SG.hu
A Meta Ray-Ban szemüvege egyszerre ígér kényelmet és vet fel adatvédelmi aggályokat
Mark Zuckerberg víziója a számítógépes szemüvegről egy olyan vállalatot mutatott be, amelynek nehézségeket okozhat a számítástechnika jövőjével kapcsolatos ígéretének teljesítése.
A múlt héten a Meta szoftverfejlesztői konferenciáján Mark Zuckerberg felvonult a színpadra, hogy bemutassa új kütyüjét: egy kamerákkal és a keret sarkába beépített apró képernyővel ellátott szemüveget. A bemutató ambíciója hasonló volt a Mac, iPhone és iPad termékek bemutatóihoz, amikor Steve Jobs vezette az Apple-t. Zuckerberg ismertette elképzelését arról, hogy a számítógépes szemüvegek hogyan válhatnak a személyi számítástechnika jövőjévé. A 800 dolláros Meta Ray-Ban Display az okostelefonhoz hasonló alkalmazásokat futtat, és azt kellett volna bizonyítania, hogy a Meta fényévekkel előzi meg a versenytársakat. De az első nyilvános bemutatója kudarcot vallott.
Ellentétben azokkal a nagy pillanatokkal, amelyeket Jobs évekig felügyelt az Apple termékbemutatóinak vezetőjeként, Zuckerberg több kacagást váltott ki, mint tapsot. Mém lett a közösségi médiában, és a technológiai híroldalak kigúnyolták hibákkal teli teljesítményét. A színpadon meghiúsult videohívás, és hogy a szemüveghez tartozó karkötő, amely a képernyőn lévő alkalmazások vezérléséhez a kézmozdulatokat érzékeli, néha nem regisztrálta azokat, gyakorlatilag tönkretették azt a képet, amelyet a Meta marketingcsapata az elmúlt években gondosan kialakított. A Meta szóvivői a problémát a túlterhelt Wi-Fi hálózatokra fogták.
A Meta vezetőinek interjúiban, ahol bemutatták a szemüveget, valamint az influencerek által közzétett online videókban úgy tűnt, mintha a Meta valami olyan dolog küszöbén állna, ami elég nagy ahhoz, hogy olyan iparági óriásokat, mint az Apple és a Samsung, letaszítson a trónról, és a számítástechnikai hardverek következő vágyott termékévé váljon. De a valóságban ez még messze van. A vállalat okos szemüvege továbbra is egy niche termék. Februárig a Meta körülbelül kétmillió darabot adott el a 2023-ban debütált 300 dolláros Ray-Ban Meta kamerás szemüvegéből, és reméli, hogy 2026 végére évi 10 millió darabot fog eladni. Ez egy ekkora vállalat számára elenyésző mennyiség.
Az elmúlt évtizedben a Meta több mint 100 milliárd dollárt költött virtuális és kiterjesztett valóság részlegére, amely magában foglalja az okos szemüvegeket is, és a veszteség hatalmas. Az elmúlt három hónapban a részleg 4,5 milliárd dolláros veszteséget jelentett, ami szinte megegyezik az egy évvel ezelőtti értékkel. Összehasonlításképpen: az Apple évente több száz millió iPhone-t és több tízmillió okosórát ad el. (Az igazsághoz hozzátartozik, hogy az Apple sokkal kevesebb Vision Pro headsetet szállított ki - becslések szerint eddig néhány százezret -, mint a Meta, amely több tízmillió Quest headsetet adott el.
Ha az okos szemüvegek végül mainstream termékekké válnak, akkor a termék valószínűleg egy olyan márkától fog származni, amely jobb hírnévnek örvend a fogyasztók körében, mint például a Google, amely idén mutatta be a Gemini által működtetett okos szemüvegének prototípusát, vagy az Apple, amely állítólag hasonló hardvert fejleszt. Az elemzők szerint a Meta Ray-Ban Display a belátható jövőben nem fog nagy példányszámban elkelni, mivel ára magas, és bizonytalan, hogy az emberek szeretnének-e képernyőt viselni az arcuk előtt, amikor kimozdulnak otthonról. (Emlékszik valaki a Google Glass-ra?)
