SG.hu

800 dolláros okosszemüveget mutatott be a Meta

A Meta szeptember 30-án dobja piacra első olyan okosszemüvegét, amely beépített kijelzőt tartalmaz. A Ray-Ban márkanevet viselő modell induló ára 799 dollár, és a vállalat szerint ez az első valódi lépés a virtuális valóság alapú eszközökről az átlátszó kijelzős kiterjesztett valóság felé. Az új eszközt Mark Zuckerberg a Meta Connect fejlesztői konferencián mutatta be, ahol a vállalat éves innovációit leplezik le.

A most bemutatott Ray-Ban Display jelentősen különbözik a tavaly még csak prototípusként bemutatott Orion szemüvegtől. Az új modell egy kis méretű, 600x600 pixeles felbontású kijelzőt tartalmaz, amely másodpercenként 30 képkocka sebességű képfrissítésre képes, és csupán a jobb lencse belső 20 fokos látómezőjében jelenik meg. Ez jelentős visszalépés a prototípus 70 fokos látómezejű, fejmozgást követő, térhatású "holografikus" élményéhez képest. Ennek ellenére Zuckerberg a 42 képpont/fok értéket nagy felbontásnak nevezte, összehasonlítva a Meta Quest 3 VR headset 25-ös értékével. A kijelző fényereje eléri az 5000 nitet, és az automatikusan sötétedő Transitions lencsék révén kültéri használatra is alkalmas.

A szemüveg formavilága a hagyományos napszemüvegeknél kissé robusztusabb, de továbbra is jóval visszafogottabb, mint az Apple Vision Pro vagy a Quest 3 jellegű kevert valóság headsetek. Az eszköz mindössze 70 grammot nyom, és a gyártó szerint egész napos viselésnél is kényelmes, bár az akkumulátor hatórás üzemideje miatt a mellékelt összehajtható töltőtok használata valószínűleg elengedhetetlen lesz.

A szemüveg a Meta évek óta fejlesztett karkötőjével érkezik, amely képes érzékelni a csuklón végbemenő finom izommozgásokat. A "neurális interfész" segítségével lehetséges a menük lapozása és a parancsok kiválasztása a kézben tartott vezérlő használata vagy hangutasítások nélkül. A karkötő ígérete szerint képes lesz felismerni az írást is, ha a felhasználó ujjmozdulatokkal imitálja a kézírást egy sík felületen. Ez a funkció az induláskor még nem lesz elérhető, de Zuckerberg szerint már 30 szavas percenkénti bevitelt is sikerült elérni vele.


A szemüveg egyik legérdekesebb, induláskor is működő funkciója a valós idejű feliratozás, amely automatikusan leírja, amit a beszélgetőpartnerünk mond. A rendszer képes kiszűrni a háttérzajokat, és kizárólag annak a személynek a beszédére koncentrál, akire a viselő éppen néz.

* A Ray-Ban Display kijelzőjén bizonyos okostelefonos alkalmazások korlátozott funkciói jeleníthetők meg. Például a szemüvegen keresztül követhetők navigációs utasítások vagy főzés közben egy recept lépései anélkül, hogy a telefon képernyőjét kellene figyelni. A beépített 12 megapixeles, háromszoros zoommal rendelkező kamera révén a szemüveg kijelzője keresőként is használható fényképezéshez vagy videózáshoz. Ugyanakkor az időjárás, naptár vagy emlékeztetők megtekintése egy ilyen apró kijelzőn aligha kényelmesebb, mint a telefonon, és a videóhívások során a másik félnél nem a viselő arca, hanem a szemüveg külső kamerájának képe látszik.

A Meta egy jövőbe mutató videót is bemutatott, amely szerint a szemüveg jövőbeli verziói képesek lesznek a látottak és hallottak alapján automatikusan javaslatokat tenni vagy feladatokat naplózni egy mesterséges intelligencia által vezérelt "ügynök" segítségével. Zuckerberg a most bemutatott eszközt a számítástechnika jövőjének következő fejezeteként jellemezte, amely eltávolodik a korábban erőltetett VR-alapú metaverzum koncepciójától.

A bemutató során ugyan nem minden demó működött tökéletesen - például egy bejövő hívás nem érkezett meg időben - de a közönség így is lelkesedéssel fogadta az új eszközt. A Meta emellett egy új, sportolóknak szánt, Oakley márkajelzésű Vanguard modellt is bemutatott, amely 499 dollárért lesz kapható október végétől. Ez a modell kilencórás üzemidőt kínál, és integrálható olyan platformokkal, mint a Garmin vagy a Strava.


A Ray-Ban Display bevezetése része annak az átfogó stratégiának, amellyel a Meta szeretné erősíteni jelenlétét az MI és az AR területén. Bár az elemzők nem várnak kiemelkedő eladásokat az első generációs kijelzős szemüvegtől, de sokan úgy vélik, hogy ez az eszköz fontos lépés lehet a 2027-re tervezett, Orion névre keresztelt fejlettebb verzió bevezetése felé. A Meta versenyt fut a riválisokkal, például az OpenAI-jal és a Google-lel, hogy vezető szerepet töltsön be az MI-alapú eszközök következő generációjának piacán.

A Meta okosszemüvegei egyébként népszerűek a felhasználók körében, és a mostani fejlesztésekkel a cég célja, hogy a szemüveget az MI korszak "személyes szuperintelligenciája" elsődleges interfészeként pozícionálja. A kihívás most az, hogy a technológia ígéretei mellé a szoftveres élmény is felnőjön, és valóban olyan eszközt hozzanak létre, amely a hétköznapi felhasználók számára is vonzó alternatívát jelent.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • codaco #1
    "egy bejövő hívás nem érkezett meg időben - de a közönség így is lelkesedéssel fogadta az új eszközt". Ez a típusú közönség mindent lelkesen fogad.