üzemeltető feladata a honlap tartalmának megjelenítése, frissítése, gondozása, archíválása, a tartalmak védelme külső támadások ellen és web-statisztikák készítése.
A hivatali e-mail címeket a szervezeti és működési szabályzatban meghatározott szervezeti egységek nevéből kell levezetni (például [email protected]), viszont a nemzetközi gyakorlatnak megfelelően megtartható a személynévből képzett mail cím is (vezetéknév.keresztnév@... formában és fordítva is).
Az ajánlás felsorolja a honlapokon használható fájlformátumokat, amelyeknek lehetőség szerint platformfüggetleneknek kell lenniük. Ha valahol speciális formátumú fájlokat használnak, akkor az oldalon letölthetővé kell tenni a hozzájuk való megjelenítő-programot is. A portálokon tilos a jogszabályokkal ellentétes vagy elavult információk megjelenítése, a halott linkek szerepeltetése, a gyors letöltést akadályozó, indokolatlan, nagy méretű html-oldalak fenntartása. A letölthető állományoknál fel kell tüntetni az állomány formátumát és méretét is - írja a Magyarorszag.hu.
A Kormányzati Informatikai Egyeztető Tárcaközi Bizottság ajánlásának második változatába bekerültek az azóta hatályba lépett jogszabályokra és az új kormányprogramra vonatkozó utalások, a honlapok tartalmi és formai követelményeiről szóló rész kiegészült a tartalmak szervezettebb formában való megjelenésének szabályozásával. Ajánlás készült a honlapszerkesztőségek összetételéről és működéséről, a web-tevékenységre vonatkozó belső szabályzatról, a honlap-üzemeltetésről és az üzemeltető feladatairól is. Átdolgozták az üvegzsebtörvény által előírt kötelezően megjelenítendő tartalmakra vonatkozó szabályozást, a mellékletbe bekerültek a honlap-egységesítéshez és a Kormányzati Portálhoz történő harmonizációhoz szükséges információk.
Az E-kormányzat 2005 stratégia alapján a kormányzati és közigazgatási szolgáltatásokat centralizált rendszerben kell megvalósítani úgy, hogy az állampolgárok különösebb internetes ismeretek nélkül is boldoguljanak a használatukkal. Az új ajánlás az egységes formai és tartalmi követelmények felsorolásával biztosítja, hogy az állampolgárok a Kormányzati Portál ügyfélkapuján való bejelentkezés után egy kattintással, könnyen megtalálják az ügyintézéshez szükséges honlapot, eligazodjanak az azonos felépítésű honlapok és rovatok segítségével. Az állampolgár számíthat arra, hogy a honlapokon vagy a hírlevelek útján hozzájut a legfrissebb, aktuális információkhoz, sőt, a fórumokon konzultálhat az oldal fenntartóival, az ügyében illetékes szakértőkkel vagy a többi olvasóval.
Az adatvédelmi elvek biztosítják, hogy az állampolgárok személyes adatait csak arra célra használják fel, amelyhez azokat megadta. Ha egy hivatal személyes adatokat használ, erről az adatvédelmi törvény értelmében bejelentést kell tennie az Adatvédelmi Biztos Irodájában. A hivataloknak különös figyelmet kell fordítanuk arra, hogy az MS Word szövegszerkesztővel, a Power Pointtal és az MS Excel táblázatkezelővel készített állományok Adatlapjában nyilvánosan olvasható adatok rögzülnek az állomány első rögzítőjének gépéről, valamint nevéről és cégéről, és erre a rögzítők rendszerint nem figyelnek. A bizottság a tervek szerint külön ajánlást készít majd az adatvédelmi előírásokról is.
Az ajánlás első változata előírta, hogy a kormányzati honlapok domain nevei egységes szerkezetben jelenjenek meg. Korábban a legtöbb minisztérium, hivatal eltérő formát használt, egy évvel ezelőtt létezett kötőjeles (www.b-m.hu), kötőjel nélküli (www.ihm.hu), a korábbi elnevezést tükröző (www.ism.hu) és egyedi (www.honvedelem.hu) forma is. Azóta a tárcák és hivatalok - összesen 46 kormányzati intézmény - honlapja jelentős átalakuláson ment keresztül, az oldalak folyamatosan kerülnek át a .gov.hu domain alá. A központi államigazgatási szerveknek le kell foglalniuk az elnevezésükből logikusan adódó domain neveket, elsőként minden esetben a .gov.hu domain alá tartozó címet kell megjeleníteni, ez azonban nem zárja ki, hogy a honlap más címen is elérhető legyen. Közhivatal nem használhat freewebes vagy magán domain nevet.
Az ajánlás tartalmi követelményeinek megfelelően a honlapokon megjelennek mindazok az információk, amelyeket a közérdekű adatok nyilvánosságra hozataláról szóló jogszabályok felsorolnak. Az ajánlás nem jelent tartalmi korlátozást, az egyes intézmények speciális feladataiknak megfelelően önállóan alakíthatják honlapjaik további tartalmait.