Úgy tűnik azonban, hogy a Meta kitartóan halad előre a viselhető számítógépek legszembetűnőbb problémáinak megoldásában. A Google Glass-szal és más, terjedelmes és visszataszító headsetekkel ellentétben a Meta Ray-Ban Display kényelmes és nagyon hasonlít a normál szemüvegekre. A becsült hat órás akkumulátor-élettartam elegendő lehet ahhoz, hogy valaki átvészeljen egy mozgalmas napot. A Meta kiterjesztett valóságért felelős vezetője, Alex Himel egy interjúban elmondta, hogy a vállalat úgy tervezte a terméket, hogy az hosszabb élettartamú legyen, kihasználva a szemüveg minden milliméterét a komponensek elhelyezésére. Emellett úgy programozták a képernyőt, hogy az emberek interakciójának befejezése után hamar kikapcsoljon, így nem meríti le az akkumulátort.
A Ray-Ban Display szeptember 30-án kerül a boltokba, és még ha akkora megbízhatónak bizonyul is, a Meta még mindig nem oldotta meg a márkával kapcsolatos mélyebb problémát: a vállalat és ügyfelei között régóta fennálló bizalmatlanságot, ami abból fakad, hogy a Meta nem kezeli megfelelően az emberek adatait. A kamerával ellátott szemüvegek súlyos kihívást jelentenek a megfigyelés és a magánélet tekintetében, és tovább súlyosbíthatják a Meta kihívásait, mert a termékek finoman rögzítik, amit a viselőik látnak és hallanak. A felvétel készítése közben apró fény jelzi, hogy felvétel készül, ami nehezen észrevehető. Ahogy a szemüvegek egyre népszerűbbek lesznek, a magánélet védelmével kapcsolatos aggodalmak csak növekedni fognak - mondta Carolina Milanesi, a Creative Strategies kutatócég fogyasztói technológiai elemzője.
Az Instagramon és a TikTokon néhány influencer negatív visszajelzéseket kapott azért, mert a szemüveget arra használta, hogy a benne szereplő emberek beleegyezése nélkül titokban videókat forgasson. Egy virális TikTok-videóban Aniessa Navarro influencer elmesélte, hogy amikor brazil gyantázásra ment, rájött, hogy a kozmetikus Meta Ray-Ban szemüveget visel. Korábban az FBI arról számolt be, hogy a New Orleans-i férfi, aki teherautóval hajtott be egy zsúfolt utcába, a támadás előtt hetekkel kamerás szemüveget viselt, hogy felderítse a területet. "A probléma nem csak az adatok megosztóinak magánéletét érinti, hanem az őket körülvevő emberekét is, akik talán nem is tudják, hogy filmezik őket” - mondta Milanesi. "És az emberek nem bíznak a Meta-ban.”
Mégis, ha a Meta okos szemüvege a legjobb és legolcsóbb a piacon, sokan félretehetik aggodalmaikat a vállalattal kapcsolatban, cserébe egy olyan termékért, amelyet szívesen használnak. De a közösségi médiára feltöltött, a szemüveget bemutató videókhoz néhány kommentelő azt írta, hogy nem bíznak a Meta-ban, és csak akkor vennék meg a terméket, ha egy másik cég gyártaná. A Hacker News-on az új Meta-szemüveg technológiáját megvitatók aggodalmukat fejezték ki a megfigyelés és a magánélet védelme szempontjából, mivel a terméket a Meta gyártotta, és a terméket a „Black Mirror” egyik epizódjához hasonlították. Mindez talán nem számít a Meta számára, mert megengedheti magának, hogy addig próbálkozzon, amíg sikerrel jár. Online hirdetési üzletágának köszönhetően a vállalat a legutóbbi negyedévben 18,3 milliárd dollár nyereséget ért el, annak ellenére, hogy milliárdokat költött Zuckerberg másik nagy szenvedélyére, a mesterséges intelligenciára, amely még nem hoz sok pénzt.
"Ha végül pár száz milliárd dollárt elpazarolunk, az nagyon sajnálatos” - mondta Zuckerberg egy nemrégiben készült podcastban mesterséges intelligencia beruházásairól. "De szerintem a kockázat, legalábbis egy olyan vállalat számára, mint a Meta, inkább abban rejlik, hogy nem vagyunk elég agresszívek.”
