Rónai György
NV40 áprilisban?
Újabb hírek láttak napvilágot az NVIDIA legújabb grafikus gyorsítója, az NV40 kapcsán. Az egyik weboldal értesülései szerint a cég 2004. április 13-án San Franciscóban fogja bemutatni az újdonságot. Ezt a hír azóta több más forrásból is megerősítették.
Az eddigi információk szerint az NVIDIA NV40 GPU várhatóan még mindig a 0,13 mikronos technológiával készül majd, és nem kevesebb, mint 175 millió tranzisztort tartalmaz. Ez 16 renderelő futószalagot jelent, és Vertex, valamint Pixel Shader 3.0 támogatást. Ezek alapján nem olyan nehéz elképzelni tehát, hogy az NV40 jóval nagyobb teljesítményre lehetne képes, a cég mostani, kissé félresikerült GeforceFX családjához képest.
GDDR3 memóriás nVidia kártya
Az R420 várhatóan nem tartalmaz újabb Pixel és Vertex árnyalókat, mivel a szakértők (és úgy tűnik az ATI) álláspontja szerint ezek felesleges, "népvakító" újdonságok lennének csak, és igazából elvonnák a hangsúlyt a jelenleg fontosabb fejlesztésekről. A hírekkel ellentétben egyébként a 12 renderelő futószalagos megoldásnak sincs technikai létjogosultsága, tehát az ATI termékében is vagy 16, vagy esetleg 8 futószalag lesz, várhatóan több textúrázó (TMU), és Vertex árnyaló (VS) egységgel.
ATI R423, az R420 PCI Express 16x variánsa
A többi videokártyagyártó tendenciájával ellentétben azonban az NV40 nem tartalmaz natív PCI Express támogatást sem. Az NVIDIA ezt egy úgynevezett híd-chip segítségével oldja meg, ugyanis szerintük idén még nem kapnak akkora szerepet a PCI Express megoldások, hogy ennél komolyabb megoldást fejlesszen hozzájuk, ráadásul a bridge megoldással a régebbi kártyáit is egyszerűen át tudja vinni az új csatolóra. Szemben az ATI (és az S3) valós PCI Express architektúrájával ez valójában egy integrált átalakítós megoldást jelent, amiről a cég azt állítja, hogy működésével nem okozhat meghajtó problémákat vagy magasabb processzorigényt.
A rivális ATI Technologies R420-as kódnevű VPU-ja körülbelül ugyanebben az időben kerül majd bejelentésre és bemutatásra, tehát - mint arról korábban már írtunk - az idei CeBIT-en még egyik gyártó sem jelenti be a termékeit. Az indoklás az, hogy a CeBIT után még nem tudnák megkezdeni a megfelelő mennyiségű tömeggyártást, tehát nem tudják optimális időn, vagyis kb. 2 hónapon belül piacra dobni a kártyáikat. Ennek megfelelően a kártyák piacra kerülésének valós időpontja nagyjából június lesz, mivel a tömeggyártás májusban kezdődik.
ATI RV380
Egyelőre tehát kérdéses, hogy az NVIDIA új terméke valóban vissza tudja e majd hódítani a vásárlók tömegét, és egyátalán az is, hogy az ATI, illetve az NVIDIA új termékeinek teljesítménye hogyan is viszonyul a mostani kártyákhoz. Az egyedüli biztosnak tekinthető információk hogy mindkét grafikus processzor 130 nm-es gyártástechnológiával készül majd, és az NV40-ben a mostani valós 4x2 architektúrával szemben több Vertex árnyaló egység és futószalag lesz. Az ATI terméke többek között már támogatni fogja a 32 bites lebegőpontos színmélységet is, szemben az eddigi színenkénti 24 bittel.
Ehhez hozzá kell tenni, hogy a DirectX 9.0 alapkövetelménye 24 bit, és mivel egyáltalán nem létezik a Microsoftnál a DirectX 9.1, mint fejlesztés, tehát a követelmények a DirectX 10 megjelenéséig várhatóan nem nőnek majd meg. Ily módon pedig a 24 bit, és a Vertex, valamint Pixel Shader 2.0 egységek továbbfejlesztése sem indokolt még.
