JohnnyCage

3DLabs, ATI, Matrox, és SiS az AMD x86-64 oldalán

A processzorgyártó Advanced Micro Devices (AMD) a napokban hivatalosan is bejelentette, hogy a 3DLabs, ATI, Matrox, és SiS gyártók elkezdték az x86-64-alapú chipek lehetőségeit kihasználó grafikus processzorok kifejlesztését.

A 3DLabs, ATI Technologies, Matrox Graphics, és Silicon Integrated Systems (SiS) társaságok eszerint olyan új grafikus megoldásokat fognak piacra dobni, amelyek nagyfokú támogatással rendelkeznek az AMD új, 64 bites platfomja, illetőleg az Opteron és újgenerációs Athlon XP (Sledge- és Clawhammer) processzorok felé.

Az ígéretes AMD x86-64 platform olyan új technológiákkal, mint amilyen az AGP 8x és a HyperTransport, komoly lehetőséget jelent a grafikus chipek gyártóinak. A társaságok helyzetét tovább javítja, hogy az AMD segítséget fog nyújtani a jelenlegi, 32 bites x86 platformhoz készült grafikus megoldások 64 bites környezetbe való átültetéséhez. Ez a felfogás egyébként egyaránt kedvező a gyártóknak, a hardcore játékosoknak, és a 3D grafikusoknak.

Mint ismeretes, az AMD x86-64 platform 32 és 64 bites kód futtatását is lehetővé teszi, amely megkönnyíti a fejlesztőknek a 64 bites környezetre való zökkenőmentes átállást. Az AMD együttműködése a grafikus processzorok gyártóival lehetővé teszi az utóbbiak számára a Hammer processzorokhoz készülő, illetve azok kiszolgálására felkészített grafikus chipek évvégi, az újgenerációs Athlon XP debütálásával egyidőben történő kiadását. A megfelelő, kiforrott eszközmeghajtó szoftverek időbeni elérhetősége szintén egy igen fontos tényező lehet az új megoldások megjelenésében.

A kérdés ezek után már csak az lehet, hogy hol marad az nVidia Corp., amely nForce alaplapi chipkészletei kapcsán szoros partnerkapcsolatokat épített ki az AMD-vel. A társaság mindenesetre szinte biztosan támogatni fogja az x86-64-et, főleg mivel alaplapi chipkészletet is fejleszt a megoldáshoz.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • Rive #24
    >> egy teljesen új ISA-t csinálni mindenképp innovatívabb

    Nem vagyok benne biztos. A jelenlegi x86 ISA hiányosságait HW szinten nagyobbrészt orvosolták, jelenleg, ha nem is tökéletes, de kielégítő. Egy jobb ISA meg tudja ugyan dobni a a számítási teljesítményt, csakhogy a teljesítmény az adatok elérésének a sebességével is arányos: a mai architektúrákban a memória-elérés a szűk keresztmetszet.
    Az is kiolvasható a mai trendekből, hogy az _igazán_ nagy teljesítményt igénylő alkalmazásokhoz mindenképpen kevés egy processzor: a sebesség növelésének ma a leghatékonyabb útja az SMP képességek fejlesztése: az erős CPU-lassú interface korszak a végére jár, a jövő az elosztott számítási teljesítményt nyújtó rendszereké.
    Az Itanium-féle rendszernek vannak pozitív oldalai, de a jelenlegi illesztési lehetőségei miatt nem igazán életképes.
  • Rive #22
    Erre az 'intel tervei innovatívabbak' dologra nem fogadnék. Pláne a 'merészebbek'-re :D

    Arról szól a dolog, hogy az Intel által az IA-64-ben megvalósított ISA (Instruction Set Architecture) fejlettebb, mint az x86-féle, bár ezt önmagában nem nehéz megoldani. Ugyanakkor a proci túlméretes, és a buszrendszere csak kevéssé alkalmas SMP-re.

    Az AMD a Hammer architektúrában az ISA-t meghagyta (a lényege változatlan), ugyanakkor kiegészítette a procimagot egy alacsony késleltetésű memória-vezérlővel, a buszrendszert pedig kifejezetten az SMP támogatására hangolta be.

    Jelenleg a nagyteljesítményű rendszerek szinte kizárólag SMP alapúak, a kisteljesítményűek viszont memória-korlátozottak. Rövid távon a Hammer fog nagyobb teljesítmény-növekedést hozni, azonban a régi ISA miatt ez a növekedés némileg korlátos.
  • Pheel #20
    Mea culpa! Van benne hülyeség. Rávilágítottál. Ott a pont.
  • Rive #19
    >> 8/16/32 bites procik ezek?

    IGEN!

    Döntsd el szépen, hogy PC kategóriáról beszélsz, vagy a c64-es ősi csodákról.