A múlt héten a Meta szoftverfejlesztői konferenciáján Mark Zuckerberg felvonult a színpadra, hogy bemutassa új kütyüjét: egy kamerákkal és a keret sarkába beépített apró képernyővel ellátott szemüveget. A bemutató ambíciója hasonló volt a Mac, iPhone és iPad termékek bemutatóihoz, amikor Steve Jobs vezette az Apple-t. Zuckerberg ismertette elképzelését arról, hogy a számítógépes szemüvegek hogyan válhatnak a személyi számítástechnika jövőjévé. A 800 dolláros Meta Ray-Ban Display az okostelefonhoz hasonló alkalmazásokat futtat, és azt kellett volna bizonyítania, hogy a Meta fényévekkel előzi meg a versenytársakat. De az első nyilvános bemutatója kudarcot vallott.
Ellentétben azokkal a nagy pillanatokkal, amelyeket Jobs évekig felügyelt az Apple termékbemutatóinak vezetőjeként, Zuckerberg több kacagást váltott ki, mint tapsot. Mém lett a közösségi médiában, és a technológiai híroldalak kigúnyolták hibákkal teli teljesítményét. A színpadon meghiúsult videohívás, és hogy a szemüveghez tartozó karkötő, amely a képernyőn lévő alkalmazások vezérléséhez a kézmozdulatokat érzékeli, néha nem regisztrálta azokat, gyakorlatilag tönkretették azt a képet, amelyet a Meta marketingcsapata az elmúlt években gondosan kialakított. A Meta szóvivői a problémát a túlterhelt Wi-Fi hálózatokra fogták.
A Meta vezetőinek interjúiban, ahol bemutatták a szemüveget, valamint az influencerek által közzétett online videókban úgy tűnt, mintha a Meta valami olyan dolog küszöbén állna, ami elég nagy ahhoz, hogy olyan iparági óriásokat, mint az Apple és a Samsung, letaszítson a trónról, és a számítástechnikai hardverek következő vágyott termékévé váljon. De a valóságban ez még messze van. A vállalat okos szemüvege továbbra is egy niche termék. Februárig a Meta körülbelül kétmillió darabot adott el a 2023-ban debütált 300 dolláros Ray-Ban Meta kamerás szemüvegéből, és reméli, hogy 2026 végére évi 10 millió darabot fog eladni. Ez egy ekkora vállalat számára elenyésző mennyiség.
Az elmúlt évtizedben a Meta több mint 100 milliárd dollárt költött virtuális és kiterjesztett valóság részlegére, amely magában foglalja az okos szemüvegeket is, és a veszteség hatalmas. Az elmúlt három hónapban a részleg 4,5 milliárd dolláros veszteséget jelentett, ami szinte megegyezik az egy évvel ezelőtti értékkel. Összehasonlításképpen: az Apple évente több száz millió iPhone-t és több tízmillió okosórát ad el. (Az igazsághoz hozzátartozik, hogy az Apple sokkal kevesebb Vision Pro headsetet szállított ki - becslések szerint eddig néhány százezret -, mint a Meta, amely több tízmillió Quest headsetet adott el.
Ha az okos szemüvegek végül mainstream termékekké válnak, akkor a termék valószínűleg egy olyan márkától fog származni, amely jobb hírnévnek örvend a fogyasztók körében, mint például a Google, amely idén mutatta be a Gemini által működtetett okos szemüvegének prototípusát, vagy az Apple, amely állítólag hasonló hardvert fejleszt. Az elemzők szerint a Meta Ray-Ban Display a belátható jövőben nem fog nagy példányszámban elkelni, mivel ára magas, és bizonytalan, hogy az emberek szeretnének-e képernyőt viselni az arcuk előtt, amikor kimozdulnak otthonról. (Emlékszik valaki a Google Glass-ra?)
