Gyurkity Péter

Boltokban az ASUS SLI alaplapja

A világ vezető alaplapgyártójának tartott ASUSTeK Computer piacra dobta A8N-SLI Deluxe jelzésű alaplapját, amely elsőként támogatja a PCI Express és SLI technológiákat.

Az alaplap egyelőre kizárólag Japánban kapható, de a nagyobb amerikai és európai online áruházakban már előrendelhető, és a vállalat ígérete szerint hamarosan Európába is megérkezik az első szállítmány. Az ASUS tehát sikeresen rácáfolt az elmúlt héten felbukkant hírekre, miszerint a legtöbb gyártónak gondjai vannak az nForce4 SLI alaplapokkal, és a megjelenés december végére, vagy akár a jövő év elejére is kitolódhat.


Az ASUS A8N-SLI Deluxe az első olyan alaplap, amely a PGA939 foglalatba illeszkedő AMD64 processzorok számára elérhetővé teszi a PCI Express, valamint az Nvidia által kifejlesztett SLI technológiát, amelynek révén egyszerre két grafikus kártyát csatlakoztathatunk a számítógéphez. Az alaplapot bőségesen ellátták csatlakozókkal: a grafikus kártyákhoz szükséges két PCI Express x16 csatoló mellett két PCI Express x1, 3 hagyományos PCI bővítőhely, 4 Serial-ATA 150 (RAID támogatással), további 4 Serial-ATA 300, 2 ATA-133, 2 gigabites Ethernet csatlakozó, valamint összesen 10 USB 2.0 port áll a felhasználó rendelkezésére a különböző eszközök csatlakoztatására. Az alaplap emellett nyolccsatornás hangzást, valamint az ASUS legújabb fejlesztéseit (AI NOS, AI NET2, PEG csatlakozás, és kibővített túlhajtási funkció) is magában foglalja.


Az Akiba PC Hotline internetes oldala szerint az A8N-SLI Deluxe alaplapot 207-251 dollárért árulják a japán fővárosban, míg az amerikai vásárlók 255 és 398 dollár közötti áron rendelhetik elő az online áruházakban. Szakértők szerint a nagy különbség nem meglepő: az amerikai és európai árak - különösen a hosszú ideje várt termékek esetében - általában meghaladják a japán szintet, de a különbség az idő múlásával és a sorozatgyártás beindulásával általában csökken.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • dez #34
    Vannak olyan DX és OGL demók, amik csak az egyik kártyán mennek. Itt nem a shaderverzióbeli különbségre gondolok. Bár ezek egy részét futtathatóvá lehet tenni egy megfelelő wrapperrel.
  • dez #33
    Úgy tudom, ez a rendertargettel kapcsolatos eltérés DX szinten is különbséget okoz. A shaderekt és néhány egyéb dolog támogatását OGL alatt meg saját kiterjesztésekkel oldják meg a cégek, amik az API szempontjából nem tudom, mennyire kompatibilisek.

    Nálunk talán még odébb van a HDTV (de telán nem annyira), viszont külföldön kezd szépen változni a helyzet (és ugye nem M.o.-ból kell kiindulni).
  • DW #32
    Persze, vannak saját fejlsztések mindkét oldalon, de DX és opengl szempontjából, valamint szabványos dolgok támogatásának szempontjából nincs különbség.

    HDTV (mellesleg tudom mi a hdtv)?! Nálunk az még soká lesz. Ilyen téren nagyon el vagyunk maradva...és nem csak mi.

    Az, hogy nem értenék hozzá, nem mondanám, mert ezzel foglalkozok, csak nem tudok én se mindent fejben tartani(főleg nem azt, hogy most melyik szériájú kártya milyen effekteket támogat, vagy nem támogat).
  • DW #31
    Neked is igazad van. Tényeg sok idő egy jó progi, más meg addig dobálja a szarabbnál-szarabb gameket:D
  • DW #30
    Azért nem várhatod el, hogy minden apró részlet a helyén legyen.
    Lakótelep? igen, mert ez illik a hangulatához.
  • Gabest #29
    Engem azért annyira nem lökött hanyatt a hl2 kinézete, sok helyen elnagyolt, fakó, olyan lakótelep feeling.
  • Janek81 #28
    "Ezenkívül nincs olyan dolog, amit a másik ne tudna."

    Valószínűleg igazad van, ha alapul vesszük a két oldal két csúcs kategóriás kártyáját. De tudod nincs mindenkinek csúcs kategóriás kártyája, és a régebbiek még ezt-azt nem támogattak. Mert ugye fejlődtek... És sajnos nem olyanok az árak, hogy mindenki kapásból meg tudja venni mindenből a legújabb technikát, ezért van az, hogy millió config van - amire képtelenség optimalizálni.


    "Ja, hogy neked pénz nem számít?"

    Lehet elsírnád magad, ha olyan gépen kellene dolgoznod/játszanod, mint az enyém. :)


    "A játékpiac viszi előre a hardverek fejlődését."