    Egyébként pedig felhívnám a figyelmedet, hogy az egyik egyetemen kiviteleztek egy ENIAC chipet. Hm?
  • Supergamer_real #16
    Mellesleg mig az AMD egy idoben nyomja a 32bitet es a 64et az intelnel az egyik fele emulacio mig az AMDnel "mind a 2 hardveres".
  • Supergamer_real #15
    Enis eppen ezt akartam irni.A regi procimagokat mind megtalajatok a jelenlegi csucsprocijaitokban.(ez atvitt ertelem aki nem birja felfogni az ne farasszon).

    Nincs itt semmifele emulacio es tenyleg az IA-64 az egyetlen elvegre ugye nem x86 hanem EPIC ahol emulatiora van szukseg.
  • Rive #14
    Bazz, gyerekek, hogy a francba jön ide az emuláció??? Megkergültetek?

    A mai x86-32 procik kódszinten kompatibilisak (na jó, nagyjából :) ) a régiekkel, 8086 óta, a programok emuláció és trükközés nélkül futásképesek minden mai x86 alapú 32 bites processzoron! Ne idegesítsetek már ilyen marhaságokkal, könyörgöm!

    Az AMD-féle x86-64 megoldásnak éppen azért van jövője, mert ugyanezt a hagyományt képes továbbvinni: a már megírt programokat _ujrafordítás_nélkül_ képes futtatni, sőt, szükség esetén mixeli a 32 bites kódot a 64 bitessel - EMULÁCIÓ NÉLKÜL!!! Azaz, gyöngébbek kedvéért: semmi akadálya, hogy a számításigényesebb programokhoz (DivX kódolás, képfeldolgozás, egyebek) 64 bites plugin-eket lehessen készíteni.

    Ugyanakkor az IA-64 erre képtelen, az _csak_ 64 bites processzor, ott valóban kell emuláció. De a Hammer-féleségeknél, még egyszer mondom: _nincs_.
  • Power #13
    Az IA-64-et nem lehet összehasonlítani az x86-64-gyel!!! Az amd-nek ez volt az egyetlen lehetéges lépése, az intel viszont egy igen merész lépést tett, amit még piaci súlya ellenére is rögös út lesz.
    Rövid távon az amd megoldása a jobb, de hosszabb távon az intel megoldása a nyerő. A kérdés csupán az, hogy ez mennyi idő, illetve addig az amd, amíg időt nyer a hammerrel mit talál ki.
  • Zerg #12
    Velemebnyem szerint hosszutavon a tiszta 64 bit a nyero. De az a nehany ev, amig ez kialakul, addig igenis eletkepes az AMD Hammer-je. Pheel emlegette az emulalast. Igaza van, de(!) ahhoz teljesitmeny is kell! Jelenlegi IA64 procik meg sem kozelitik azt a teljesitmenyt, ami ahhoz eleg volna, hogy egy mai 2 GHz kornyeku x86-os proci teljesitmenyet nyujtsa egy 32 bites alkalmazasban.
    A legtobb alkalmazas ma meg x86 alapuak, es a cegek nem rohhannak fejvesztve meregdraga IA64 alapu konfgigokat venni. Termeszetesen egyre tobb olyan ceg lesz, aki lassan atall a 64 bites procikra, de nem kizart, sot valoszinu, hogy a Hammer igenis komoly konkurencia lesz majd ezen a teruleten az IA654-es prociknak. Lehet, hogy 64 biten lassabb lesz, mint az Intele, de ott lesz mellette az egyedulallo 32 bites teljesitmenye. A ketto egyutt(!) mar komoly vonzo erot fog jelenteni. Nembeszelve a koltseghatekony ararol, illetve a kedvezobb magmereterol, amely biztositani is fogja ezt az arszinvonal beli kulonbseget. Ehhez jon meg a ragyogo multiprocesszoros lehetosege.
    Azt viszonrt senki ne kepzeljhe, hogy az AMD, majd ul a bavberjain, a varhatoan jo mutatokkal rendelkezo Hammer prociaira alapozva, hanem gozerovel fogja fejleszteni az o tiszta 64 bites prociajat (K9 :) ). Es ha kelloen gyors lesz majd az uj 64 bites prociuk ahhoz, hogy ragyogo sebesseggel ermulaljak(!) a jelenlegi (max kozeljovoben megjeleno) x86-os alkalmazasokat, akkor lesz esedekes az uj mag debutalasa. Ez viszont meg nehany ev. Igen nehany ev, egy-egy proci magnak is kb pontosan ekkora az elettartama. Tehat a Hammer nem mas mint egy osszver megoldas, amely megprobal megfelelni a leheto legszelesebb elvarasoknak.
    Hogy melyik lesz a nyertes, nem tudhatjuk, en abban bizom, hogy vesztes nem lesz, a gyoztesek mi, felhasznalok leszunk! Legyen az AMD, iNTEL, vagy akarmi mas!

    Zerg
  • Pheel #10
    Már készen is van. Itanium a neve, csak éppen nem sikerült valami jól :)