Úgy tűnik azonban, hogy a Meta kitartóan halad előre a viselhető számítógépek legszembetűnőbb problémáinak megoldásában. A Google Glass-szal és más, terjedelmes és visszataszító headsetekkel ellentétben a Meta Ray-Ban Display kényelmes és nagyon hasonlít a normál szemüvegekre. A becsült hat órás akkumulátor-élettartam elegendő lehet ahhoz, hogy valaki átvészeljen egy mozgalmas napot. A Meta kiterjesztett valóságért felelős vezetője, Alex Himel egy interjúban elmondta, hogy a vállalat úgy tervezte a terméket, hogy az hosszabb élettartamú legyen, kihasználva a szemüveg minden milliméterét a komponensek elhelyezésére. Emellett úgy programozták a képernyőt, hogy az emberek interakciójának befejezése után hamar kikapcsoljon, így nem meríti le az akkumulátort.
A Ray-Ban Display szeptember 30-án kerül a boltokba, és még ha akkora megbízhatónak bizonyul is, a Meta még mindig nem oldotta meg a márkával kapcsolatos mélyebb problémát: a vállalat és ügyfelei között régóta fennálló bizalmatlanságot, ami abból fakad, hogy a Meta nem kezeli megfelelően az emberek adatait. A kamerával ellátott szemüvegek súlyos kihívást jelentenek a megfigyelés és a magánélet tekintetében, és tovább súlyosbíthatják a Meta kihívásait, mert a termékek finoman rögzítik, amit a viselőik látnak és hallanak. A felvétel készítése közben apró fény jelzi, hogy felvétel készül, ami nehezen észrevehető. Ahogy a szemüvegek egyre népszerűbbek lesznek, a magánélet védelmével kapcsolatos aggodalmak csak növekedni fognak - mondta Carolina Milanesi, a Creative Strategies kutatócég fogyasztói technológiai elemzője.
Az Instagramon és a TikTokon néhány influencer negatív visszajelzéseket kapott azért, mert a szemüveget arra használta, hogy a benne szereplő emberek beleegyezése nélkül titokban videókat forgasson. Egy virális TikTok-videóban Aniessa Navarro influencer elmesélte, hogy amikor brazil gyantázásra ment, rájött, hogy a kozmetikus Meta Ray-Ban szemüveget visel. Korábban az FBI arról számolt be, hogy a New Orleans-i férfi, aki teherautóval hajtott be egy zsúfolt utcába, a támadás előtt hetekkel kamerás szemüveget viselt, hogy felderítse a területet. "A probléma nem csak az adatok megosztóinak magánéletét érinti, hanem az őket körülvevő emberekét is, akik talán nem is tudják, hogy filmezik őket” - mondta Milanesi. "És az emberek nem bíznak a Meta-ban.”
Mégis, ha a Meta okos szemüvege a legjobb és legolcsóbb a piacon, sokan félretehetik aggodalmaikat a vállalattal kapcsolatban, cserébe egy olyan termékért, amelyet szívesen használnak. De a közösségi médiára feltöltött, a szemüveget bemutató videókhoz néhány kommentelő azt írta, hogy nem bíznak a Meta-ban, és csak akkor vennék meg a terméket, ha egy másik cég gyártaná. A Hacker News-on az új Meta-szemüveg technológiáját megvitatók aggodalmukat fejezték ki a megfigyelés és a magánélet védelme szempontjából, mivel a terméket a Meta gyártotta, és a terméket a „Black Mirror” egyik epizódjához hasonlították. Mindez talán nem számít a Meta számára, mert megengedheti magának, hogy addig próbálkozzon, amíg sikerrel jár. Online hirdetési üzletágának köszönhetően a vállalat a legutóbbi negyedévben 18,3 milliárd dollár nyereséget ért el, annak ellenére, hogy milliárdokat költött Zuckerberg másik nagy szenvedélyére, a mesterséges intelligenciára, amely még nem hoz sok pénzt.
"Ha végül pár száz milliárd dollárt elpazarolunk, az nagyon sajnálatos” - mondta Zuckerberg egy nemrégiben készült podcastban mesterséges intelligencia beruházásairól. "De szerintem a kockázat, legalábbis egy olyan vállalat számára, mint a Meta, inkább abban rejlik, hogy nem vagyunk elég agresszívek.”