Az oldalaknak részletes leírást kell adniuk a 200 ezer forintot meghaladó támogatásokról és az 5 millió forintot meghaladó értékű szerződésekről, az állami vezetők külföldi utazásairól, gépkocsi- és mobiltelefon-használatáról. A nyitóoldalon szerepelnie kell a Kormányzati Portál kattintható logójának, az államigazgatási honlapoknál a Magyar Köztársaság címerének (a Kormányzati Portálról a szabványhelyes címer több változatban is letölthető). Az oldalakon fel kell tüntetni a szervezet elérhetőségeit, az ügyfélfogadás rendjét, a szervezeti struktúrát, a szervezeti és működési szabályzatot. A szervezet bemutatkozó oldalát az Európai Unió nyelvein, de legalább angolul, franciául és németül meg kell jeleníteni.
Ahol az oldal jogszabályra hivatkozik, ott szerepelnie kell a jogszabály számának, megjelenési idejének és címének is. Be kell mutatni a hivatal vezetőit, azonban a bemutatás nem tartalmazhat a pártállásra vonatkozó és személyes jellegű információkat (pl. családi állapot) sem. Szintén kötelező elem a hivatal által megjelentetett pályázati kiírások, formanyomtatványok, impresszum, honlaptérkép, adatvédelmi tájékoztató és kapcsolatfelvételi oldal elhelyezése, moderált fórum és archívum működtetése.
A honlap-harmonizáció egyik legfontosabb eleme, hogy xml-alapú kommunikációs csatorna készült a Kormányzati Portál és a projektben résztvevő intézmények honlapjai között. Ez biztosítja, hogy az intézményi honlapokon megjelenő tartalmak bekerülnek a portál szerkesztőségi rendszerébe, és jelentőségüktől függően megjelennek a portálon is. Ezek az információk bekerülnek a Kormányzati Portál hírlevelébe is, amelyet naponta több mint 42 ezren kapnak meg elektronikus postaládájukba. Azok a szervezetek, amelyek maradéktalanul teljesítették a KIETB 19 előírásait, elhelyezhetik oldalaikon a "KIETB ajánlásnak megfelelő kormányzati honlap" logót.
Az ajánlás második változata általános elvárásként fogalmazza meg az elektronikus kormányzati szolgáltatások egységesítését, a szolgáltatások centralizálását, az egyablakos ügyintézéssel kapcsolatos intézményi munka koordinációját, és azt, hogy lehetőséget kell teremteni az állampolgárok véleményének kifejezésére, a visszacsatolásokra. A társadalmiasítás elve azt jelenti, hogy a civil szférából érkező szakértők helyi szinten népszerűsítik az e-szolgáltatásokat, és segítséget nyújtanak az internetezésben kevésbé járatos állampolgároknak az ügyintézésben. A szolgáltatások eléréséhez ki kell használni a mobil adatátviteli technológiákat, de gondolni kell azokra is, akik a lehetőség ellenére a hagyományos módon (nem elektronikus formában) szeretnék intézni ügyeiket.
A központi államigazgatás szerveinek honlapjait az intézmény kommunikációs szervezete gondozza, az üzemeltetésért az informatikai szervezet a felelős. A szervezeteknek gondoskodniuk kell a honlapok folyamatos frissítéséről, az elavult adatok cseréjéről. A költségek tervezésénél figyelembe kell venni, hogy a honlap milyen arányban tartalmaz statikus, illetve folyamatosan frissülő elemeket. Az ajánlás részletezi a honlapok szerkesztőségének javasolt összetételét is, a szerkesztőség tagjai eredeti feladatuk ellátása mellett a munkaköri leírásban külön definiált feladatként látják el ezt a tevékenységet. A honlapok üzemeltetését a szervezetek kiadhatják harmadik félnek is, az üzemeltető neve nyilvános. Az üzemeltető feladata a honlap tartalmának megjelenítése, frissítése, gondozása, archíválása, a tartalmak védelme külső támadások ellen és web-statisztikák készítése.
A hivatali e-mail címeket a szervezeti és működési szabályzatban meghatározott szervezeti egységek nevéből kell levezetni (például [email protected]), viszont a nemzetközi gyakorlatnak megfelelően megtartható a személynévből képzett mail cím is (vezetéknév.keresztnév@... formában és fordítva is).
Az ajánlás felsorolja a honlapokon használható fájlformátumokat, amelyeknek lehetőség szerint platformfüggetleneknek kell lenniük. Ha valahol speciális formátumú fájlokat használnak, akkor az oldalon letölthetővé kell tenni a hozzájuk való megjelenítő-programot is. A portálokon tilos a jogszabályokkal ellentétes vagy elavult információk megjelenítése, a halott linkek szerepeltetése, a gyors letöltést akadályozó, indokolatlan, nagy méretű html-oldalak fenntartása. A letölthető állományoknál fel kell tüntetni az állomány formátumát és méretét is - írja a Magyarorszag.hu.