Rónai György

NV40 áprilisban?

Újabb hírek láttak napvilágot az NVIDIA legújabb grafikus gyorsítója, az NV40 kapcsán. Az egyik weboldal értesülései szerint a cég 2004. április 13-án San Franciscóban fogja bemutatni az újdonságot. Ezt a hír azóta több más forrásból is megerősítették.

Az eddigi információk szerint az NVIDIA NV40 GPU várhatóan még mindig a 0,13 mikronos technológiával készül majd, és nem kevesebb, mint 175 millió tranzisztort tartalmaz. Ez 16 renderelő futószalagot jelent, és Vertex, valamint Pixel Shader 3.0 támogatást. Ezek alapján nem olyan nehéz elképzelni tehát, hogy az NV40 jóval nagyobb teljesítményre lehetne képes, a cég mostani, kissé félresikerült GeforceFX családjához képest.


GDDR3 memóriás nVidia kártya

Az R420 várhatóan nem tartalmaz újabb Pixel és Vertex árnyalókat, mivel a szakértők (és úgy tűnik az ATI) álláspontja szerint ezek felesleges, "népvakító" újdonságok lennének csak, és igazából elvonnák a hangsúlyt a jelenleg fontosabb fejlesztésekről. A hírekkel ellentétben egyébként a 12 renderelő futószalagos megoldásnak sincs technikai létjogosultsága, tehát az ATI termékében is vagy 16, vagy esetleg 8 futószalag lesz, várhatóan több textúrázó (TMU), és Vertex árnyaló (VS) egységgel.




ATI R423, az R420 PCI Express 16x variánsa

A többi videokártyagyártó tendenciájával ellentétben azonban az NV40 nem tartalmaz natív PCI Express támogatást sem. Az NVIDIA ezt egy úgynevezett híd-chip segítségével oldja meg, ugyanis szerintük idén még nem kapnak akkora szerepet a PCI Express megoldások, hogy ennél komolyabb megoldást fejlesszen hozzájuk, ráadásul a bridge megoldással a régebbi kártyáit is egyszerűen át tudja vinni az új csatolóra. Szemben az ATI (és az S3) valós PCI Express architektúrájával ez valójában egy integrált átalakítós megoldást jelent, amiről a cég azt állítja, hogy működésével nem okozhat meghajtó problémákat vagy magasabb processzorigényt.

A rivális ATI Technologies R420-as kódnevű VPU-ja körülbelül ugyanebben az időben kerül majd bejelentésre és bemutatásra, tehát - mint arról korábban már írtunk - az idei CeBIT-en még egyik gyártó sem jelenti be a termékeit. Az indoklás az, hogy a CeBIT után még nem tudnák megkezdeni a megfelelő mennyiségű tömeggyártást, tehát nem tudják optimális időn, vagyis kb. 2 hónapon belül piacra dobni a kártyáikat. Ennek megfelelően a kártyák piacra kerülésének valós időpontja nagyjából június lesz, mivel a tömeggyártás májusban kezdődik.


ATI RV380

Egyelőre tehát kérdéses, hogy az NVIDIA új terméke valóban vissza tudja e majd hódítani a vásárlók tömegét, és egyátalán az is, hogy az ATI, illetve az NVIDIA új termékeinek teljesítménye hogyan is viszonyul a mostani kártyákhoz. Az egyedüli biztosnak tekinthető információk hogy mindkét grafikus processzor 130 nm-es gyártástechnológiával készül majd, és az NV40-ben a mostani valós 4x2 architektúrával szemben több Vertex árnyaló egység és futószalag lesz. Az ATI terméke többek között már támogatni fogja a 32 bites lebegőpontos színmélységet is, szemben az eddigi színenkénti 24 bittel.

Ehhez hozzá kell tenni, hogy a DirectX 9.0 alapkövetelménye 24 bit, és mivel egyáltalán nem létezik a Microsoftnál a DirectX 9.1, mint fejlesztés, tehát a követelmények a DirectX 10 megjelenéséig várhatóan nem nőnek majd meg. Ily módon pedig a 24 bit, és a Vertex, valamint Pixel Shader 2.0 egységek továbbfejlesztése sem indokolt még.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • janos666 #94
    Az ember szeméjisége talán viták közben bontakozik ki legjobban, és előbb utóbb a legtöbb ilyen hírhez elfogy az értelmes okosság (hisz a hír nagy része is találgatás és feltételezés), így nem marad más, mint ugyanazt 5-6X végigvitatni. Tudja mindenki, hogy semmi értelme, de valamilyen szinten ez is szórakozás.
  • sniper #85
    Te most komolyan gondoltad hogy ennek van vmi koze a gf4hez vagy az opengl jatekokhoz?
  • sniper #84
    "#73: Doom3, mint OpenGL?... minden nap megtudok valami alapveto igazsagot

    MegaLOL, bakker :D"
    Epp ideje volt felvilagosulnod. Az IDSoft mindigis OpenGLt hasznalt a jatekaihoz, nehez lehetett elkerulnod ezeket...
  • janos666 #82
    Hát pedig én is úgy emlékszem, hogy az!
  • Mike at home #81
    szerintem meg ezek a dolgok abszolut lenyegtelenek

    nem fogok 100e folott kolteni grafgkartyara, akar dx9-es is lehet tolem, a Far Cry-t meg ki nem szarja le

    ebbol a penzbol annyi mas, ertlmes dolgot lehet venni

    vegul: nem a jatek grafikaja donti el, jo-e egy jatek vagy sem.
  • sniper #73
    Tokmind1 hany d3d-s jatek van, amig opengl-ben olyanok jonnek mint a doom3, addig akkor is fontos tenyezo marad ha 1edul lesz (nem lesz).

    Nem erdekes hogy az fx ujabb mint a gf4, csak az hogy melyik a jobb.
  • Power #71
    Közben megint kiderül, hogy 16 tulajdonképp csak 8x2 :)
  • janos666 #70
    Valaki már biztos nagyon rá lehetett izgulva az új cuccra, hogy elsők közt rakhatja majd be a gépébe, és annyira kapkodhatott hogy véletlenül úgy próbálta a helyére erőltetni a gépben, hogy félrecsúszott, és elhajolt. Csórikám nem jött rá, hogy talán fel kellett volna tenni a szemüveget, és szépen a helyére igazítani. De gondolom nem volt szüksége arra, hogy bekapcsolja a gépet, mielőtt írt róla valahova egy szép kis 2 oldalas fennkölt ódát valamelyik újságnak, hogy mekkora isten, és mire végzett a gépeléssel, már vissza is kellett adnia, és nem volt ideje kikalapálni a garázsban. (na most előre is bocs a tesztelőktől!) Vagy egyszerűen csak így csusszant le a gyártósorról, de lehet, hogy leejtette valaki nagy izgalmmában, van utálatában.
  • MaSzKa #68
    Jöjjenek ezek a kareszok minél elöbb!
    Legalább lejjebbmennek az árak!
  • sniper #63
    Mellesleg gf4rol volt szo, nem gf fxrol.