Hunter
Kudarcot vallott a szuperrakéta
A mérnökök még mindig bizonytalanok, mi okozhatta Európa új Ariane 5-ESCA rakétájának meghibásodását első útján, a kilövést követő harmadik percben.
A hordozó rakétát önmegsemmisítő rendszere robbantotta fel, amikor kezdett letérni pályájáról, két, összesen több mint 600 millió euro értékű műholdat juttatva Föld körüli pályájuk helyett az Atlanti-óceán mélyére.
Az Arianespace sajtótájékoztatóján bejelentették, hogy egy független bizottság fogja kivizsgálni az esetet. A mérnökök beszámolói alapján a repülés közben problémák merültek fel az új Vulcain-2 rakétahajtóműnél, ám jelenleg még nincsenek biztos adatok, hogy ez okozta volna a katasztrófát. Az Ariane 5 következő repülésénél, januárban mindenesetre a "klasszikus", még nem továbbfejlesztett változatot fogják használni, amikor a Rosetta üstökös-leszállóegység indul útjára.
A sajtótájékoztatón az Arianespace képviselői minden irányból megvizsgálták a kudarc általuk ismert okait. Az első rendellenesség a 96. másodpercben következett be, amikor enyhe esést tapasztaltak a Vulcain-2 hajtómű hűtőrendszerének nyomásában, ami az első 9 percben hajtja a rakétát. A mérnökök még nem bizonyosak ennek jelentőségében. A 187. másodpercben a rakományt borító rész terv szerint vált le. A 196. másodpercben jelentős probléma alakult ki a Vulcain-2 hajtóműben, a mérnökök azonban még nem tudják, hogy a hiba a hajtómű belsejében vagy környezetében történt. Ezután a rakéta "pályája kiszámíthatatlanná" vált és elkezdett veszteni 150 kilométeres magasságából.
A 455. másodpercnél már csak 69 kilométerre volt a felszíntől, amikor az önmegsemmisítő rendszer működésbe lépett. A rakéta roncsai az óceánba zuhantak, bár az első két fokozat ejtőernyői kinyíltak, ezáltal van remény a gyorsítók megtalálására és a hiba kivizsgálására, ha tényleg ott jelentkezett a probléma. Az Arianespace képviselői hangsúlyozták, hogy a Rosetta küldetés az Ariane 5 "klasszikus" verziójával kezdi meg a felkészülést az útra, mely január 12-ére van beütemezve. A bizottság felülvizsgálja a kudarcot, és azonnal jelentést tesz, ha a hibának valamilyen visszahatása van a Rosetta kilövésére, a képviselők azonban bizonyosak abban, hogy erre nem fog sor kerülni.
További két kilövést terveznek a továbbfejlesztett Ariane 5 számára a jövő év során. Jelenleg hivatalosan még nem döntöttek az elhalasztásukról, mivel a balesetet vizsgáló bizottság jelentése még heteket várathat magára, ami elegendő időt hagy a döntéshozatalra.
Az Ariane 5-ESCA a Stentort, a francia CNES kísérleti telekommunikációs műholdját, valamint a Hot Bird 7-et, az Eutelsat műholdját szállította, mindkét eszközt biztosították.
Az Arianespace sajtótájékoztatóján bejelentették, hogy egy független bizottság fogja kivizsgálni az esetet. A mérnökök beszámolói alapján a repülés közben problémák merültek fel az új Vulcain-2 rakétahajtóműnél, ám jelenleg még nincsenek biztos adatok, hogy ez okozta volna a katasztrófát. Az Ariane 5 következő repülésénél, januárban mindenesetre a "klasszikus", még nem továbbfejlesztett változatot fogják használni, amikor a Rosetta üstökös-leszállóegység indul útjára.
A sajtótájékoztatón az Arianespace képviselői minden irányból megvizsgálták a kudarc általuk ismert okait. Az első rendellenesség a 96. másodpercben következett be, amikor enyhe esést tapasztaltak a Vulcain-2 hajtómű hűtőrendszerének nyomásában, ami az első 9 percben hajtja a rakétát. A mérnökök még nem bizonyosak ennek jelentőségében. A 187. másodpercben a rakományt borító rész terv szerint vált le. A 196. másodpercben jelentős probléma alakult ki a Vulcain-2 hajtóműben, a mérnökök azonban még nem tudják, hogy a hiba a hajtómű belsejében vagy környezetében történt. Ezután a rakéta "pályája kiszámíthatatlanná" vált és elkezdett veszteni 150 kilométeres magasságából.
A 455. másodpercnél már csak 69 kilométerre volt a felszíntől, amikor az önmegsemmisítő rendszer működésbe lépett. A rakéta roncsai az óceánba zuhantak, bár az első két fokozat ejtőernyői kinyíltak, ezáltal van remény a gyorsítók megtalálására és a hiba kivizsgálására, ha tényleg ott jelentkezett a probléma. Az Arianespace képviselői hangsúlyozták, hogy a Rosetta küldetés az Ariane 5 "klasszikus" verziójával kezdi meg a felkészülést az útra, mely január 12-ére van beütemezve. A bizottság felülvizsgálja a kudarcot, és azonnal jelentést tesz, ha a hibának valamilyen visszahatása van a Rosetta kilövésére, a képviselők azonban bizonyosak abban, hogy erre nem fog sor kerülni.
További két kilövést terveznek a továbbfejlesztett Ariane 5 számára a jövő év során. Jelenleg hivatalosan még nem döntöttek az elhalasztásukról, mivel a balesetet vizsgáló bizottság jelentése még heteket várathat magára, ami elegendő időt hagy a döntéshozatalra.
Az Ariane 5-ESCA a Stentort, a francia CNES kísérleti telekommunikációs műholdját, valamint a Hot Bird 7-et, az Eutelsat műholdját szállította, mindkét eszközt biztosították.