Az eddigi információk szerint az NVIDIA NV40 GPU várhatóan még mindig a 0,13 mikronos technológiával készül majd, és nem kevesebb, mint 175 millió tranzisztort tartalmaz. Ez 16 renderelő futószalagot jelent, és Vertex, valamint Pixel Shader 3.0 támogatást. Ezek alapján nem olyan nehéz elképzelni tehát, hogy az NV40 jóval nagyobb teljesítményre lehetne képes, a cég mostani, kissé félresikerült GeforceFX családjához képest.
GDDR3 memóriás nVidia kártya
Az R420 várhatóan nem tartalmaz újabb Pixel és Vertex árnyalókat, mivel a szakértők (és úgy tűnik az ATI) álláspontja szerint ezek felesleges, "népvakító" újdonságok lennének csak, és igazából elvonnák a hangsúlyt a jelenleg fontosabb fejlesztésekről. A hírekkel ellentétben egyébként a 12 renderelő futószalagos megoldásnak sincs technikai létjogosultsága, tehát az ATI termékében is vagy 16, vagy esetleg 8 futószalag lesz, várhatóan több textúrázó (TMU), és Vertex árnyaló (VS) egységgel.
ATI R423, az R420 PCI Express 16x variánsa
A többi videokártyagyártó tendenciájával ellentétben azonban az NV40 nem tartalmaz natív PCI Express támogatást sem. Az NVIDIA ezt egy úgynevezett híd-chip segítségével oldja meg, ugyanis szerintük idén még nem kapnak akkora szerepet a PCI Express megoldások, hogy ennél komolyabb megoldást fejlesszen hozzájuk, ráadásul a bridge megoldással a régebbi kártyáit is egyszerűen át tudja vinni az új csatolóra. Szemben az ATI (és az S3) valós PCI Express architektúrájával ez valójában egy integrált átalakítós megoldást jelent, amiről a cég azt állítja, hogy működésével nem okozhat meghajtó problémákat vagy magasabb processzorigényt.
A rivális ATI Technologies R420-as kódnevű VPU-ja körülbelül ugyanebben az időben kerül majd bejelentésre és bemutatásra, tehát - mint arról korábban már írtunk - az idei CeBIT-en még egyik gyártó sem jelenti be a termékeit. Az indoklás az, hogy a CeBIT után még nem tudnák megkezdeni a megfelelő mennyiségű tömeggyártást, tehát nem tudják optimális időn, vagyis kb. 2 hónapon belül piacra dobni a kártyáikat. Ennek megfelelően a kártyák piacra kerülésének valós időpontja nagyjából június lesz, mivel a tömeggyártás májusban kezdődik.
ATI RV380
Egyelőre tehát kérdéses, hogy az NVIDIA új terméke valóban vissza tudja e majd hódítani a vásárlók tömegét, és egyátalán az is, hogy az ATI, illetve az NVIDIA új termékeinek teljesítménye hogyan is viszonyul a mostani kártyákhoz. Az egyedüli biztosnak tekinthető információk hogy mindkét grafikus processzor 130 nm-es gyártástechnológiával készül majd, és az NV40-ben a mostani valós 4x2 architektúrával szemben több Vertex árnyaló egység és futószalag lesz. Az ATI terméke többek között már támogatni fogja a 32 bites lebegőpontos színmélységet is, szemben az eddigi színenkénti 24 bittel.
Ehhez hozzá kell tenni, hogy a DirectX 9.0 alapkövetelménye 24 bit, és mivel egyáltalán nem létezik a Microsoftnál a DirectX 9.1, mint fejlesztés, tehát a követelmények a DirectX 10 megjelenéséig várhatóan nem nőnek majd meg. Ily módon pedig a 24 bit, és a Vertex, valamint Pixel Shader 2.0 egységek továbbfejlesztése sem indokolt még.