Franczy
Új információk a némileg késő NV30-ról
Jen-Hsen Huang, az Nvidia elnök-vezérigazgatója egy napokban tartott konferencián elemzők körében azt nyilatkozta, hogy a cég következő generációs, jelen pillanatban NV30-as fejlesztési kódnevet viselő grafikus processzora egyelőre még nem készült el, vagyis a cégnél javában folynak az NV30-as projekt fejlesztési munkálatai. Mint ismeretes, az Nvidia korábban azt ígérte, hogy az NV30-as grafikuschipre épülő első videokártyák már idén októberben megjelennek majd a boltok polcain, most azonban már egyre világosabban látszik, hogy idén októberben semmiképp sem kerülhet sor az Nvidia újdonságának bemutatkozására. Nvidiához közeli források szerint az NV30 azért késik, mert olyan rendkívül bonyolult architektúrával rendelkezik, mely rendesen megizzasztja a cég fejlesztőmérnökeit. Az Nvidia egyébként eredetileg azt tervezte, hogy az első NV30-as grafikuschipek idén augusztusban látnak napvilágot, majd ezt követőn szeptemberben indult volna az NV30-alapú grafikuskártyák sorozatgyártása. Huang elmondta, hogy az NV30 késése nem a TSMC-re vezethető vissza, vagyis a TSMC 0,13 mikronos gyártási technológiái körül semmilyen probléma nincs, majd utalt arra, hogy az NV30-alapú videokártyák legkésőbb idén karácsonykor napvilágra fognak kerülni.
Elmondások szerint az NV30 egyrészt nagyobb teljesítményre lesz képes, mint az ATI aktuális nagyágyúja, a RADEON 9700, másrészt pedig sokkal flexibilisebb lesz annál, és jelentős mértékben megkönnyíti a játékfejlesztők és a programozók munkáját. Nvidiához közeli források egyébként a napokban néhány becsült NV30 teljesítményadatot is nyilvánosságra hoztak. Ezek szerint Quake III Arenával tesztelve 1280 x 1024 pixeles felbontásban, 4x-es FSAA mellett az NV30-alapú videokártyák több mint 2,5-szer jobb teljesítményt nyújtanak majd, mint az Nvidia jelenlegi csúcsterméke, a GeForce4 Ti4600. Az Nvidia szerint a jövőre megjelenő új Doomban az NV30-as grafikuschippel szerelt kártyák legalább 3,5-szer nagyobb teljesítményre lesznek képesek, mint a GeForce4 Ti 4600-as kártyák, ezenkívül pedig ugyancsak figyelemre méltó, hogy az Nvidia úgy becsli, hogy az NV30-as kártyák háromszor több pontot érnek majd el a 3D Mark 2001 tesztben, mint a jelenlegi csúcs GeForce4 kártyák. Ez az óriási teljesítmény részben annak lesz köszönhető, hogy az Nvidia az NV30-as grafikuskártyákon 1 GHz-es frekvencián üzemelő memóriachipeket kíván alkalmazni, melyek a harmadik generációs LMA-nak (LightSpeed Memory Architecture) köszönhetően várhatóan nem kevesebb mint 48 GB/s-os sávszélességet fognak biztosítani.
Elmondások szerint az NV30 egyrészt nagyobb teljesítményre lesz képes, mint az ATI aktuális nagyágyúja, a RADEON 9700, másrészt pedig sokkal flexibilisebb lesz annál, és jelentős mértékben megkönnyíti a játékfejlesztők és a programozók munkáját. Nvidiához közeli források egyébként a napokban néhány becsült NV30 teljesítményadatot is nyilvánosságra hoztak. Ezek szerint Quake III Arenával tesztelve 1280 x 1024 pixeles felbontásban, 4x-es FSAA mellett az NV30-alapú videokártyák több mint 2,5-szer jobb teljesítményt nyújtanak majd, mint az Nvidia jelenlegi csúcsterméke, a GeForce4 Ti4600. Az Nvidia szerint a jövőre megjelenő új Doomban az NV30-as grafikuschippel szerelt kártyák legalább 3,5-szer nagyobb teljesítményre lesznek képesek, mint a GeForce4 Ti 4600-as kártyák, ezenkívül pedig ugyancsak figyelemre méltó, hogy az Nvidia úgy becsli, hogy az NV30-as kártyák háromszor több pontot érnek majd el a 3D Mark 2001 tesztben, mint a jelenlegi csúcs GeForce4 kártyák. Ez az óriási teljesítmény részben annak lesz köszönhető, hogy az Nvidia az NV30-as grafikuskártyákon 1 GHz-es frekvencián üzemelő memóriachipeket kíván alkalmazni, melyek a harmadik generációs LMA-nak (LightSpeed Memory Architecture) köszönhetően várhatóan nem kevesebb mint 48 GB/s-os sávszélességet fognak biztosítani.