SG.hu
Jövőre húsz e-kormányzati szolgáltatás lesz
[Magyarorszag.hu] A kormány januárban kezdi el kidolgozni a cselekvési terveket ahhoz a húsz elektronikus kormányzati szolgáltatáshoz, amelyet az EU elvárásai alapján 2005 végére kell megvalósítaniuk a tagállamoknak.
A Gyurcsány-kormány az elődjénél is nagyobb hangsúlyt helyezett a szolgáltató állam kialakítására - mondta Baja Ferenc elektronikus kormányzati szolgáltatásokért felelős politikai államtitkár. A ciklus elejéhez képest változás, hogy Magyarország beilleszkedett a pán-európai e-kormányzati rendszerbe, és a váminformatikai rendszerünk tökéletesen együttműködik az EU hasonló rendszerével. Intenzív munkával, külső partnerekkel, valamint a csatlakozók között rekordidő alatt jött létre a MePar, amely a mezőgazdasági támogatások lehívásához szükséges. Európában először Magyarországon tartottak mobil kormányzati konferenciát, hiszen a mobilhasználatban hazánk az élmezőnyhöz tartozik, nem úgy, mint internetezésben - mondta az államtitkár.
Az eEurope2005 program legfontosabb célkitűzése, hogy az interaktív elektronikus közszolgáltatásokat 2004 végére mindenki számára elérhetővé tegye, a jövő év végére pedig a közbeszerzések döntő része is elektronikus úton történjen. Szintén 2005 végére kell biztosítani a szélessávú internetkapcsolatot minden közintézmény számára. A program a tagországoknak előírja, hogy a jövő év végére 12 állampolgároknak és 8 cégeknek szóló elektronikus kormányzati szolgáltatást indítsanak el. Az állampolgári szolgáltatások közé tartozik az adóbevallás, az állással és munkával kapcsolatos ügyintézés, a járulékokkal kapcsolatos szolgáltatások, a személyes iratok ügyintézése, a gépjármű-nyilvántartás, az építési engedélyek kérése, rendőrségi bejelentések, közkönyvtári szolgáltatások, anyakönyvi kivonatokkal kapcsolatos ügyek, egyetemi jelentkezés, lakcímváltozás bejelentése és különböző egészségügyi szolgáltatások. A cégeknek szóló szolgáltatások: munkavállalói hozzájárulások, társasági adó- és áfabevallás, cégbejegyzés, adatszolgáltatás a statisztikai hivatalok számára, vámnyilatkozat, környezetvédelmi engedélyezés, közbeszerzés.
Az érintett tárcák januárban fognak hozzá a húsz szolgáltatáshoz szükséges cselekvési tervek kialakításához. Az államigazgatásban felmérés készül a húsz szolgáltatás jelenlegi állapotáról, az Elektronikuskormányzat-központ (EKK) pedig vizsgálni fogja, hogy az új szolgáltatások hogyan növelték a hatékonyságot. Az igazságügyi tárca ígérete szerint határidőre megvalósul az elektronikus cégbejegyzés is.
Baja Ferenc kiemelte, hogy az e-kormányzati szolgáltatásokhoz infrastruktúrafejlesztésre (Elektronikus Kormányzati Gerincháló - EKG), ügyfélkapura, elektronikus aláírásra és azonosításra, egységes szabványokra van szükség. A rendszerhez minden közintézmény, önkormányzat, állampolgár csatlakozhat. Az Igazságügyi Minisztérium honlapján megtalálható az e-aláírás dokumentációja, a feltételek szabványszerű leírása. Ha egy önkormányzat ezt az eszközrendszert alkalmazza a fejlesztésnél, biztos lehet abban, hogy később az aláírás az egész államigazgatásban érvényes lesz és működni fog - tette hozzá az államtitkár.