    Én úgy mondanám inkább, hogy egyik ösztözi a másikat. A hardver fejlesztők azért csinálnak jobbnál jobb hardvereket, hogy a játék fejlesztők is jobbnál jobb játékokat tudjanak kiadni, és a játék fejlesztők azért csinálnak jobbnál jobb játékokat, hogy egyre jobban ki tudják aknázni a hardver nyújtotta leheőségeket. Ha az egyik oldal megáll, meg kell állnia a másik oldalnak is, vagy stagnálnak azon a ponton, ahol a fejlődés megállt. Ha a programozók most nekiesnének minden kódot a lehető legjobban megírni, az egyrészt baromi sok időt emésztene fel (lásd HL2, asszem 6 évig csinálták), és eközben a hardveresek nem tudnának magukkal mit kezdeni, mert hiába fejlődnének, a kutya nem venne mindig jobb hardvereket (a fanatikusokat leszámíta, de azokból nem élnek meg), ha a régieken is tökéletesen futna minden új game.


    "A programozók sajnos folyamatosan ebbe a hibába esnek, de ez nem csak az ő hibájuk. Sok a meló, egy játéknak gyorsan el kell készülnie. Nézd meg a HL2-t milyen sokáig készítették, és meg is lett az eredménye. Gyönyörű grafika és nem kell hozzá 4GHz-es proci SLI 6800 Ultrával. Ez bizonyítja azt, hogy bizony felesleges ilyen-olyan hiperszuper csúcs VGA, mert jó programozási tudással, és sok idővel nagyon jól meg lehet írni egy programot."

    Erre fentebb már írtam, remélem már érded a lényeget. Jól optimalizált kóddal kiadni egy játékot nem éri meg. Eszméletlen időket emészt fel (jó példa a HL2 megint), mialatt más dobálja kifelé a sikersebbnél sikeresebb játékokat. Lehet, hogy lenne rajta mit csiszolni, de minek, ha egyszer így is megveszik az emberek, és ráadásul nem csak a játékokat, de az egyre jobb hardvereket is pont a játék miatt. Ez sajnos így működik, én értem, hogy neked mi fáj, de ahhoz, hogy ne álljon le a fejlődés, bizonyos áldozatokatmeg kell hozni. Jelen esetben az az áldozat, hogy kapsz egy rakás játékot viszonylag rövid idő alatt, viszont szar kóddal. Ha arra törekednének, hogy jól legyen megírva, akkor egyrészt leállna a hardverek fejlődése legalább egy néhány évre, amíg már a kód optimalizálással nem tudnak többet kihozni belőlük. De ekkor már kétséges, hogy megint útjára indulhatna a technika fejlődése ezen a téren, mert az a néhány év kihagyás a termelésben és fejlesztésben lehet elég lene ahhoz, hogy megszűnjenek ezek a gyárak és a fejlesztők pénzforrása. Csak utángyártásból nem tudom, megélnének-e... Azért ha van egy kicsivel átlagon felüli kártyád, azzal pár évig ki lehet húzni csere nélkül...


    A mondandód utolsó felében már kicsit átmentél globális környezetszennyezésbe és hasonlókba, amiben valszeg ugyancsak igazad lehet, de sztem most nem ez téma, inkább nem kommentálnám.
    A lényeg, hogy én értelek és teljesen igazad van, de ha a fejlesztők is így gondolkoznának, akkor csak idő kérdése és behal az egész fejlődés hiányában. Ezt nem szabad megállítani, csak azért, hogy kevesebb szilícium menjen a kukákba és kevésbé tehetős emberek is élvezni tudják az új játékokat. Akinek nincs pénze újabb hardverekre, nyílván nem fogja megvenni (mint pl én is), legfeljebb majd megveszi később, amikor már kijött az új technika és viszonlag lemennek az árak. Addigra talán már pont be is érik az a technika, a játékk pont akkorra fongák tudni kihasználni. Szal nincs itt semmi gáz, csak rossz oldalról nézed.
  • dez #27
    Mellesleg, 1280/AA/AF-nél, és főleg fölötte egyértelműen vezet az SLI, még egy procival is. (Egyes tesztekben szinte minden felbontáson hozza a közel 2x-es sebességet.) És hamarosan jönnek a dualmagos procik.

    Monjuk, én nem örülök ennek, mert nem valószínű, hogy áldozok erre, és idegesítő lenne, ha ezt tekintenék ezentúl alapnak a játékkészítők, és egy szimpla komfigon már nem is mennének jól a gamék...

    Mindehhez tegyük hozzá, hogy bár nem túl gyorsan, de azért jövöget a HDTV kora is... (Mainál jóval nagyobb felbontású TV-k, projektorok, ill. nagyobb felbontású monitorok.)

    A Voodoo-s időkben még túl korai ez, mert nem tudtak elég feladatot átvenni a videokártyák a procitól. Alig volt haszna a duplázásnak.
  • dez #26
    utolsó (NV +/--) -> (NV 6-os széria +/--)
  • dez #25
    "Ezenkívül nincs olyan dolog, amit a másik ne tudna."

    Ne mondj ilyeneket, ha te sem értesz hozzá... Vannak ilyen dolgok is, mint pl. UltraShadow I-II-III (NV +), 3Dc tömörítés (ATI +), valamilyen lebegőpontos hiányosság (NV-FX -), valamilyen render target hiányosság (ATI -), valamivel erősebb PS, de gyengébb VS tetjesítmény (NV +/--), stb.

    Ami a játékokat illeti... Hát tényleg szépek, de többnyire unalmasak (nem tud izgatni az FPS, de a céltalan autós száguldozás sem egy idő után). De úgy látszik, erre van igény. Mindegy, legalább nem köt le igazán, van idő mással is foglalkozni.

    De egyszer majd úgyis jön egy ellenállhatatlan csapatjátékmódos game, ami minannyiunkat beszippant a cybertérbe...