Rónai György
Kiszivárogtak az nVIDIA GeForce 6 család specifikációi
Miután nemrég a cég hivatalosan is bejelentette az új GeForce 6800, és 6800 Ultra kártyákat, az utóbbi működési frekvenciáit ugye már megtudhattuk az előzetes tesztekből. Most viszont végre fényt derítettek arra is, hogy a kisebbik testvér várhatóan milyen frekvenciákon fog üzemelni.
A HartWare.net információi szerint a már bejelentett 222 millió tranzisztorból álló, 16 futószalagos, 6 Vertex feldolgozóval, és programozható videoprocesszorral ellátott nVIDIA GeForce 6800 Ultra GPU 400MHz-en fog üzemelni, a mellé kerülő 256MB GDDR3 memória pedig 1100MHz-es lesz. A számunkra érdekesebb felső-középkategóriás 6800 kártyák GPU-jában a bejelentésnek megfelelően 1 Quad Pixel futószalag lesz letiltva (12 pipeline), és emellett 375 MHz-en üzemel majd. Ezekre a kártyákra 128 vagy 256 MB 700MHz-es DDR-I memória kerül.
A kártyák valódi teljesítménye természetesen csak a megjelenés utáni tesztekből és frissített programokból, meghajtókból derülhet ki. Az eddig napvilágot látott teljesítménytesztek eredményei elég sok helyen vitathatóak, és így egyértelműen nem lehet még kimondani, hogy mennyivel is teljesíti túl a 6800 Ultra például a 9800XT kártyákat. Több játékprogram kapcsán is felmerült például a probléma, hogy mivel ezek még nem ismerik fel rendesen a 6800-as grafikus magot, nem is megfelelő módban futnak rajta. Ez annyit jelent, hogy a játékprogram ilyenkor egy teljesen alapesetre, például Pixel Shader 1.1 kártyára, vagy több esetben például automatikusan a GeForce FX számára készült renderelési módra áll be. Ez grafikailag butítást jelent, speciálisan az utóbbi esetben a kártya FP16 színmélységgel számol csupán, amelyet eredetileg a GeForce FX gyengeségeinek kiküszöböléseire találtak ki.
Albatron GeFORCE6800UV, ASUSTeK V9999 Ultra, GAINWARD Ultra/2600
Sparkle SP-AG40UPT, Chaintech AA6800, XFX PV-T40F-UDF7
AOpen Aeolus 6800 Ultra, Gigabyte GV-N68U256VH, MSI GeForce NX6800 Ultra
Magyarán a 6800 Ultra ilyenkor is alacsonyabb precizitással, de gyorsabban futtatja a programot, tehát az eredményei az eltérő képminőség miatt nem összeegyeztethetőek a 9800XT teljesítményével. Az egyik tesztben például átállították az adott programot úgy, hogy a 6800 Ultrát is a 9800XT-hez tartozó R300-as eljárásokkal futtassa, ami mindkét kártya esetében ugyanolyan Shader sorrendet és minőséget jelent. Ekkor a 6800 Ultra már csupán 5-15 %-kal volt gyorsabb a 9800XT-nél. Messzemenő következtetéseket ebből természetesen nem lehet még levonni, de mindenesetre azt jól mutatja, hogy még egy picit várni kell, amíg tényleg konzekvens, és maximálisan hihető teszteredményeket láthatunk.
A többi újdonság mellett természetesen mindkettő támogatja az új Pixel és Vertex Shader 3.0 megoldásokat, amelyek az elődeiket egyszerűbb programozhatósággal, és komplexebb, hosszabb shader programok írásának lehetővé tételével egészítik ki. A Shader Model 3.0 nem hoz látványbeli előrelépést az SM 2.0-hoz képest, azonban a programozók dolga egyszerűbb lesz, ami idővel talán gyorsabb, és ezáltal jobb grafikához is vezet majd.
Míg a GeForce 6800 Ultra a jelenleg hivatalosan ismert legnagyobb teljesítményű megoldás, addig a kisebbik testvére, a sima 6800 verzió egy picit elmarad tőle, de a cég állítása szerint még így is valamivel a jelenlegi csúcstartó, a RADEON 9800XT felett teljesít. Ennek megfelelően a legkorábban júniusban boltokba kerülő új nVIDIA zászlóshajó nagyjából 499, a normál 6800-as kártya pedig 299 dolláros áron lesz majd kapható.