Jövőre és 2006-ban folytatódik az EKG fejlesztése, létrejön az elektronikus aláírás hitelesítő központja és a kormányzati ügyfél-tájékoztató központ is. A kormányzati gerinchálózathoz jelenleg 54 ezer számítógép csatlakozik, 124 budapesti és 341 vidéki végponton. Az elektronikus ügyintézés a Kormányzati Portálon mint ügyfélkapun indul, ehhez egységes ügyfél-azonosító protokollt kell létrehozni. Az azonosítás rendszere technológiasemleges lesz, vagyis kártyával, mobiltelefonnal, kóddal és más módon is azonosíthatja magát az állampolgár. Az erről szóló pályázatot néhány hónapon belül kiírja az EKK.
Baja Ferenc az előadásában kiemelte, hogy a Kormányzati Portálon keresztül az év végére az ország összes okmányirodájába lehet majd időpontot foglalni az ügyintézéshez. Jövőre a nagy ügyfélforgalmat bonyolító kormányzati szerveknél is lehet majd időpontot foglalni az interneten.
Az európai közigazgatási térhez való csatlakozás azt jelenti, hogy átláthatóvá kell tenni a közigazgatás működését. Mindenki számára elérhető közigazgatási szolgáltatásokat kell nyújtani az állampolgároknak, és a közösség minden állampolgárát egyenlő elbánásban kell részesíteni ügyeinek intézésekor. Ezt azt is jelenti, hogy javítani kell a hazai közigazgatás teljesítőképességén, hiszen az unió huszonöt tagországának minden állampolgára a magyar közigazgatás potenciális ügyfele ? hívta fel a figyelmet előadásában Szolnoki Zsolt, a Belügyminisztérium informatikai hivatalának vezetője.
A hivatalvezető hangsúlyozta, hogy a közigazgatás korszerűsítéséhez nagyban hozzájárul majd az új Ket (Közigazgatási eljárásról szóló törvény), amelynek köszönhetően egyszerűsödik és felgyorsul az ügyintézés. A reform utolsó és egyben legnehezebb feladata az ügyintézők gondolkodásmódjának, munkamódszereinek a megváltoztatása lesz - vélekedett Szolnoki Zsolt. A kormány a Ket hatályba lépése előtt képzési programot indít majd az ügyintézőknek.
A Gyurcsány-kormány az elődjénél is nagyobb hangsúlyt helyezett a szolgáltató állam kialakítására - mondta Baja Ferenc elektronikus kormányzati szolgáltatásokért felelős politikai államtitkár. A ciklus elejéhez képest változás, hogy Magyarország beilleszkedett a pán-európai e-kormányzati rendszerbe, és a váminformatikai rendszerünk tökéletesen együttműködik az EU hasonló rendszerével. Intenzív munkával, külső partnerekkel, valamint a csatlakozók között rekordidő alatt jött létre a MePar, amely a mezőgazdasági támogatások lehívásához szükséges. Európában először Magyarországon tartottak mobil kormányzati konferenciát, hiszen a mobilhasználatban hazánk az élmezőnyhöz tartozik, nem úgy, mint internetezésben - mondta az államtitkár.
Az eEurope2005 program legfontosabb célkitűzése, hogy az interaktív elektronikus közszolgáltatásokat 2004 végére mindenki számára elérhetővé tegye, a jövő év végére pedig a közbeszerzések döntő része is elektronikus úton történjen. Szintén 2005 végére kell biztosítani a szélessávú internetkapcsolatot minden közintézmény számára. A program a tagországoknak előírja, hogy a jövő év végére 12 állampolgároknak és 8 cégeknek szóló elektronikus kormányzati szolgáltatást indítsanak el. Az állampolgári szolgáltatások közé tartozik az adóbevallás, az állással és munkával kapcsolatos ügyintézés, a járulékokkal kapcsolatos szolgáltatások, a személyes iratok ügyintézése, a gépjármű-nyilvántartás, az építési engedélyek kérése, rendőrségi bejelentések, közkönyvtári szolgáltatások, anyakönyvi kivonatokkal kapcsolatos ügyek, egyetemi jelentkezés, lakcímváltozás bejelentése és különböző egészségügyi szolgáltatások. A cégeknek szóló szolgáltatások: munkavállalói hozzájárulások, társasági adó- és áfabevallás, cégbejegyzés, adatszolgáltatás a statisztikai hivatalok számára, vámnyilatkozat, környezetvédelmi engedélyezés, közbeszerzés.
Az érintett tárcák januárban fognak hozzá a húsz szolgáltatáshoz szükséges cselekvési tervek kialakításához. Az államigazgatásban felmérés készül a húsz szolgáltatás jelenlegi állapotáról, az Elektronikuskormányzat-központ (EKK) pedig vizsgálni fogja, hogy az új szolgáltatások hogyan növelték a hatékonyságot. Az igazságügyi tárca ígérete szerint határidőre megvalósul az elektronikus cégbejegyzés is.
Baja Ferenc kiemelte, hogy az e-kormányzati szolgáltatásokhoz infrastruktúrafejlesztésre (Elektronikus Kormányzati Gerincháló - EKG), ügyfélkapura, elektronikus aláírásra és azonosításra, egységes szabványokra van szükség. A rendszerhez minden közintézmény, önkormányzat, állampolgár csatlakozhat. Az Igazságügyi Minisztérium honlapján megtalálható az e-aláírás dokumentációja, a feltételek szabványszerű leírása. Ha egy önkormányzat ezt az eszközrendszert alkalmazza a fejlesztésnél, biztos lehet abban, hogy később az aláírás az egész államigazgatásban érvényes lesz és működni fog - tette hozzá az államtitkár.
Jövőre és 2006-ban folytatódik az EKG fejlesztése, létrejön az elektronikus aláírás hitelesítő központja és a kormányzati ügyfél-tájékoztató központ is. A kormányzati gerinchálózathoz jelenleg 54 ezer számítógép csatlakozik, 124 budapesti és 341 vidéki végponton. Az elektronikus ügyintézés a Kormányzati Portálon mint ügyfélkapun indul, ehhez egységes ügyfél-azonosító protokollt kell létrehozni. Az azonosítás rendszere technológiasemleges lesz, vagyis kártyával, mobiltelefonnal, kóddal és más módon is azonosíthatja magát az állampolgár. Az erről szóló pályázatot néhány hónapon belül kiírja az EKK.
Baja Ferenc az előadásában kiemelte, hogy a Kormányzati Portálon keresztül az év végére az ország összes okmányirodájába lehet majd időpontot foglalni az ügyintézéshez. Jövőre a nagy ügyfélforgalmat bonyolító kormányzati szerveknél is lehet majd időpontot foglalni az interneten.
Az európai közigazgatási térhez való csatlakozás azt jelenti, hogy átláthatóvá kell tenni a közigazgatás működését. Mindenki számára elérhető közigazgatási szolgáltatásokat kell nyújtani az állampolgároknak, és a közösség minden állampolgárát egyenlő elbánásban kell részesíteni ügyeinek intézésekor. Ezt azt is jelenti, hogy javítani kell a hazai közigazgatás teljesítőképességén, hiszen az unió huszonöt tagországának minden állampolgára a magyar közigazgatás potenciális ügyfele ? hívta fel a figyelmet előadásában Szolnoki Zsolt, a Belügyminisztérium informatikai hivatalának vezetője.
A hivatalvezető hangsúlyozta, hogy a közigazgatás korszerűsítéséhez nagyban hozzájárul majd az új Ket (Közigazgatási eljárásról szóló törvény), amelynek köszönhetően egyszerűsödik és felgyorsul az ügyintézés. A reform utolsó és egyben legnehezebb feladata az ügyintézők gondolkodásmódjának, munkamódszereinek a megváltoztatása lesz - vélekedett Szolnoki Zsolt. A kormány a Ket hatályba lépése előtt képzési programot indít majd az ügyintézőknek.