A HartWare.net információi szerint a már bejelentett 222 millió tranzisztorból álló, 16 futószalagos, 6 Vertex feldolgozóval, és programozható videoprocesszorral ellátott nVIDIA GeForce 6800 Ultra GPU 400MHz-en fog üzemelni, a mellé kerülő 256MB GDDR3 memória pedig 1100MHz-es lesz. A számunkra érdekesebb felső-középkategóriás 6800 kártyák GPU-jában a bejelentésnek megfelelően 1 Quad Pixel futószalag lesz letiltva (12 pipeline), és emellett 375 MHz-en üzemel majd. Ezekre a kártyákra 128 vagy 256 MB 700MHz-es DDR-I memória kerül.
A kártyák valódi teljesítménye természetesen csak a megjelenés utáni tesztekből és frissített programokból, meghajtókból derülhet ki. Az eddig napvilágot látott teljesítménytesztek eredményei elég sok helyen vitathatóak, és így egyértelműen nem lehet még kimondani, hogy mennyivel is teljesíti túl a 6800 Ultra például a 9800XT kártyákat. Több játékprogram kapcsán is felmerült például a probléma, hogy mivel ezek még nem ismerik fel rendesen a 6800-as grafikus magot, nem is megfelelő módban futnak rajta. Ez annyit jelent, hogy a játékprogram ilyenkor egy teljesen alapesetre, például Pixel Shader 1.1 kártyára, vagy több esetben például automatikusan a GeForce FX számára készült renderelési módra áll be. Ez grafikailag butítást jelent, speciálisan az utóbbi esetben a kártya FP16 színmélységgel számol csupán, amelyet eredetileg a GeForce FX gyengeségeinek kiküszöböléseire találtak ki.
GeForce 6800 Ultra processzoros videókártyák
Albatron GeFORCE6800UV, ASUSTeK V9999 Ultra, GAINWARD Ultra/2600
Sparkle SP-AG40UPT, Chaintech AA6800, XFX PV-T40F-UDF7
AOpen Aeolus 6800 Ultra, Gigabyte GV-N68U256VH, MSI GeForce NX6800 Ultra
Magyarán a 6800 Ultra ilyenkor is alacsonyabb precizitással, de gyorsabban futtatja a programot, tehát az eredményei az eltérő képminőség miatt nem összeegyeztethetőek a 9800XT teljesítményével. Az egyik tesztben például átállították az adott programot úgy, hogy a 6800 Ultrát is a 9800XT-hez tartozó R300-as eljárásokkal futtassa, ami mindkét kártya esetében ugyanolyan Shader sorrendet és minőséget jelent. Ekkor a 6800 Ultra már csupán 5-15 %-kal volt gyorsabb a 9800XT-nél. Messzemenő következtetéseket ebből természetesen nem lehet még levonni, de mindenesetre azt jól mutatja, hogy még egy picit várni kell, amíg tényleg konzekvens, és maximálisan hihető teszteredményeket láthatunk.
A többi újdonság mellett természetesen mindkettő támogatja az új Pixel és Vertex Shader 3.0 megoldásokat, amelyek az elődeiket egyszerűbb programozhatósággal, és komplexebb, hosszabb shader programok írásának lehetővé tételével egészítik ki. A Shader Model 3.0 nem hoz látványbeli előrelépést az SM 2.0-hoz képest, azonban a programozók dolga egyszerűbb lesz, ami idővel talán gyorsabb, és ezáltal jobb grafikához is vezet majd.
Míg a GeForce 6800 Ultra a jelenleg hivatalosan ismert legnagyobb teljesítményű megoldás, addig a kisebbik testvére, a sima 6800 verzió egy picit elmarad tőle, de a cég állítása szerint még így is valamivel a jelenlegi csúcstartó, a RADEON 9800XT felett teljesít. Ennek megfelelően a legkorábban júniusban boltokba kerülő új nVIDIA zászlóshajó nagyjából 499, a normál 6800-as kártya pedig 299 dolláros áron lesz majd kapható.